PODZIEL SIĘ

Polecamy zwłaszcza w wersji z silnikiem benzynowym. Jednak używane Volvo S40 może być kosztowne w utrzymaniu. Zwłaszcza jeśli chodzi o naprawę zawieszenia.

Volvo S40 zostało zaprezentowane w 1995 roku. Powstało na platformie Mitsubishi Carismy i żeby dwa auta nie wchodziły sobie w drogę, wyodrębniono dla nich inne grupy docelowe. Samochód spod znaku szwedzkiej marki reprezentuje klasę premium i w zamyśle był przeznaczony dla zamożniejszych klientów. W gamie modelowej była dostępna również wersja kombi z oznaczeniem V40. Mimo że auto pochodzi ze stajni Volvo było produkowanie w Holandii. Montowano je w zakładach NedCar w Born, które w momencie rozpoczęcia produkcji należały do rządu Holandii, marki Mitsubishi oraz Volvo.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-S40-001.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-S40-001.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Volvo S40″ align=”center” prettyphoto=”true”]

W 1999 roku auto poddano faceliftingowi, a fabryka trafiła w ręce dwóch koncernów motoryzacyjnych, które posiadały po 50 procent udziałów. Wówczas zmieniono przednie reflektory na gładko szybowe, a wnętrze przeprojektowano. Drugi lifting przeprowadzono w 2002 roku, a produkcję tej generacji modelu zakończono w 2004 roku. Auto składano również poza Europą w takich krajach jak Tajlandia i RPA. W genach Volvo pozostało jednak to co najważniejsze dla marki, czyli bezpieczeństwo. Auto jako pierwsze uzyskało w testach zderzeniowych Euro-NCAP notę czterech gwiazdek. Od 1998 roku w modelu tym stosowano już boczne poduszki powietrzne, co wówczas nie było powszechnym rozwiązaniem.

[title type=”h2″]Zawieszenie[/title]

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-V40.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-V40.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Volvo V40″ align=”right” prettyphoto=”true”]W przedniej części samochodu zastosowano tradycyjne rozwiązanie – kolumny McPhersona oraz wahacze trójkątne. Z tyłu natomiast pojawił się układ wielowahaczowy nazwany przez Volvo Multi-link. Główny problem z przodu stwarzają sworznie wahaczy. Są one zamocowane na stałe i nie ma możliwości ich wymiany bez wymiany całego elementu. Cena wahacza poza autoryzowanym salonem to około 160 złotych. O wiele mniej wrażliwe na uszkodzenia są łączniki stabilizatora. Z kolei konstrukcja tylnego zawieszenia poprawia własności jezdne, ale jego naprawa może być kosztowna. Składa się ono z wielu elementów, a samo rozłożenie układu w celu wymiany części jest skomplikowane. Przy ich poszukiwaniu należy również pamiętać, że kształt i mocowania niektórych fragmentów zwieszenia zmieniały się w zależności od rocznika. Dotyczy to np. amortyzatorów. Nie ma także co liczyć na tańsze części z Mitsubishi Carismy. W tym aspekcie pokrewieństwo jest niewielkie.

[title type=”h2″]Polecane są silnik benzynowe[/title]

Dość dobrą opinią wśród jednostek napędowych cieszą się silniki benzynowe. Mają one pojemność 1,6, 1,8 lub 2 litry i moc od 109 do 200 KM. Polecane są w szczególności wersje wolnossące, czyli nie posiadające turbiny. Wyjątkiem jest wersja o pojemności 1,8 litra i mocy 122 lub 125 KM z Mitsubishi, która jest dość awaryjna. Dodatkowym problemem jest fakt, że nie da się do niej zamontować instalacji gazowej. W pozostałych silnikach nie ma z tym problemu, ale warto wiedzieć, że decydując się na instalację LPG będzie trzeba ją regulować co około 20-30 tysięcy kilometrów. Koszt takiej usługi to około 250 złotych. Do pojawiających się usterek należy także zaliczyć awarie układów wtryskowych.

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-S40-003.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-S40-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Volvo S40″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Z trwałością diesli w Volvo S40 jest różnie. Montowane jednostki pochodzą ze stajni Renault i mają pojemność 1,9 litra. Występują cztery warianty mocy, z których najsłabszy ma 90 KM, a najmocniejszy 115 KM. Zdecydowanego faworyta wśród silników wysokoprężnych nie ma.

