PODZIEL SIĘ

Mimo że od produkcji kultowej “dziewięćsetjedenastki” minęło pół wieku, najnowsza wersja nadal zachowuje ducha pierwszego modelu.

Początkowo Porsche oznaczyło swój model 901, ale szybko sprzeciw wyraził Peugeot. Otóż Francuzi stwierdzili, że auta, które mają 0 w oznaczeniu modelu, są zarezerwowane wyłącznie dla nich. Porsche musiało więc zmienić nazwę i tak powstało 911. Co ciekawe, pracownicy niemieckiego koncernu, przez długi czas nie mogli przyzwyczaić się do nowej nazwy, więc za kulisami, mówili o 901.

Zobacz, jak zmieniało się Porsche 911 przez 50 lat:

Projekt o nazwie 901 zakładał stworzenie nowego, nowoczesnego samochodu sportowego, który mógłby zastąpić przestarzałe 356. Wkrótce okazało się jednak, że auto jest zbyt narowiste i bardzo trudne do opanowania w szybko pokonywanych zakrętach. W 1966 roku wprowadzono więc wersję o zwiększonym rozstawie osi (o 60 mm). Jednocześnie pojawiło się 911S, w którym podniesiono moc do 160 KM. Rok później do dotychczas dostępnej wersji coupe dołączyła targa. W 1970 roku powiększono pojemność silnika do 2,2 l, a w 1972 do 2,4 l (moce od 130 do 190 KM).

W ten oto sposób narodziła się legenda motoryzacji. 50 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy model Porsche 911 – wyposażony w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 2,0 l i mocy 130 KM. Dopiero od 1997 roku, silniki są chłodzone cieczą.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułOto jak wyglądają przetargi na zamówienia publiczne aut
Następny artykułRynek motoryzacyjny w kryzysie? Europa nie daje rady
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.