PODZIEL SIĘ

Wiele stwierdzeń dotyczących Alfy Romeo, w przypadku tego modelu, staje się mitami. Auto przypadnie do gustu fanom sportowych doznań, ale także odnajdzie się w nim zwykły użytkownik. Nie jest jeszcze idealnie, ale 159-tka pokazała, że producent zrobił w ostatnim czasie krok milowy w kierunku poprawy jakości.

Alfa Romeo 159 zadebiutowała w 2005 roku na salonie samochodowym w Genewie. Numer 159 nawiązuje do modelu z 1951 roku, w którym Juan Manuel Fangio wygrał mistrzostwa świata Formuły 1. Auto jest bezpośrednim następcą modelu 156. Rok później także na szwajcarskim salonie samochodowym, pokazano odmianę kombi nazwaną Sportwagon. Dalsza historia modelu była już nieco bardziej burzliwa. W 2007 roku wprowadzono do oferty nowy, mocniejszy silnik diesla o pojemności 2,4 litra. Niestety z uwagi na wejście w życie w 2009 roku nowych normy emisji spalin Euro 5, producent był zmuszony wykonać zdecydowane działania. Samochód został pozbawiony wszystkich dotychczasowych silników. Wycofano się również z opcjonalnego napędu na cztery koła nazwanego tutaj Q4. Na ich miejsce wprowadzono dwa: jednego diesla (2 litry JTDm) i jedną benzynę (1,75 litra TBI). Dwa lata później, czyli po 6 latach od premiery, auto zostało wycofane ze sprzedaży, a następcy nie przedstawiono. Jego produkcją zajmowała się włoska fabryka zlokalizowana w Pomigliano d’Arco. To właśnie tutaj, po zakończeniu produkcji 159-tki, przeniesiono z Polski produkcję nowej generacji Fiata Pandy.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Alfa-Romeo-159-003.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Alfa-Romeo-159-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Alfa Romeo 159 sportwagon” align=”center” prettyphoto=”true”]

Z zewnątrz auto wygląda dość drapieżnie. Długi trójkątny grill oddziela reflektory. Są one tak zaprojektowane, że wyglądają jakby każdy z trzech okrągłych świateł (po trzy na jedną stronę) był zamontowany osobno. Długość samochodu to 4,66 metra.

[title type=”h2″]Awarie? Dramatu nie ma[/title]

Początkowo rynek dość sceptycznie podchodził do tego modelu. Po mocno awaryjnej Alfie 156 i 155, wielu spodziewało się, że następca będzie się psuł równie szybko. Zarówno z przodu jak i z tyłu zamontowano układ wielowahaczowy. Jego trwałość jest większa niż u poprzednika, a tempo zużycia okazuje się podobne, jak w innych autach tego segmentu. Jeżeli jednak awaria wystąpi, to koszty są dość wysokie. Dla przykładu, nowy wahacz kosztuje około tysiąc złotych. Z drugiej strony, skomplikowane zawieszenie ma też zalety. Alfa 159 naprawdę bardzo dobrze się prowadzi.

Zobacz jak James May z Top Gear testuje Alfę Romeo 159:

Słabym punktem jest układ wspomagania kierownicy. Często z czasem robi się coraz głośniejszy, a kierownica zaczyna ciężko chodzi. Aby pozbyć się problemu, należy wymienić zbiorniczek wyrównawczy i zalać go świeżym płynem. Z kolei wymiana przekładni to wydatek także rzędu tysiąca złotych.

[title type=”h2″]Silników także nie można się przesadnie czepiać[/title]

Mimo że Alfa Romeo kojarzy się przede wszystkim z silnikami benzynowymi, to właśnie diesle są w niej najbardziej cenione. Wszystkie jednostki napędowe 159-tki powstały we współpracy z General Motors (z wyjątkiem benzynowego 1,75 litra TBI). Jak przystało na Alfę Romeo ich osiągi (z wyjątkiem najsłabszego diesla i benzyniaka) są dobre.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Alfa-Romeo-159-001.jpg” link=”http://themefuse.com/” target=”_self” width=”300″ height=”Alfa Romeo 159 – sedan” alt=”Premium WordPress Themes” align=”right” prettyphoto=”true”]W ofercie były silniki diesla o pojemności 1,9 i 2,4 litra JTDm w różnych wariantach mocy. Mimo innej pojemności są to w zasadzie te same jednostki. Pierwsza z nich ma cztery cylindry i 16 zaworów. Druga natomiast powstała poprzez dodanie kolejnego cylindra. Ich moc rozpoczyna się od 120 KM, a kończy na 210 KM. Szczególnie polecanym silnikiem w tym modelu jest jednostka JTDm 1,9 litra o mocy 150 KM. Zapewnia dobre osiągi, a jest mniej wrażliwa na usterki i tańsza w serwisowaniu w stosunku od wersji pięciocylindrowych. Spalanie także nie jest wysokie. Z kolei silnik o mocy 120 KM jest zbyt słaby do posiadającego sportowe zacięcie samochodu.

