PODZIEL SIĘ
Merceds Klasa C

Baby Mercedes, tak nazwano ten model niemieckiego producenta gdy wchodził na rynek. Teraz ma on ponad 30 lat, ale nadal jest poszukiwany przez wielu kierowców. Samochód w porównaniu do współczesnych odpowiedników nie jest bardzo skomplikowany w naprawach, a zakup części nie opróżni od razu całego portfela. Jedyne czego trzeba się wystrzegać przy kupnie tego młodego klasyka jest rdza.

Mercedes 190 został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1982 roku. Była to odpowiedź koncernu ze Stuttgartu na BMW serii 3 pierwszej generacji E21. W zamierzeniu miał to być najmniejszy i najlżejszy Mercedes w ofercie i niemieckim specom się to udało. Samochód ważył o 280 kilogramów mniej od modelu W123 tzw. beczki. Baby Mercedes, jak go nazywano, okazał się być strzałem w dziesiątkę. Jego produkcją zajęła się fabryka w niemieckim Sindelfingen. Na potrzeby produkcji tego modelu powstał również nowy zakład w Bremen, który funkcjonuje do dziś.

Auto sprzedało się w ilości 1 879 629 sztuk. Pierwszy milion samochodów znalazło nabywców już w 1988 roku. Producent nie zareagował jednak na duże zainteresowanie rynku. Wprowadzono jedynie delikatny facelifting w ramach którego zmieniono zderzaki oraz listwy na drzwiach. Niedługo później dodano do oferty edycję sportline. W 1991 roku na liście wyposażenia standardowego znalazł się ABS. Z kolei poduszka powietrzna kierowcy pojawiła się rok później. Do zakończenia produkcji w 1993 roku, auto nie doczekało się żadnej inne odmiany poza tylnonapędowym sedanem. Mercedes nie zdecydował się ani na wersję kombi ani na coupe.

mercedes w201 - bok

Przez jedenaście lat produkcji w modelu tym montowano dużą liczbę jednostek napędowych. Początkowo Mercedesa 190 oferowano z dwoma silnikami benzynowymi o pojemności dwóch litrów o mocy 90 i 122 KM (odpowiednio 190 i 190E). Rok później pojawił się dwulitrowy diesel o mocy 72 KM (190D). W 1985 roku wprowadzono benzynowego sześciocylindrowca, który miał pod maską 166 KM oraz pięciocylindrowego diesla o mocy 90 KM. Wraz z upływem lat do oferty dodawano coraz nowocześniejsze jednostki. Późniejszy silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra generował 136 KM, a 2,5 litrowy diesel miał 122 KM. Auto było również sprzedawane w odmianach sportowych i limitowanych. Wśród nich znajdziemy edycję Evolution i Evolution II. Te miały ponad 200 KM i są aktualnie rzadkością na rynku wtórnym, w szczególności polskim. Najmocniejsza odmiana 3,2 AMG posiadała moc 254 KM. W 1990 roku wycofano z oferty benzynowe silniki z zasilaniem gaźnikowym.

Co wybrać?

Poszukując Mercedesa 190 na polskim rynku wtórnym, niezależenie którą wersję silnikową wybierzemy dużego rozczarowania nie będzie. Odradzamy jednak silniki gaźnikowe, gdyż są to dość przestarzałe konstrukcje. Najrozsądniejszą wersją wśród benzyniaków będą jednostki z wtryskiem paliwa i pojemności 2 lub 2,3 litra. Kłopotów nie powinna sprawić również wersja 1,8 litra (109 KM), która pojawiła się pod sam koniec produkcji.

Wśród diesli, pod maską 190-tki montowano jednostki o trzech różnych pojemnościach: 2, 2,2 oraz 2,5 litra. Poza mocą, nie ma wielkiej różnicy który wybierzemy. Tak czy inaczej trzeba się liczyć się z tym, że przebieg w Mercedesach posiadających ponad 20 lat z silnikiem diesla nie rzadko mają przejechane już blisko milion kilometrów. Silnik benzynowe z pewnością będą miały mniejsze przebiegi.

Elektryczny Mercedes 190
Elektryczny Mercedes 190

Jako ciekawostkę warto też dodać, że w latach 90. Mercedes eksperymentował w przypadku modelu 190 z napędem elektrycznym, czego dowodem jest zdjęcie z lewej strony.

