PODZIEL SIĘ

Najnowsze wyniki sprzedaży pokazują, że skrzynie manualne mogą niebawem odejść w zapomnienie. Polska będzie jak USA?

Według danych IBRM Samar na polskim rynku dostępnych jest około 7 tysięcy konfiguracji samochodów osobowych. Z tego nieco ponad 38 procent (2 646 konfiguracji) to wersje z automatyczną skrzynią biegów. Sprzedawcy widocznie zorientowali się, że Polacy coraz chętniej decydują się na automatyczne skrzynie biegów. Dowodem na to jest fakt, że w ciągu ostatnich lat drastycznie skoczyła sprzedaż samochodów wyposażonych właśnie w tego rodzaju przekładnie.

Jak podaje Samar, jeszcze w 1998 roku jedynie 0,29 procent (1 501 szt.) wszystkich nowych aut posiadało automatyczną skrzynię biegów. Przez pierwsze osiem miesięcy 2013 roku takich pojazdów było już 25 806, co stanowi 13,52 procent całego rynku. Dla porównania w 2010 było to niespełna 8,20 procent. Co ciekawe, te statystki mogą być nieco inne, a liczba nowych aut z automatem jeszcze większa. Dane nie obejmują bowiem konfiguracji, w których skrzynia automatyczna jest dodatkowo płatną opcję wyposażenia. Taka sytuacja występuje chociażby w przypadku części modeli marki BMW.

Zmianom w mentalności Polaków i rosnącemu zainteresowaniu skrzyń automatycznych, nie ma się czemu dziwić. Obecne konstrukcje są coraz mniej awaryjne, nie spalają już znacznie więcej paliwa od swoich manualnych odpowiedników, a przede wszystkim, automat to po prostu wygoda użytkowania. Zwłaszcza w coraz bardziej zatłoczonych miastach.

Z raportu Samaru wynika również, że zmiany w strukturze sprzedaży postępują pomimo wciąż sporej rozbieżności cenowej pomiędzy wersją manualną i automatyczną, średnio wynoszącej około 8-9 tysięcy złotych. W naszym kraju najtańsze auto z automatyczną skrzynią biegów kosztuje 32 900 zł (Citroen C1 po uwzględnieniu rabatów, najtańsza standardowa oferta to VW up! za 37 990 zł). W 2013 roku największym procentowym udziałem tego typu przekładni mogą pochwalić się marki premium, co akurat nie powinno dziwić. Pierwsze miejsce przypada równolegle takim producentom jak Lexus, Bentley, Ferrari, Maserati, Infiniti, Aston Martin, a także Jaguar, których wszystkie egzemplarze posiadały automaty.

Źródło: Samar

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułŚwiatowy Samochód Roku 2014. Zobacz listę kandydatów
Następny artykułPorażka Astona Martina. Cygnet wylatuje z oferty
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.