W 2009 roku wspomniane silnik zastąpiono jednostką dwulitrową o mocy od 136 do 170 KM. Spełniła ona już bardziej rygorystyczne normy emisji spalin. Wśród wad silników diesla należy wymienić awarie układu klap zmieniających długość kolektora ssącego.

Mimo znaczącej przewagi diesli, silnik benzynowe także są godne polecenia. Układ Twin Spark zastąpiono bezpośrednim wtryskiem paliwa. Najsłabszy silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra pochodzi z Opla Vectry. Nie jest przesadne awaryjny, ale i osiągi nie powalają. Z kolei najmocniejszą jednostkę 3,2 litra JTS zapożyczono z, należącego do koncernu GM, australijskiego Holdena. Zapewnia on niesamowite doznania, ale również dużo pali. Na porządku dziennym jest wyniki 15 litrów na 100 kilometrów. Wadą tych silników są szybko zużywające się (po około 100 tys. km) łańcuchy rozrządu.

Z silników benzynowych najbardziej godną plecenia jest natomiast jednostka 1,75 litra TBI. Wprowadzono ją dopiero pod koniec produkcji i ilość ofert na rynku samochodów używanych jest niewielka. Ma on dużą moc (200 KM), a zużycie paliwa jest akceptowalne.

[title type=”h2″]Wnętrze to prawdziwy włoski salon[/title]

Na rynku znajdziemy dość różnorodnie wyposażone egzemplarze, ponieważ producent dopuszczał bardzo wiele możliwość konfiguracji. Większość ofert to jednak samochody dobrze wyposażone. Do rzadkości nie należy skórzana tapicerka. Często znajdziemy również układ ESP, 10 poduszek powietrznych, czy tempomat. W opcji była również automatyczna skrzynia biegów.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Alfa-Romeo-159-002.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Alfa-Romeo-159-002.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Alfa Romeo 159 – środek” align=”center” prettyphoto=”true”]

Na środkowej części kokpitu znajdują się trzy dodatkowe zegary wskazujące poziom paliwa, temperaturę cieczy chłodzącej oraz ciśnienie powietrza doładowującego. Z kolei przed kierowcą dojrzeć można zegary z pionowo umieszczonymi wskazówkami. Wygodne są również fotele. Pionowe przeszycia nadają im sportowego charakteru.

Minusem jest nieco mniejsza ilość miejsca na tylnej kanapie oraz dość wysoki próg załadunku bagażnika. Jego pojemność to 405 litrów w przypadku sedana i 445 litrów w przypadku kombi. Taka niestety jest cena stylistyki.

[title type=”h2″]Rynek wtórny to głównie diesle[/title]

Oferta rynkowa jest dość bogata. Około 90 procent stanowią jednak egzemplarze z silnikami diesla. Ceny rozpoczynają się od około 18 tysięcy złotych za egzemplarze z początku produkcji (2005-2006) do 40 tysięcy za auta młodsze i lepiej wyposażone. Za rocznik 2009 przyjdzie nam zapłacić około 29 tysięcy złotych. W porównaniu do niemieckiej konkurencji nie jest to jednak dużo. Za BMW serii 3 E90 lub Audi A4 B7 z podobnego rocznika i ze zbliżonym wyposażeniem, trzeba zapłacić o co najmniej 10 tysięcy złotych więcej.

[title type=”h2″]Podsumowanie[/title]

Alfa Romeo 159 jest warta rozważenia nie tylko w przypadku pasjonatów. Następca 156-ki jest stosunkowo niezawodny, a do tego ceny na rynku aut używanych są atrakcyjne. Do lamusa odchodzi również mit o bardzo wysokim spalaniu, no może poza wersją V6. Oczywiście wygląd to kwestia gustu, ale auto na pewno wyróżnia się z tłumu.

ZALETY:
[check_list]

  • wyróżniająca się stylistyka
  • dobre właściwości jezdne
  • wygodne, dobrze wykonane wnętrze
  • poprawa trwałości zawieszenia i silników
  • korzystna cena

[/check_list]

WADY:

[delete_list]

  • mały bagażnik i wysoki próg załadunku
  • drogie części zamienne i serwis
  • awarie wspomagania kierownicy
  • mały wybór wersji nadwozia

[/delete_list]

[styled_box title=”Alfa Romeo 159 – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 2005-2011
Silniki: benzynowe:1.8 – 140 KM, 1.75 – 200 KM, 1.9 – 160 KM, 2.2 – 185 KM, 3.2 – 260 KM, diesle: 1.9 – 120 KM, 1.9 – 150 KM, 2.0 – 170 KM, 2.4 – 210 KM
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 5 i 6-biegowa półautomatyczna, 6-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni, AWD
Długość: 4660 mm, kombi: 4661 mm
Szerokość: 1828 mm, kombi: 1830 mm
Wysokość: 1417, Q4: 1422 mm
Masa własna: 1430 – 1680 kg
Liczba miejsc: 5
Test Euro NCAP: 5 gwiazdek
Pojemność bagażnika: 405 l, kombi: 445 – 1235 l[/styled_box]