PODZIEL SIĘ
Ford Focus

Jeśli zastanawiacie się nad autem, które zadziwia stylizacją niczym Lady Gaga na rozdaniu nagród MTV, omijajcie drugą generację Focusa z daleka. To auto, które nie wyróżnia się z tłumu, ale za to świetnie sprawdza się jako pojazd do jazdy na co dzień. Nie tylko dla przedstawiciela handlowego.

Druga generacja Forda Focusa została zaprezentowana podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej w Paryżu w 2004 roku. Niestety, 10 lat temu auto nie zrobiło ogromnego wrażenia na tych, którzy mieli okazję go zobaczyć. Pod względem stylizacji, jego poprzednia wersja w trakcie debiutu była niemal autem przełomowym. Dwójka co prawda kontynuowała znane linie nadwozia, ale niestety sprawiała wrażenie, jakby nad grupą projektantów stał koleś z Kałasznikowem, zakazując wszelkich przejawów kreatywności. Oczywiście proste linie mają też swoją zaletę – nie opatrzą się z biegiem czasu, czego dobitnym przykładem jest największy rywal Focusa Volkswagen Golf. Niemniej jednak, Focus II jest skromny, co nie oznacza, że nie znalazł swoich amatorów.

Ford Focus - tył
Ford Focus – tył

Focus to bowiem jedno z najlepiej sprzedających się aut na świecie. Każdego roku znajduje około miliona nowych nabywców. Skąd taki popyt? Po pierwsze atrakcyjna cena w porównaniu do chociażby Golfa, Civica, czy też Corolli. Ale to nie wszystko. Focus dostępny jest w kilku wersjach nadwozia. Najpopularniejsza to z pewnością hatchback mierzący 4,34 m. To więcej od poprzednika o 7 centymetrów. Focus II jest również szerszy od I i to aż o 14 centymetrów. W przypadku rozkładu osi, także amerykański koncern postarał się o zwiększenie jej wartości, dodając z kolei niecałe 3 cm. Dzięki temu w Focusie drugiej generacji siedzi się całkiem wygodnie, chociaż wyższe osoby mogą nieco narzekać, zwłaszcza jeśli mają podróżować z tyłu.

Producent przewidział też popularną wersję kombi, której bagażnik ma 503 litrów pojemności. Składając siedzenia przestrzeń ta się zwiększa do 1546 litrów. Focus MK2 dostępny jest również jako sedan, a także w dość rzadkiej odmianie CC, czyli coupe cabrio.

Ford Focus CC
Ford Focus CC

Przeglądając popularne serwisy z ogłoszeniami, Focusa drugiej generacji można kupić już za 16 tysięcy złotych. Niestety są to często egzemplarze mocno wyeksploatowane, bowiem Focus to niezwykle popularne auto w firmach. Zadbany to wydatek ponad 20 tysięcy złotych, a najbogatsze wersje Platinium osiągają ceny nawet do 36 tysięcy złotych. Są to jednak egzemplarze już po faceliftingu, które auto przeszło w 2007 roku. Wtedy to Focus zyskał nowe przednie i tylne reflektory oraz zmienioną atrapę chłodnicy z przednim zderzakiem.

Ford Focus sedan
Ford Focus sedan

To jednak nie wszystko. W internecie znaleźć można też sporo modeli sprowadzonych z USA (zdjęcie z lewej). Jako, że w Stanach Focus został wprowadzony do sprzedaży dwa lata po europejskiej premierze, zyskał inny wygląd. Od razu w oczy rzucają się zmienione przednie reflektory oraz grill. Z tyłu także jest nietypowo, bo lampy przybierają tam całkiem inny kształt. Także środek się różni, począwszy od kierownicy, zegarów, konsoli centralnej po wyloty powietrza. Focus w USA był też oferowany wyłącznie w dwóch wersjach – sedan i coupe, które kupić można tylko z silnikiem benzynowym 2.0 Duratec.

Coś tam Panie w zawieszeniu stuka?

