PODZIEL SIĘ

Niemieccy politycy planowali wprowadzenie ograniczenia prędkości na autostradach do 130 km/h. Wniosek został odrzucony zdecydowaną większością głosów.

Ograniczenia prędkości na autostradach nie należą do chętnie przestrzeganych przez kierowców. Można pokusić się o stwierdzenie, że spora część kierowców umyślnie łamie te przepisy. Niestety sprawą oczywistą jest, że grożą za to wysokie kary. Nasi zachodni sąsiedzi mają odmienne zdanie w tej kwestii.

Na wielu odcinkach niemieckich autostrad nie obowiązuje ograniczenie prędkości, co chwiali sobie wielu kierowców. Nie wszyscy jednak są zwolennikami jechania “na pełnym liczniku” po tego typu drogach. Jakiś czas temu niemiecka partia Zielonych zaproponowała wprowadzenie ograniczenia prędkości do 130 km/h na wszystkich autostradach. Według polityków tego ugrupowania takie rozwiązanie zwiększyłoby bezpieczeństwo na drogach, zmniejszyłoby hałas oraz emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Jak można łatwo się domyśleć wniosek został odrzucony zdecydowaną większością głosów. Ograniczenie prędkości otrzymało zaledwie 126 głosów poparcia, zaś za odrzuceniem odpowiedziało się 498 parlamentarzystów Bundestagu.

Co sądzą przeciwnicy wniosku

Według przeciwników ograniczenia prędkości to właśnie autostrady są najbezpieczniejszymi drogami w Niemczech. Dodatkowo wprowadzenie takiego ograniczenia wiązało by się z potrzebą patrolowania tych odcinków drogi, a co za tym idzie wzrostem kosztów. Parlamentarzyści przeciwni wnioskowi jednogłośnie wypowiadali się, że należy skupić się na drogach lokalnych, gdyż to właśnie na nich dochodzi do większej liczby wypadków.

Wynik głosowania skomentował także przewodniczący komisji transportu w niemieckim parlamencie – Cem Ozdemir z partii Zielonych. Według niego wprowadzanie ograniczenia prędkości jest tylko kwestią czasu, gdyż Niemcy rozwijają technologię pojazdów autonomicznych.

Osobiście uważam, że autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg również w Polsce. Choć w dużej mierze wiąże się to ze stanem nawierzchni oraz specyfiką tego typu dróg. Potwierdzają to również statystki według których na 100 km dróg krajowych przypada 47 wypadków, zaś autostrad zaledwie 23. Należy jednak pamiętać, że jest to jedynie statystyka.