Auto ma już swoje lata. Jeżeli kupimy egzemplarz z końca produkcji, to i tak będzie on miał ponad 20 lat. Nie ma co wierzyć, że Mercedes w takim wieku będzie miał przejechane mniej niż 250 tysięcy kilometrów. Egzemplarzy eksploatowanych od nowości w Polsce, gdzie statystycznie przejeżdża się mniej kilometrów niż w Niemczech, jest jak na lekarstwo. Większość oferty stanowią samochody sprowadzone. Dodatkowo warto zauważyć, że kiedyś posiadanie w rodzinie kilku samochodów było o wiele rzadziej spotykane niż teraz, co również wpływa na częstotliwość użytkowania pojazdu. Nawet biorąc pod uwagę bardzo optymistyczny wariant przebiegu 15 tys. kilometrów rocznie, egzemplarz z 1990 roku będzie miał na liczniku 360 tys. kilometrów.

Co warto zrobić po zakupie?

We wnętrzu nie ma wielu elementów, które mogłyby się zepsuć. Z kolei te zamontowane, są dobrej jakości. Istotniejsza jest jednak mechanika. Kupując tak stary samochód należy się liczyć z możliwością poniesienia wydatków. Pierwszą rzeczą jest wymiana oleju w silniku oraz w automatycznej skrzyni biegów, jeżeli dany egzemplarz jest w nią wyposażony. Warto również zwrócić uwagę na stan zawieszania. Jest ono dość skomplikowane. Z tyłu zamontowano układ wielowahaczowy wzorowany na większych modelach Mercedesa. Koszty części nie są jednak kolosalne. Jeden amortyzator to wydatek około 200 złotych. Za łącznik stabilizatora zapłacimy około 60 złotych. Po zakupie konieczna może być wymiana tulei wahaczy. Warto sprawdzić również luzy drążków układu kierowniczego.

Mercedes 190 W201 środek
Mercedes 190 W201 środek

Uwaga na rdzę

Piętą achillesową może się okazać rdza. Auto należy dokładnie obejrzeć z wierzchu i od spodu. Wprawdzie Mercedes 190 nie miał przesadnych tendencji do rdzewienia, ale jak już wspomniałem, auto ma swoje lata. Lepiej wydać więcej i kupić egzemplarz ze zdrową karoserią. Naprawy blacharskie będą bowiem sporo kosztowały.

mercedes 190

Podsumowanie

Auto przypadnie do gustu pasjonatom. Stosunkowo prosta konstrukcja pozwoli na dokonanie wielu napraw we własnym zakresie, a koszty części zamiennych nie są duże, jak na auto ze Stuttgartu. Ceny na polskim rynku zaczynają się już od 1-12 tysięcy złotych. Duża część oferty to egzemplarze z lat 1988-1993. Samochód w dość dobrym stanie można kupić już za około 4,5 tysiąca złotych. W przypadku 190-tki nie warto liczyć każdego grosza przy zakupie. Z zadbanym egzemplarzem będziemy mieli o wiele mniej problemów i sumarycznie koszt doprowadzenia go do dobrego stanu będzie prawdopodobnie niższy niż w przypadku kupienia zaniedbanego, ale tańszego egzemplarza.

Mercedes C Klasa
Mercedes C Klasa

ZALETY:

  • niezawodna konstrukcja
  • auto staje się już klasykiem
  • stosunkowo tanie części eksploatacyjne

WADY:

  • ryzyko awarii związane z wiekiem samochodu
  • przy kupnie łatwo trafić na bardzo zużyty egzemplarz
  • rdza i wysokie koszty napraw blacharskich

Mercedes 190 (W201) – dane techniczne:
Produkcja w latach: 1982-1993
Silniki: benzynowe:R4 1,8 (109 KM), R4 2,0 (90-105 KM) z gaźnikiem Stromberg, R4 2,0 (102-105 KM) z gaźnikiem Pierburg, R4 2,0 (118-122 KM), R4 2,3 (132, 136, 170, 177-185 KM),R4 2,5 (195-204 KM), R4 2,5 (195 KM) Evolution I, R4 2,5 (235 KM) Evolution II, R6 2,6 (160-166 KM), R6 3,2 (234 KM) wersja AMG. diesle: R4 2,0 (72-75 KM), R4 2,2 (72 KM), R5 2,5 (90-94 KM), R5 2,5 Turbo (122, 125-126 KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 4-biegowa automatyczna, 4-biegowa manualna, 5-biegowa manualna
Rodzaje napędu: tylny
Długość: 4420 mm
Szerokość: 1678 mm
Wysokość: 1383 mm
Masa własna: 1080–1340 kg
Liczba miejsc: 5
Pojemność bagażnika: 410 l

  • Olo

    Jedna uwaga, mercedes w201 wcale nie zastępował mercedesa w123, następcą mercedesa w123 był model w124. Przy zakupie warto również zwrócić uwagę na podporę wału oraz tylny most (czy nie hałasuje).
    Pozdrawiam Olo