PODZIEL SIĘ

W przyszłości ulice będą się komunikowały ze wszystkimi uczestnikami ruchu ? taką tezę postawiło biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group (BIG) w swojej wizji mobilności. Co ta idee architektów oznacza, mogą przekonać się odwiedzający targi Design Miami. We współpracy z Audi BIG stworzyło interaktywną diodową instalację ?Urban Future?. W centrum tego futurystycznego modelu znajduje się Audi A2 concept, które komunikuje się z ulicą i innymi uczestnikami ruchu.

Pieszy spaceruje swobodnie środkiem wielopasmowej ulicy. Nawet gdy z przeciwka nadjeżdża samochód, nie zmienia kierunku ruchu. Samochód jedzie szybko i zbliża się nieuchronnie do pieszego. Nagle skręca i omija go. Ruch funkcjonuje bez sygnalizacji świetlnej, bez ludzi za kierownicą i bez oddzielenia powierzchni dla pieszych i pojazdów. Jest to możliwe dzięki cyfrowej powłoce na drodze, która komunikuje się ze wszystkimi uczestnikami ruchu.

Pomysł ten pochodzi z koncepcji opracowanej w 2010 roku przez duńskie biuro architektoniczne BIG na konkurs Audi Urban Future Award. Nawet jeżeli wciąż jest to wizja Bjarke Ingels, założyciel i partner BIG, ma dokładne wyobrażenie miasta przyszłości: ?Gdy wyobrażam sobie jak będzie wyglądało miasto za 25 lat, widzę ulicę, która kilka razy w ciągu dnia może się zmienić ? ze strefy dla pieszych w autostradę, z placu w łąkę.? Ta teza ulicy bez granic jest prezentowana na targach Design Miami w postaci interaktywnej diodowej instalacji ?Urban Future?.

Według Petera Schwarzenbauera, Członka Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu, instalacja pozwala zwiedzającym targi poczuć wizję przyszłości: ?Instalacja ta stanowi odpowiedź na jedno z najciekawszych pytań konkursu Audi Urban Future Award: pozwala poczuć jak sieć komunikacji będzie wyglądała w metropoliach przyszłości, jakie będą możliwości inteligentnego wykorzystania przestrzeni miejskiej.?

?Urban Future? przypomina optycznie fragment drogi, ma jednak dużo większe możliwości. Cyfrowo zaprogramowana powierzchnia diodowa rejestruje ruch, koordynuje różnych uczestników ruchu i dopasowuje się do ich potrzeb. Kamery 3D rejestrują ruch na stoisku targowym i zapisują na diodowej powierzchni. Zwiedzający może ?na żywo? doświadczyć komunikacji między samochodami, pieszymi i ulicą.

W Centrum instalacji znajduje się Audi A2 concept. BIG zdecydowało się wybrać ten samochód z ważnego powodu: Auto może komunikować się ze swoim otoczeniem ? dla Ingelsa jest to konieczność w przyszłości mobilności. Styliści Audi zastosowali w Audi A2 concept dynamic light w postaci świetlnego pasa. Po włączeniu kierunkowskazu pulsuje odpowiednia strona pasa, podczas hamowania czerwony impuls świetlny przebiega wzdłuż boków nadwozia ostrzegając pozostałych uczestników ruchu. Model studyjny z czysto elektrycznym napędem pozwala spojrzeć w przyszłość aglomeracji miejskich. Audi A2 concept zostało zaprezentowane na tegorocznym salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie, w USA można je zobaczyć po raz pierwszy.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułHybrydowe BMW 5 debiutuje w Tokio
Następny artykułZderzenie starego Cadillaca z nowym. Który bezpieczniejszy?
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.