Ford Focus II generacji dał się poznać przez ostatnie lata jako auto całkiem solidne i trwałe. Jednak jak wiele innych, ma również swoje wady. Jakie usterki najczęściej zauważają posiadacze MK2? Nadmiernie zużywające się sworznie wahacza – to po pierwsze. Jednak koszt ich wymiany nie jest ogromny. Wystarczy wydać około 50 złotych za sztukę. Do tego oczywiście należy doliczyć montaż, ale tutaj cena zależna jest od konkretnego warsztatu. Zdarzają się również stuki z przodu jak i z tyłu zawieszenia, a to najczęściej oznacza konieczność wymiany łączników stabilizatora. Niestety są to zwykle efekty jazdy po polskich dziurawych drogach.

Tak Ford Focus MK2 wypada w testach zderzeniowych Euro NCAP:

Użytkownicy MK2 często sygnalizują również wycieki oleju z przednich amortyzatorów, zwłaszcza jeśli chodzi o auta sprzed faceliftingu. Do tego dochodzi też psująca się pompa wspomagania układu kierowniczego w dieslach. Koszt takiej pompy to przynajmniej 450 złotych.

Ford Focus - nowa i stara wersja
Ford Focus – nowa i stara wersja

Mimo tych wad, zawieszenie w Focusie II jest jednym z lepszych w swojej klasie. Zastosowanie rozwiązania wielowahaczowego daje spory komfort podczas jazdy, a samo prowadzenie auta także nie odbiega od poprzedniego modelu. Pierwsza jak i druga generacja Focusa to wzór jeśli chodzi o precyzję układu kierowniczego i za to zdecydowanie należy się plus.

Benzynę polecamy, diesla już nie

Jeśli szukasz używanego Focusa II, najlepiej zdecyduj się na motor benzynowy 1.6 o mocy 100 KM. To bardzo trwała jednostka, która cieszy się naprawdę dobrą renomą. Również pali niewiele, bo około 8 litrów na 100 km w cyklu mieszanym. Nie jest to co prawda silnik idealny, bo zdarzają się w nim na przykład awarie związane z cewkami zapłonowymi, to jednak koszt ich wymiany jest nieporównywalnie mniejszy do napraw w niektórych dieslach. Z jednostek benzynowych odradzamy jednak wersję 1.4. Spalanie w tym przypadku jest bardzo podobne do wersji 1.6, ale przy dość dużej masie Focusa, zdaje się, że jest to zbyt słaby wybór jeśli chodzi o moc.

Ford Focus Sedan - wersja USA
Ford Focus Sedan – wersja USA

Bardzo kiepską opinią cieszą się za to diesle. Często awarii ulega dwumasowe koło zamachowe, co zresztą jest problemem nie tylko w przypadku Fordów. Tutaj jednak okazuje się, że wymiana może być konieczna nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Komplet dwumasy ze sprzęgłem to wydatek nawet 2 tysięcy złotych – bez kosztów montażu. Wszystko zależy tutaj jednak od modelu jednostki. Te do silników 2.0 TDCi są nieco droższe. Jeśli więc przed zakupem lub już w trakcie użytkowania MK2 zaobserwujesz nierówną pracę silnika na biegu jałowym, czy też pulsowanie pedału sprzęgła, to koniecznie zwróć się z tym problemem do specjalisty. Ponadto w dieslach występują jeszcze problemy z układami wtryskowymi oraz pompami wysokiego ciśnienia. Jeśli jednak koniecznie chcesz kupić Focusa II z silnikiem diesla, zdecyduj się na model 1.6 TDCi. Zaoszczędzisz nieco na naprawach. Warto też przy tym zastanowić się nad egzemplarzem bez filtra DPF, zwłaszcza jeśli chcesz jeździć głównie po mieście.

Środek mniej kosmiczny, ale trwalszy

Ford Focus 2 - środek
Ford Focus 2 – środek

W porównaniu z poprzednią wersją Focusa, dwójka w środku jest zdecydowanie bardziej stonowana (na zdjęciu z lewej, europejska wersja środka w Focusie, z kolei na dole z prawej – amerykańska). Taki kokpit znajdzie swoich zwolenników, ale fani jedynki mogą czuć się zawiedzeni. Nie da się jednak ukryć, że całość prezentuje się bardziej czytelnie. Przyciski od klimatyzacji i radia, są rozmieszczone w bardziej logiczny sposób, co wpływa na szybkość ich obsługi. Kierowcy narzekają jednak na dość kiepskiej jakości plastiki, choć w porównaniu do Focusa pierwszej generacji, i tak jest lepiej.

