PODZIEL SIĘ

Czy w warunkach polskiej późnej jesieni, zimy i wczesnej wiosny powinniśmy mieć zimówki? Jak naprawdę wymiana opon wpływa na bezpieczeństwo?

Odpowiedź na te pytania udzielił niedawno Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, który powołuje się na niemieckie niezależne badania. Te pokazują, że ryzyko wypadków drogowych i kolizji jest 6 razy większe w zimie niż w lecie. Ponadto, droga hamowania pojazdu na mokrej powierzchni przy oponach zimowych jest 20% krótsza niż przy oponach letnich.

Dlaczego tak się dzieje? Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni C, mieszanka gumy, z jakiej zrobione są opony letnie, twardnieje. To znacznie pogarsza jej przyczepność. Opony zimowe zbudowane są ze specjalnej mieszkanki zawierającej więcej naturalnej gumy i krzemu, które nie twardnieją w niższych temperaturach. To oznacza lepszą przyczepność na zimowej drodze i większe bezpieczeństwo jazdy. Mają również specyficzne i liczne wzory i zagłębienia, dzięki którym lepiej się jeździ na oblodzonej drodze czy śniegu. Niestety w lecie opony zimowe stają się zbyt miękkie co również pogarsza ich osiągi.

pzpo

Ponadto opony letnie nie nadają się do jazdy w zimie również przez rzeźbę bieżnika. Bieżnik w oponie zimowej ma bowiem duże bloki w strefie barkowej oraz odpowiednio ukształtowane nacięcia, zwane lamelkami, które pod naciskiem samochodu rozszerzają się i w kontakcie z jezdnią wgryzają się w śnieg, lód, czy błoto pośniegowe. Specjalny układ rowków sprawia, że woda i błoto pośniegowe są dobrze odprowadzane spod kół.

Dlatego używanie opon zimowych w codziennym życiu jest tak ważne, nie tylko w sporcie czy wyścigach. Są konieczne, ponieważ zapewniają bezpieczeństwo zwykłym kierowcom i ich rodzinom – przekonuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. – Samochód z oponami zimowymi zahamuje dużo szybciej na zimowej drodze. Przy prędkości 50 km/h zatrzyma się po 35 metrach, podczas gdy pojazd z oponami letnimi ? po 8 metrach więcej (czyli 43 m). To prawie dwukrotna długość przeciętnego samochodu – dodaje.

Ten fakt jest doskonale znany w Europie, szczególnie we wszystkich państwach, w których jest śnieżna zima. Polska jest jednym z ostatnich krajów Unii Europejskiej, który nie ma legislacji dotyczącej użytkowania opon zimowych. I jedynym bez takiego obowiązku, który leży w strefie klimatycznej z ostrą zimą i gorącym latem.

Sprawdź w których krajach trzeba zakładać opony zimowe:

mapa-ue-opony-zimowe

Niemieckie Ministerstwo Rozwoju Transportu, Budownictwa i Rozwoju Urbanizacji stoi na stanowisku, że użycie niewłaściwych opon powoduje poważne wypadki drogowe. Dbający o bezpieczeństwo kierowcy powinni zawsze zakładać zimowe opony w sezonie zimowym, żeby chronić siebie i innych użytkowników dróg. Według najnowszych badań DEKRA, 90% niemieckich kierowców popiera wprowadzony obowiązek zakładania zimowych opon. Coraz więcej państw w Europie wprowadziło prawny nakaz używania opon zimowych ? są to poza Niemcami Czechy, Słowacja, Austria, Norwegia, Szwecja, Litwa, Łotwa, Estonia, Finlandia, Rumunia, Słowenia, a nawet Chorwacja. W pozostałych krajach, takich jak Francja, Hiszpania czy Włochy, opony zimowe są wymagane wtedy, kiedy zostanie to ogłoszone przez władze.

Słyszymy czasem argumenty mówiące o tym, że 30 lat temu nie było opon zimowych w Polsce, a pomimo tego ludzie sobie radzili. To prawda. Jednakże od tego czasu sporo się zmieniło. Mamy szybsze, mocniejsze i co najważniejsze cięższe samochody niż w latach 80-tych. Ważna jest też większa liczba samochodów na ulicach. Wszystko to powoduje, że potrzebujemy bardziej wyrafinowanych opon niż te, którymi dysponowali nasi rodzice czy dziadkowie. I dlatego przemysł oponiarski od lat inwestuje w badania i rozwój opon zimowych. Nawet jeśli dzienna temperatura oscyluje w granicach 2-9 stopni Celsjusza, opony zimowe są bardziej uniwersalne i bezpieczniejsze niż letnie.

Innym mitem jest przekonanie, że dzięki oponom zimowym zyski ich producentów są większe. Jeśli zmienia się opony dwa razy w roku, to czas ich użytkowania jest dwa razy dłuższy, ponieważ każdy komplet (letni i zimowy) wykorzystywany jest tylko sezonowo. Taka zmiana ma również dodatkową zaletę, ponieważ podczas wizyty w serwisie sprawdza się, czy opony są w dobrym stanie, czy mają odpowiednie ciśnienie, zostają również właściwie zbalansowane. Dzięki temu dbamy o samochód i poprawiamy swoje bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeśli natomiast używa się opon zimowych w lecie, wysoka temperatura sprawia, że stają się miękkie i szybciej się zużywają.

Podczas jazdy samochodem od styku opony z podłożem zależy nasze zdrowie i życie oraz właściwości jezdne pojazdu. Bez względu na to, jakiej klasy jest samochód, cała moc silnika i siła systemów hamowania jest przenoszona na część opony, której powierzchnia styku z nawierzchnią jezdni jest wielkości pocztówki. Dlatego jakość opon ma tak duży wpływ na bezpieczeństwo i jakość jazdy – twierdzi Armand Dahi, Prezes PZPO.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTest jeżdżącej ramy Arrinery Hussarya. Co dalej z supersamochodem z Polski?
Następny artykułLamborghini kończy z modelem Gallardo
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.