PODZIEL SIĘ
Land-Rover-Logo-2

BMW posiada aktualnie wolny kapitał, który może wykorzystać na kupno innej marki motoryzacyjnej. Czy zakup Land Rovera i Jaguara byłby właściwym przedsięwzięciem?

Analitycy z amerykańskiej instytucji finansowej Sanford C. Bernstein postanowili bliżej przyjrzeć się Land Roverowi i Jaguarowi. Było to spowodowane niedawną premierą najnowszego modelu pierwszej z wymienionych marek. Mowa tu o  samochodzie Land Rover Defender, dzięki któremu firma ponownie zyskała rozgłos. Według przeprowadzonej przez ekspertów analizie zakupem obu marek powinno zainteresować się BMW.

BMW z ogromnym kapitałem

Bawarski koncern znalazł się aktualnie w bardzo dogodnej sytuacji finansowej. Posiada ogromny, wolny kapitał, którego nie może przeznaczyć w pełni na rozwój swojej oferty, gdyż marka jest na wyżynach swoich możliwości rozwojowych. Oznacza to, że BMW może wydać sporo pieniędzy na dowolny cel. Oferta BMW niedawno uzupełniła się o kolejne modele stąd też nie musi inwestować wszystkich funduszy w rozwój własnej marki. Być może koncern powinien pokusić się o zakupienie innej firmy motoryzacyjnej. Według ekspertów najlepszym posunięciem byłoby zakupienie marek Land Rover i Jaguar znajdujących się w rękach Tata Motors.

Brytyjski holding JLR ostatnimi czasy nie może pochwalić się zbyt dużymi sukcesami. Firmę nękają problemy finansowe oraz operacyjne. Dużym problemem jest także brak wsparcia ze strony indyjskiego koncernu Tata Motors, który sam generuje straty.Według ekspertów z Sanford C. Bernstein przejęcie obu marek przez BMW przyniosłoby Bawarczykom ogromne zyski. Sama sprzedaż samochodów wzrosłaby o około 1/4 a wzrost aktualnych dochodów wyniósłby około 20%. Oczywiście nie byłaby to tania inwestycja. Za obie marki BMW musiałoby zapłacić 11,2 miliarda dolarów, choć w dłuższej perspektywie byłby to zakup opłacalny. Należy pamiętać, że są to tylko analizy ekspertów. Nie wiadomo, czy Tata Motors zgodziłoby się na sprzedaż aż dwóch swoich marek.

Warto także wspomnieć, że do roku 2000 Land Rover należał do BMW. Okres ten nie był zbytnio udany dla tej marki, stąd też w bawarskiej firmie znalazłoby się wielu przeciwników takiego rozwiązania.