Ford Focus 2 - amerykańska wersja
Ford Focus 2 – amerykańska wersja

Wiele kontrowersji wzbudza też pojawiająca się rdza, zwłaszcza przy nadkolach. Co interesujące, nie zdarza się to we wszystkich modelach. Ford zapewniał bowiem, że jego nowy model jest dobrze zabezpieczony przed korozją i nie powinno być z nim takich problemów jak z innymi autami tej marki. Być może więc, zła opinia użytkowników bierze się z tego, że na rynku jest mnóstw egzemplarzy, które przeszły przez poważną stłuczkę. Przed zakupem używanego Focusa II warto więc przyjrzeć się dokładnie wszystkim elementom, bowiem mogą one ukierunkować nas na powypadkową przeszłość auta.

Dobre auto dla małej i oszczędnej rodziny

Czy warto zainteresować się Focusem II generacji? Jak najbardziej. W gamie silnikowej niemal każdy znajdzie coś dla siebie, trzeba jednak wystrzegać się mocniejszych jednostek diesla. Ponadto autko świetnie się prowadzi i jest dość komfortowe jak na segment samochodów kompaktowych. Do tego duża oferta używanych egzemplarzy pozwala przyszłemu kupującemu wybierać spośród różnych wersji. Wystrzegać należy się tradycyjnie mocno wyeksploatowanych aut poflotowych. Kłopotów mogą przysporzyć jednak drobne problemy z elektroniką oraz takie detale jak psujący się zamek klapy bagażnika. Niemniej jednak Focus II generacji to auto godne polecenia.

ZALETY:

  • bogata gama silników i wersji nadwozia
  • przystępna cena w porównaniu do konkurencji
  • świetne i komfortowe zawieszenie

WADY:

  • silniki diesla, które przysparzają sporo problemów
  • drobne awarie elektroniki
  • duży wybór używanych modeli, ale niestety często wyeksploatowanych w firmach

Ford Focus MK2 – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2004-2011 (w USA od 2007)
Silniki: benzynowe:1,4 l – 80 KM, 1,6 l – 100 KM, 1,6 l Ti-VCT – 115 KM, 1,8 l – 125 KM, 2,0 l – 145 KM, 2,5 l – 225 KM (ST) – zbudowany na bazie 5-cylindrowego silnika Volvo (którego Ford był udziałowcem). Jednostka ta posiada turbosprężarkę zwiększającą moment obrotowy do 320 Nm przy 2100 obr./min. 2,5 l – 305 KM (RS), 2,5 l – 350 KM (RS 500) – limitowana edycja 500 sztuk, z czego 10 trafiło do Polski. Diesle: 1,6 l TDCi – 90 KM – silnik opracowany wspólnie z koncernem PSA, montowany w samochodach marki Citroën oraz Peugeot, 1,6 l TDCi – 109 KM, 1,8 l TDCi – 115 KM, 2,0 l TDCi – 136 KM – podobnie jak jednostki o pojemności 1,6 l opracowany z PSA
Rodzaje skrzyń biegów: 4-biegowa automatyczna, 5 i 6-biegowa manualna, 6-biegowa półautomatyczna CVT
Rodzaje napędu: przedni
Długość: hatchback: 2004-2007: 4340 mm, 2007-2011: 4337 mm, sedan: 2004-2007: 4480 mm, 2007-2011: 4481 mm, kombi: 2004-2007: 4470 mm, 2007-2011: 4468 mm, ST: 4360 mm, CC: 4509 mm
Szerokość: 1840 mm, CC: 1835 mm
Wysokość: CC: 1448 mm, hatchback i Kombi: 2004-2007: 1500 mm, 2007-2011: 1497 mm, sedan: 1495 mm, ST: 1537 mm
Masa własna: 1227 – 1630 kg
Liczba miejsc: 5
Test Euro NCAP: 5 gwiazdek
Pojemność bagażnika: hatchback: 385 – 1247 l, sedan: 526 l, kombi: 482/1525-1546 l, CC: 248-534 l

  • Eliiii

    Używany, to nie znaczy jakiś gorszy 😉
    Kwestia kupna od odpowiedniego właściciela.
    Ja zdecydowałam się na kupno przez Carrara Ford Lublin.