PODZIEL SIĘ
nadsterowność podsterowność

Dwa pojęcia, które kierowcy często nie rozróżniają. Jak poradzić sobie wpadając w poślizg?

Nadsterowność i podsterowność to zjawiska występujące podczas wchodzenia w zakręt. Oba powstają w momencie gdy koła oraz zawieszenie nie potrafią poprowadzić auta w pożądanym kierunku. Koła zaczynają się ślizgać, a samochód zostaje wypchnięty do środka bądź na zewnątrz zakrętu. W zależności czy auto jest przednio czy tylno napędowe inne zjawiska na nie oddziałują.

Nadsterowność to właściwość pojazdu, który podczas pokonywania zakrętów ma tendencję do uciekania tyłem oraz do zacieśniania zakrętu. Oznacza to, że w momencie szybkiego wejścia w zakręt tył zaczyna się ślizgać tworząc tzw. drift. Tego typu zachowanie jest charakterystyczne dla samochodów tylnonapędowych. Występuje w momencie zerwania przyczepności tylnych kół. Spowodowane jest słabą przyczepnością nawierzchni do opon lub nadmiarem mocy w danym momencie. Konsekwencją nieopanowania samochodu w takiej sytuacji jest obrócenie się go wokół osi przednich kół.

nadsterowność

Podsterowność to właściwość pojazdu, który podczas pokonywania zakrętu zaczyna wyjeżdżać przodem oraz do poszerzania zakrętu. W momencie szybkiego pokonania łuku drogi, promień skrętu przednich kół wynikający z geometrii układu kierowniczego zostaje poszerzony. Zjawisko to jest przeciwne do nadsterowności. Charakteryzują się nim pojazdy przednionapędowe.

podsterowność

Zobaczcie dodatkowo jak w humorystyczny sposób przedstawia to Richard Hammond z programu TopGear:

Jak zareagować?

Sposobem poradzenia sobie kierowcy z dużą nadsterownością jest skręcenie kół w stronę w którą wynoszony jest tył samochodu, czyli w przeciwną w stosunku do pokonywanego zakrętu tzw. kontra. W przypadku pojawienia się niewielkiej nadsterowności często wystarczy odpuścić pedał gazu.

Z kolei aby poradzić sobie z podsterownością nie należy mocno hamować, gdyż zablokowane kół jeszcze pogorszy sprawę. Kiedy przód zaczyna się ślizgać i auto jest wynoszone na zewnątrz zakrętu, lepiej jest delikatnie przyhamować lub tylko zdjąć nogę z gazu. Wówczas prędkość samochodu powinna spaść do poziomu, w którym auto odzyska przyczepność.

Co na to ESP?

Jedno i drugie zachowanie pojazdu jest niebezpieczne. Korygowaniem tego zajmuje się układ kontroli trakcji ESP. W momencie wystąpienia nadsterowności system przyhamowuje przednie zewnętrzne koło. W przypadku podsterowności przyhamowane zostaje koło wewnętrzne tyle. Elektroniczny system nie załatwi jednak za kierowcę wszystkiego. Warto wiedzieć, jak radzić sobie w sytuacji wystąpienia obu zjawisk.

  • Świetny materiał, aż miło się czyta, brawo dla autora!