PODZIEL SIĘ

Okazuje się, że średnie wydatki z napraw prywatnych, znacznie odbiegają od tych przeprowadzonych w ramach OC i AC.

Ponad 70% właścicieli aut korzysta z usług mechaników w ramach szkody rozliczanej z OC lub AC. W dalszym ciągu jednak 28,2% klientów serwisów dokonuje napraw powypadkowych na własny rachunek. Równocześnie koszt napraw rozliczanych z ubezpieczenia najczęściej wynosi od 2 do 5 tys. złotych (51,8% napraw warsztatowych), a aż 20,5% stanowią reperacje od 5 tysięcy wzwyż – wynika z badania “Specyfikacja napraw powypadkowych w Polsce” przygotowanych przez Polską Izbę Motoryzacji przy współpracy z Liberty Direct.

Co ciekawe, kierowcy częściej na prywatne reperacje decydują się w przypadku uszkodzeń blacharskich. Tak naprawiamy aż 32,8% tego typu szkód. Tylko nieco częściej korzystamy w tych przypadkach z rozliczenia z tytułu OC sprawcy (34,15%). Rzadziej naprawa blacharska jest pokrywana z naszego AC (29,7%).

[chart width=”560″ height=”250″ type=”3dpie” title=”Ile średnio wydajemy przy naprawach prywatnych?” data=”41.6,28.3,19.9,7.2,2.4,0.6″ legend=”Do 1 tys. zł|Od 1 tys. do 2 tys. zł|Od 2 tys. do 3 tys. zł|Od 3 tys. do 5 tys. zł|Od 5 tys. do 7 tys. zł|Powyżej 7 tys. zł” label=”41.6%|28.3%|19.9%|7.2%|2.4%|0.6%” colors=”FF9900|E40B0B|1B9A1B|3399CC|BBCCED|990000″]

– Koszty naprawy samochodu, nawet tylko w przypadku drobnych kolizji potrafią być bardzo wysokie. W szczególności jeżeli zależy nam na naprawie przy wykorzystaniu nowych części, w sprawdzonym warsztacie. Tego typu nieprzewidzianych wydatków można jednak uniknąć kupując Autocasco. Wbrew powszechnej opinii, za spokój i komfort jazdy nie musimy wiele zapłacić ? komentuje Rafał Karski, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Liberty Direct. – Wybierając ubezpieczenie pamiętajmy, że oprócz ceny kluczowym kryterium wyboru polisy powinna być jakość usług oferowanych przez ubezpieczyciela ? dodaje Karski.

[title type=”h2″]Z czym do mechanika?[/title]

W ocenie warsztatów w autach najczęściej uszkadzane są błotniki i zderzaki. To aż 38,4% wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Uszkodzenia innych części karoserii to aż 19,5%, uszkodzenia układów zawieszeń to 12,6%, szyb – 11,6%, układów chłodzenia i klimatyzacji to aż 9,2% szkód. Stosunkowo rzadko uszkadzamy lusterka boczne (7,6%).

[chart width=”560″ height=”250″ type=”3dpie” title=”Ile średnio wynosi szkoda przy naprawach z OC lub AC?” data=”12.7,15.1,21.1,30.7,14.5,6.0″ legend=”Do 1 tys. zł|Od 1 tys. do 2 tys. zł|Od 2 tys. do 3 tys. zł|Od 3 tys. do 5 tys. zł|Od 5 tys. do 7 tys. zł|Powyżej 7 tys. zł” label=”12,7%|15,1%|21,1%|30,7%|14,5%|6,0%” colors=”FF9900|E40B0B|1B9A1B|3399CC|BBCCED|990000″]

Najczęstszą przyczyną uszkodzeń są kolizje lub wypadki drogowe. W opinii mechaników taka sytuacja dotyczy 82,5% samochodów pojawiających się w warsztatach. Tylko niecałe 14% serwisowanych aut uległo szkodzie parkingowej, gdy sprawca był nieznany. Rzadziej zdarzają się naprawy spowodowane zjawiskami naturalnymi (np. gradobicie).

[title type=”h2″]Wygoda w rozliczeniach[/title]

Przy naprawach pokrywanych z ubezpieczenia znacznie chętniej decydujemy się na fakturę niż rozliczenie z kosztorysu. Pierwszy wariant wybiera ponad 70% klientów warsztatów. Oznacza to, że właściciel uszkodzonego auta zleca naprawę, a bezpośredniego zwrotu kosztów dokonuje ubezpieczyciel na podstawie przedstawionych mu przez serwis faktur. Na metodę kosztorysową, czyli wzięcie gotówki od towarzystwa i samodzielne rozliczanie się z warsztatem naprawczym, decyduje się mniej niż co trzecia osoba (28,6%).

O ile przy rozliczeniach z tytułu ubezpieczenia dominuje forma bezgotówkowa, to przy rozliczeniach prywatnych klienci najczęściej płacą gotówką (74,7%). Znacznie rzadziej dokonują przelewów (14,5%) lub płatności kartą (10,8%).

[title type=”h2″]Kto odwiedza warsztaty[/title]

Kogo najczęściej widzą u siebie mechanicy? W większości przypadków naprawą samochodów zajmują się mężczyźni (72%), a jedynie 28% to kobiety. Najliczniej w sprawie naprawy szkody zgłaszają się osoby w przedziale wiekowym 31-40 lat (60,8%), sporą grupę stanowią też właściciele aut w wieku 41-50 lat (28,3%). Znacznie rzadziej w warsztatach pojawiają się osoby pomiędzy 20 a 30 rokiem życia (7,2%). Najrzadziej naprawiają auta kierowcy w wieku powyżej 51 lat (2,4%) oraz do 20 lat (1,2%).

A jakie auta najczęściej naprawiamy? Te, których sporo na naszych drogach. W opinii mechaników pierwszą piątkę reperowanych samochodów stanowią VW, Opel, Ford, Skoda oraz Renault.

Badanie Specyfikacja napraw powypadkowych w Polsce zostało przeprowadzone na grupie 405 warsztatów naprawczych w całej Polsce, w formie ankiety elektronicznej, pomiędzy 5 czerwca a 8 października 2012 roku.

Źródło: Polska Izba Motoryzacji oraz Liberty Direct

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJest szansa, że zniknie nawet 80 procent fotoradarów
Następny artykułOto konsekwencje jazdy z pękniętą szybą
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.