PODZIEL SIĘ
Volkswagen Passat B6

Stonowany wygląd, dobrze wykonane wnętrze, awaryjne silniki oraz wysoka cena zakupu. Tak w skrócie wyglądają opinie o modelu Volkswagen Passat B6. Ale  mimo kłopotów, obecny na rynku przez dekady zyskał sobie sporą rzeszę zwolenników. Czy jednak legendarna niezawodność nie przeszła już do historii?

Volkswagen Passat B6 zadebiutował w 2005 roku na salonie samochodowym w Genewie. Jeszcze w tym samym roku światło dzienne ujrzała wersja kombi, nazywana przez producenta Variant. Wraz z tą generacją modelu producent wprowadził dwa lata później do sprzedaży odmianę CC, co dosłownie oznacza coupe cabrio. W rzeczywistości nie miało to wiele wspólnego z nadaną mu nazwą. Model ten w stosunku do standardowego Passata różnił się wyłącznie kilkoma detalami stylistycznymi. Nie można mu jednak było zarzucić braku sportowej sylwetki przez co zyskał dobre opinie. Odmiana ta miała niżej poprowadzoną linie dachu, a z tyłu zamiast trzyosobowej kanapy montowano standardowo dwa niezależne fotele. To jednak nie spodobało się niektórym klientom i w ramach jednej z opcji producent wstawiał z powrotem kanapę na której mogły zasiąść trzy osoby.

Volkswagen Passat B6 to szósta generacja modelu, który jest oferowany od 1973 roku. Jego produkcja odbywała się przede wszystkim w fabrykach w Emden i Zwickau w Niemczech, a także w Aurangabad w Indiach, Kałkazie w Rosji, Sarajewie w Bośni i Hercegowinie oraz Solomonowie na Ukrainie.

Volkswagen Passat BlueMotion
Volkswagen Passat BlueMotion

W stosunku do piątej generacji modelu, auto urosło na długość o 6,2 cm do 4,76 metrów, na szerokość o 7,4 cm do 1,82 metra, a jego wysokość zwiększyła się o centymetr do 1,47 metra. Co ciekawe prawie bez zmian pozostała wielkość nadwozia w wersji kombi.

Volkswagen Passat B6 opinie o bezawaryjności

Auto na polskim rynku było i jest bardzo cenione. Do 2007 roku model ten sprzedał się łącznie ze wszystkimi poprzednimi generacjami w ilości 15 milionów sztuk. Pięć lat później liczba ta wzrosła do 20 milionów.

Świetna reklama Passata B:

Dla wielu zaletą modelu jest stonowana stylistyka oraz bezawaryjność. O ile wygląd zewnętrzny może się podobać, to słynna bezawaryjność delikatnie mówiąc nie jest zgodna z rzeczywistością. Problemy sprawiało m.in. skomplikowane zawieszenie. Zastosowana została kolumna MacPhersona i wahacze trójkątne z przodu oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyłu. Wprawdzie jego trwałość się poprawiła w stosunku do poprzednika, ale nadal użytkownicy narzekali na usterki z nim związane.

Passat B6 opinie o silnikach

Volkswagen Passat B6 tył
Volkswagen Passat B6 tył

Jedną z pięt achillesowych były silniki. Gama jednostek napędowych Passata była naprawdę bogata. Kupujący wybierali między 9 jednostkami benzynowymi i 10 wysokoprężnymi. Pojemność benzyniaków wahała się 1,4 aż do 3,6 litra. Przedział pojemności dieseli był mniejszy (1,6-2,0 litry). Bezawaryjnością nie grzeszyły nowe konstrukcje i one mają złe opinie. Chodzi tutaj o jednostki diesla z wtryskiem typu common rail, które producent po raz pierwszy zdecydował się wprowadzić do tego modelu. Największe problemy były w egzemplarzach wyprodukowanych do 2007 roku włącznie. Silnik o pojemności 2,0 litrów i mocy 140 koni miał poważną wadę konstrukcyjną. Jednostka zasłużyła sobie na tą opinię ze względu na pękającą głowicę. Często silnik nie nadawał się do naprawy, a jeżeli już było to możliwe, to naprawa pochłaniała nierzadko ponad 2 tysiące złotych. W egzemplarzach od 2008 roku silnik był już gruntownie zmodernizowany. W przypadku jednostek benzynowych największe problemy sprawiały silniki TSI. Zastosowano w nich wiele innowacyjnych rozwiązań, jednakże w dużej części to one ograniczyły jego żywotność. Szybkiemu zużyciu w jednostce 1,4 ulegał łańcuch rozrządu, który w założeniach miał być dużo trwalszy od paska. Jego wymiana to wydatek od 2000-2500 złotych. Z kolei w wersji tego silnika o mocy 160 koni mechanicznych pękały tłoki. W zależności od stopnia uszkodzenia koszt naprawy to 6-8 tysięcy złotych. W odmianie 2 litrowej należy z kolei uważać na turbosprężarkę, której wartość to około 3 tysiące złotych.

