PODZIEL SIĘ

W testach supersamochodu Arrinera Hussarya osobiście wziął udział znany brytyjski konstruktor motoryzacyjny – Lee Noble.

Hussarya wyposażona jest w silnik V8 General Motors o pojemności 6,2 litra oraz manualną, sześciobiegową skrzynię biegów włoskiej firmy Cima o symbolu T906HE (z elektronicznymi sensorami), w której maksymalny moment obrotowy na wejściu wynosi 900 Nm, a maksymalny moment obrotowy na wyjściu to 6000 Nm. Posiada ona także mechanizm różnicowy, w którym następuje samoczynne dostosowanie rozdział momentu napędowego na poszczególne koła napędowe, w zależności od współczynnika przyczepności pomiędzy nawierzchnią drogi o oponą danego koła.

Zobacz testy Arrinery na filmie:

[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=rmU-vBkRIlI” width=”590″ height=”315″]

Podczas testowania jeżdżącej ramy wykorzystane zostało urządzenie firmy Racelogic służące do analizy wyników jazdy. Dane zarejestrowane przez urządzenie pokazały, iż w zakręcie zostało osiągnięte przeciążenie 1,4 g. Planowany cykl testów zakładał badanie ramy w zakresie niskich i średnich prędkości, dlatego też limit prędkości maksymalnej został ustalony na bezpiecznym poziomie 250 km/h. Testy w zakresie prędkości od 250 do 350 km/h planowane są na przyszły rok, lecz już z nadwoziem i na innym torze badawczym – między innymi w Wielkiej Brytanii. Rama testowana była na oponach o rozmiarach 285/30/19 i 325/30/19 z tyłu i 245/35/19 z przodu, pochodzących od czterech różnych producentów.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/11/Arrinera-tests-with-Lee-Noble-11.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/11/Arrinera-tests-with-Lee-Noble-11.jpg” target=”_self” width=”250″ height=”183″ alt=”Arrinera Hussarya” align=”left” prettyphoto=”true”]Podczas kilkudniowych testów, jeżdżąca rama została wszechstronnie przebadana pod kątem funkcjonalności i ergonomii, zweryfikowane zostały założenia konstrukcyjne, kinematyka układów sterowania oraz rozmieszczenie i działanie pozostałych układów. Zbadane zostały także hamulce aerodynamiczne (symetryczne i niesymetryczne wychylenia klap, a także ich praca, jako spoilera). W testach uczestniczył również prof. dr hab. Januszem Piechną z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

W ramach oceny parametrów jezdnych wykonany został, m.in., tak zwany ?test łosia?, czyli manewr podwójnej zmiany pasa ruchu według normy ISO 3888.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/11/Arrinera-tests-with-Lee-Noble-03.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/11/Arrinera-tests-with-Lee-Noble-03.jpg” target=”_self” width=”250″ height=”151″ alt=”Arrinera Hussarya” align=”right” prettyphoto=”true”]Struktura nośna supersamochodu (rama) to jeden z najbardziej odpowiedzialnych elementów pojazdu, dlatego też niezmiernie istotne jest, aby rama została wszechstronnie sprawdzona. W tym celu korzysta się m.in. z zaawansowanego oprogramowania i komputerów o dużych możliwościach obliczeniowych. Dzięki temu skraca się czas i obniża koszty, które wiążą się z powstaniem ramy do supersamochodu przekraczającego znacznie prędkość 300 km/h.

Konstrukcja nośna Arrinery Hussarya, opracowywana wspólnie z Lee Noble?m, została szczegółowo przebadana przez Politechnikę Warszawską.

Kilkumiesięczne testy przeprowadzone przez Politechnikę Warszawską dotyczyły sprawdzenia wytrzymałości konstrukcji i weryfikacji jej zachowania w sytuacjach najbardziej niekorzystnych obciążeń, zarówno statycznych jak i dynamicznych, które występują podczas użytkowania auta.

Jednym z kluczowych parametrów, których dotyczyło badanie, był test sztywności skrętnej ramy. Test ten pozwala określić jak będzie zachowywało się podwozie np. podczas pokonywania zakrętów. Podatność ramy wpływa niekorzystnie na prowadzenie auta. Konstruktorzy, mając na uwadze ergonomię i rozmieszczenie poszczególnych podzespołów, starają się uzyskać jak najlepszą relację wysokiej sztywności z jak najniższą masą.

Innym z testów była symulacja naprężeń powstających podczas najechania jednym kołem na przeszkodę. Sytuacja ta dość często występuje w codziennym użytkowaniu np. podczas parkowania samochodem na chodniku. W tej próbie szczególną uwagę zwraca się na takie parametry jak zachowanie wymiarów przekątnych otworu drzwiowego, czy też ramy przedniej szyby. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, gdy po otworzeniu drzwi nie dałoby się ich zamknąć lub szyba przednia uległa by pęknięciu.

Zostały również przeprowadzone symulacje obciążeń wynikających z oddziaływania sił aerodynamicznych na konstrukcję nośną, które w autach osiągających prędkości rzędu 340km/h, mogą okazać się bardzo istotne.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułVolkswagen twin up! – kosmicznie oszczędny maluch
Następny artykułZakładanie opon zimowych to bezużyteczna zasada?
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.