PODZIEL SIĘ

Pierwszy dedykowany olej silnikowy powstał w 1914 roku i był stosowany w Fordzie T.

W tym roku mija 100 lat od momentu, gdy na rynku pojawił się pierwszy olej przeznaczony dla konkretnej marki samochodów. Ford rekomendował stosowanie oleju Castrol w swoich autach, m.in. w legendarnym modelu T.

Na początku XX wieku Charles Wakefield, założyciel firmy Castrol, zauważył problemy posiadaczy Forda z doborem odpowiedniego oleju silnikowego. Aby problem rozwiązać, w porozumieniu z marką Ford, w 1914 roku wprowadzono na rynek olej Ford Castrol, czyli środek smarny oficjalnie zalecany przez Ford Motor Company. Po raz pierwszy w historii zaprojektowano olej specjalnie dla konkretnego producenta samochodów.

Współpraca obu partnerów trwa do chwili obecnej. Firmy współdziałają już na etapie projektowania silników, dzięki czemu powstają oleje dopasowane do potrzeb konkretnych jednostek napędowych. Partnerzy kładą duży nacisk na kwestie związane z ekologią, jak oszczędność paliwa, niska emisja spalin czy ogólnie pojęta czystość silników.

W autoryzowanych stacjach obsługi marki Ford, używane są wyłącznie oleje Castrol Magnatec Professional w kilku lepkościach, dostosowanych do poszczególnych modeli i silników. Gama składa się z czterech produktów, o lepkości E 5W-20 (dedykowany do jednostek rodziny EcoBoost), A5 5W-30 (do pozostałych silników benzynowych i wysokoprężnych), OE 5W-40 (do silników Forda Ka) oraz D 0W-30 (do silników Diesla stosowanych w nowym Mondeo). Rekomendacje można znaleźć nie tylko na opakowaniach oleju, lecz także na korkach jego wlewu w samochodach marki Ford. Warto pamiętać, że zastosowanie oleju nieprzystosowanego do konstrukcji silnika może spowodować jego przyspieszone zużycie lub nawet awarię.

Oleje, które produkuje Castrol, sprawdzają się w ekstremalnych warunkach, na jakie narażane są jednostki napędowe samochodów rajdowych i wyścigowych. Na tym polu współpraca obu marek zaczęła się już w latach 50. XX wieku. Za kierownicą Forda Jim Clark został w 1964 roku wyścigowym mistrzem Wielkiej Brytanii, a w 1979 roku jadący Escortem RS 1800 Bjoern Waldegard zdobył tytuł mistrza świata w rajdach samochodowych, zaś Ford okazał się najlepszy wśród zespołów. Wspierany przez Castrol zespół Ford World Rally Team powtórzył ten sukces w latach 2006 i 2007. Od 2012 roku, po rezygnacji fabrycznej ekipy Forda ze startów w rajdach, auta tej marki w zawodach WRC wystawia zespół M-Sport, który także korzysta ze wsparcia technologicznego Castrol.

Źródło: Castrol, Mototarget, Motoday