Volkswagen Passat B6 opinie o wnętrzu

Passata B6 z pewnością można pochwalić za świetnie wykonane wnętrze. Materiały są dobrej jakości, a po latach użytkowania na polskich drogach plastiki nadal wyglądają dobrze i nie wydają z siebie niepokojących dźwięków. Plusem jest również duży bagażnik (565 litrów w przypadku sedana i 600 litów w przypadku kombi).

Volkswagen Passat B6 wnętrze
Volkswagen Passat B6 wnętrze

Z uwagi, że auto jest popularne na polskim rynku, znajduje zainteresowanie wśród złodziei. Model ten od kilku lat jest w czołówce najczęściej kradzionych samochodów. Według danych Policji, w 2013 roku skradziono 514 Passatów, co daje drugie miejsce w tym niechlubnym zestawieniu. Pierwsze należy do samochodu tej samej marki – Golfa.

Podsumowanie i opinie

Jako auto z drugiej ręki Passat B6 jest warty uwagi. Przyjrzeć należy się jednak egzemplarzom wyprodukowanym po 2007 roku. Częstotliwość występowania usterek podobna do innych modeli z segmentu nie uzasadniało kupowania tego samochodu w salonie. Także ceny egzemplarzy używanych wyższe od konkurencji. Aktualnie większość ofert sprzedaży waha się w przedziale 25-50 tysięcy złotych. Konkurencyjnego Peugeota 407 lub Opla Vectrę C o podobnych parametrach można kupić za około 10 tysięcy złotych mniej. Przedział cenowy to 15-40 tysięcy złotych.

A jakie są Wasze opinie na temat popularnego Passat B6? Napiszcie w komentarzach!

ZALETY:

  • niezbyt wyszukany, ale elegancki wygląd
  • stylistyka nie rzucająca się w oczy
  • duży bagażnik
  • dobrze wykonane wnętrze

WADY:

  • ceny części zamiennych
  • zainteresowanie złodziei
  • wady konstrukcyjne jednostek napędowych
  • przeciętna trwałość zawieszenia

Volkswagen Passat B6 – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2005 – 2010
Silniki: 1,6, 1,8, 1,9, 2,0 V6: 3,2, 3,6
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 6 i 7-biegowa automatyczna DSG
Rodzaje napędu: przedni lub AWD
Długość: sedan: 4765 mm, kombi: 4774 mm
Szerokość: 1820 mm
Wysokość: sedan: 1472 mm, kombi: 1517 mm
Rozstaw osi: 2709 mm
Masa własna: 1343-1750 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 70 l
Liczba miejsc: 5
Test Euro NCAP: 5 gwiazdek
Pojemność bagażnika: sedan: 565 l, kombi: 603-1730 l, kombi 4motion: 588-1716 l

  • VWantyfan

    na tym modelu zakończyłem moją przygodę z VW, awaryjność diesla doprowadziła mnie do szału… może kiedyś wrócę, ale póki co czekam, jak wypadnie po dłuższej eksploatacji i testach B7

  • Lider

    Kupiłem Passat B6 z 2008 roku z przebiegiem 125’000km (udokumentowany w serwisie) – po zakupie na naprawy łącznie wydałem 6’000zł (m.in. wspomniana w artykule wymiana rozrządu 2’500zł) teraz po przejechaniu 140’000km do wymiany katalizator – zakup był kompromisem pomiędzy spełnieniem marzeń (wiem, wiem wielu trudno w to uwierzyć) a racjonalnością – po roku czasu powiem że na dziś jest to duże rozczarowanie.