PODZIEL SIĘ

Po zimowej eksploatacji zwłaszcza szyby, narażone na szkodliwe działanie wody, soli i kruszyw mogą wymagać specjalnej troski. Wiosna to bowiem czas porządków, nie tylko w domu.

Przygotowując auto do sezonu wiosennego należy zadbać zwłaszcza o dobry stan szyb samochodowych.

[title type=”h2″]Wiosenny przegląd szyb[/title]
Jednym z podstawowych elementów wiosennego serwisu auta jest dokonanie przeglądu szyb w naszym samochodzie. Ten z pozoru kosmetyczny zabieg, bagatelizowany niestety przez wielu kierowców, może mieć niezwykle duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa na drodze. – Naprawa szyby z uszkodzeniem punktowym to konieczność. Z uwagi na kruszywa, lód, sól i brud obecne, w zimowych miesiącach na drogach, łatwo uszkodzić szybę. Rozpoczynając wiosenny przegląd warto zatem zwrócić uwagę, czy szyby w naszym samochodzie nie mają śladów nadmiernej eksploatacji. Wielu kierowców, nawet tych z wieloletnim stażem, zapomina, że powstałe na powierzchni szyby nawet niewielkie pęknięcia lub ubytki, mogą w znacznym stopniu ograniczyć widoczność. Warto wziąć pod uwagę fakt, że natychmiastowe reagowanie w momencie wystąpienia uszkodzenia, a tym samym zapobieganie powiększaniu się pęknięcia, przekłada się na zwiększenie prawdopodobieństwa zakwalifikowania szyby do naprawy, bez konieczności jej wymiany ? wyjaśnia Jarosław Kuciński ekspert z firmy NordGlass.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/03/asortyment_marki_NordGlass.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/03/asortyment_marki_NordGlass.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”199″ alt=”Premium WordPress Themes” align=”left” prettyphoto=”true”]Co istotne, aż 20% pęknięć czołowych szyb laminowanych to uszkodzenia punktowe. Przy zastosowaniu nowoczesnej technologii ubytki, których wielkość nie przekracza średnicy monety 5-złotowej tj. ok. 22 mm, można bez problemu naprawić.

Na uzyskany w wyniku naprawy efekt duże znaczenia ma czas, który upłynął od momentu uszkodzenia. Stosowana w warsztatach technologia pozwala na naprawę uszkodzeń punktowych przywracając co najmniej 95% pierwotnej wytrzymałości szyby w uszkodzonym miejscu, a fabrycznie zamontowane listwy oraz klipsy pozostają na swoim miejscu ? dodaje ekspert.

Naprawa szyby w profesjonalnym serwisie samochodowym nie jest kosztowna, a cały zabieg standardowo trwa nie więcej niż pół godziny. Warto o tym pamiętać gdyż likwidując małą szkodę mamy szanse na przywrócenie stanu szyby sprzed uszkodzenia, bez ponoszenia kosztów jej wymiany.

[title type=”h2″]

Profesjonalna wymiana szyby

[/title]Bardzo często powodem uszkodzenia szyby, zwłaszcza po mroźnej zimie, jest rozwarstwienie – tzw. Delaminacja, czyli utrata spójności pomiędzy poszczególnymi warstwami składowymi szyby. Warto pamiętać, że szyba czołowa odpowiada za około 30% sztywności konstrukcyjnej nadwozia. Wpływ zmiennych sił odkształcających, agresywne środki chemiczne, ropopochodne tłuszcze oraz różnice temperatury pomiędzy wnętrzem auta, a jego otoczeniem zewnętrznym, mogą istotnie wpłynąć na stan szyby.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/03/efekt_hydrofobizacji.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2013/03/efekt_hydrofobizacji.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”199″ alt=”Premium WordPress Themes” align=”right” prettyphoto=”true”]- Bardzo często uszkodzenie szyby może być trudne do dostrzeżenia. Rozwarstwiony laminat osłabia spójność warstw szyby, a tym samym ogranicza widoczność oraz zmniejsza odporność szyby na pęknięcia. Tak uszkodzony laminat nie nadaje się już do naprawy, a zdelaminowaną szybę należy wymienić w punkcie specjalizującym się w serwisie szyb samochodowych, zanim zacznie pękać ? przestrzega Jarosław Kuciński. Tego typu uszkodzenia nie powinny mieć miejsca w przypadku, gdy szyba jest poprawnie zamontowana i gdy nie używa się agresywnych środków do mycia, które mogłyby wejść w reakcję z laminatem.

Zbagatelizowanie tego problemu może skutkować pęknięciem i w efekcie koniecznością wymiany szyby. Warto pamiętać, że zimą szyba narażona m.in. na duże różnice temperatur wewnątrz i na zewnątrz auta częściej pęka. Nie dokonanie wymiany uszkodzonej szyby skutkować może nie tylko obniżeniem naszego bezpieczeństwa na drodze, ale i odebraniem dowodu rejestracyjnego ? wskazuje ekspert.

Aby w przyszłości wykluczyć tego typu kosztowne likwidacje szkody warto regularnie korzystać z renomowanych punktów serwisowych, które w razie potrzeby poprawnie zamontują szybę i zaoferują zabiegi pielęgnacyjne, które nie wpłyną na osłabienie laminatu. Wiosenny przegląd auta może być doskonałą okazją, by profesjonaliści ocenili czy szyby kwalifikują się do naprawy czy też niezbędna jest ich całkowita wymiana.

[title type=”h2″]

Hydrofobizacja ? gwarancją lepszej widoczności

[/title]Wiosną bardzo często występują obfite deszcze. Podczas długiej jazdy takie warunki atmosferyczne mogą okazać się bardzo uciążliwe. Obniżona widoczność powodowana przez opady oraz nieustannie pracujące wycieraczki w znacznym stopniu utrudnią nam prawidłową ocenę sytuacji na drodze. Doskonałym rozwiązaniem tego problemu jest innowacyjny zabieg hydrofobizacji.

Hydrofobizacja to zabieg polegający na nadawaniu materiałom właściwości utrudniających przyleganie wody. Poddane hydrofobizacji szyby zyskują powłokę, dzięki której aż o 70% zmniejsza się przyczepność cząstek brudu i wody. Dzięki temu, już przy prędkości 60 ? 70 km/h, opady atmosferyczne nie osiadają na szybie, ale niemal samoczynnie spływają z jej powierzchni. W efekcie kierowca zużywa o 60% mniej płynu do spryskiwaczy i rzadziej korzysta z wycieraczek samochodowych. Nawet w przypadku nieoczekiwanej wiosennej ulewy poddana hydrofobizacji szyba zagwarantuje nam bardzo dobrą widoczność ? dodaje Jarosław Kuciński.

W serwisach proces nakładania powłoki hydrofobowej na szybę kosztuje mniej więcej 50 zł i trwa około pół godziny. Nałożona powłoka hydrofobowa standardowo zachowuje swoje właściwości przez okres roku, bądź do 15 tys. przejechanych kilometrów w przypadku szyby przedniej i do 60 tys. km na szybach bocznych. Należy jednak pamiętać, że po hydrofobizacji korzystanie z myjni automatycznej powinno odbywać się bez woskowania.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułRusza nowy projekt Jeep i Quiksilver związany z surfingiem
Następny artykułSebastien Ogier w Polo R WRC wygrał Rajd Meksyku
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.