Wszystkie montowane w tym szwedzkim samochodzie jednostki są napędzane paskiem rozrządu. Wymaga on wymianie co 100 tysięcy kilometrów. Tylko w silniku benzynowym 1,8 litra pochodzącym z Mitsubishi należy to robić częściej (co około 70 tysięcy kilometrów). Koszt wymiany niezależnie od silnika to około 1000 złotych.

[title type=”h2″]Wnętrze[/title]

[frame src=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-S40-002.jpg” link=”http://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/06/Volvo-S40-002.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Volvo S40 – środek” align=”left” prettyphoto=”true”]Miejsca dla osób zajmujących przednie fotele jest pod dostatkiem. Nieco gorzej jest na tylnej kanapie. Sama jakość wykonania nie jest zła, ale jak na Volvo i klasę premium, powinna być lepsza. Ząb czasu jest również widoczny jeżeli chodzi o wzornictwo. Sytuacja się nieco poprawiła po wprowadzeniu faceliftingu.

[title type=”h2″]Rozsądna propozycja?[/title]

Najwięksi konkurenci Volvo pochodzą z Niemiec. Są to takie samochody jak Audi A4 B5, BMW Seri 3 E36 oraz Mercedes klasy C W202. We wszystkich z nich stylistyka jest już nieco przestarzała, ale lata obecności na drogach najlepiej zniosło Audi, choć jest to oczywiście kwestia gustu. Szwedzkie auto można kupić już za około 3 tysiące złotych. Egzemplarze po faceliftingu to wydatek przynajmniej 5,5 tysiąca złotych. Oczywiście za te bardziej zadbane trzeba zapłacić odpowiednio więcej (około 8 tysięcy złotych), ale i tak przy takich cenach, oferta jest atrakcyjniejsza od tego co proponuje niemiecka konkurencja. Jednakże, w przypadku tamtych samochodów liczba ogłoszeń jest większa.

[title type=”h2″]Podsumowanie[/title]

Używane Volvo S40 ma przystępną cenę, ale minusem jest fakt, że ze względu na nietypowość pewnych rozwiązań, niektórych napraw nie wykonamy w pierwszym lepszym warsztacie. Mimo tego, jest on dość popularnym modelem w ofercie aut używanych.

ZALETY:

[check_list]

  • niski koszt zakupu w porównaniu do konkurencji z kategorii premium

[/check_list]

WADY:

[delete_list]

  • problem z doborem części zamiennych
  • przestarzała stylistyka

[/delete_list]

[styled_box title=”Volvo S40 I – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 1995-2004
Silniki: benzynowe: 1,6 – 109 KM, 1.8 – 115 KM, 1,8 – 122 KM, 1,8i – 122/125 KM, 2,0 – 136/140 KM, 2,0T – 165 KM, 2,0T4 – 200 KM. Diesle: 1,9TD – 90 KM, 1,9Di – 95 KM, 1,9Di – 102 KM, 1,9Di – 115 KM.
Rodzaje skrzyń biegów: 4 i 5-biegowa automatyczna, 5-biegowa manualna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 4480 mm, FL: 4516 mm
Szerokość: 1720 mm
Wysokość: 1410 mm, FL: 1425 mm
Masa własna: 1190 – 1250 kg
Liczba miejsc: 4
Pojemność bagażnika: 471 – 853 l[/styled_box]

[title type=”h3″]Sprawdź również inne nasze teksty z kategorii Auto Używane – największe wady i zalety![/title]

 

  • czytelnik

    ale bzdury… “toyota carisma” nie znam takiego auta , “polift za 4tys zł”… chyba bez silnika, “BMW E36 konkurencją” jak zaczęli produkować S/V40 to skończyli E36
    Czy autora zmusili do pisania tekstu???

    • Dwie pierwsze uwagi – słusznie, poprawione, dzięki. Co do tego ostatniej – E36 produkowali od 1990 do 2000. P.S. U nas autorów się nie zmusza do pisania 😉

  • sdgfd

    Silnik z Carismy wcale nie jest “dość awaryjny” i nie trzeba wymieniać rozrządu co 70 tys. Autor nie napisał, że od 2001 w autach jest montowane inne, znacznie lepsze zawieszenie. A ceny za 3-4 tys to nie wiem skad wzial.

    • filozof

      przeglądnij ogłoszenia i zobacz od jakiego pułapu startują ceny