PODZIEL SIĘ
Audi A4 B6

Audi A4 wypracowało sobie dobrą opinię na rynku wtórnym. Nie da się ukryć, że auto jest drogie, ale w zamian otrzymujemy samochód prestiżowy oraz przynajmniej w teorii niezawodny.

Nie zwalnia to jednak potencjalnego kupującego od zachowania ostrożności, gdyż cofanie liczników przebiegu oraz maskowanie powypadkowej przeszłości auta jest w tym przypadku na porządku dziennym. Jeżeli chcemy kupić używane Audi A4 warto szukać egzemplarzy ze sprawdzonymi jednostkami napędowymi, a także zwrócić uwagę na stan zawieszenia. Oto, jakie są opinie na temat B6.

Audi A4 to obok mniejszego A3, jeden z bestsellerów niemieckiej marki. Generacja o oznaczeniu B6 pojawiła się w salonach w 2000 roku. Rok później zaprezentowano wersję Avant (kombi), a 2002 roku kabriolet z automatycznym płóciennym dachem. Auto otrzymało nową wówczas płytę podłogową o oznaczeniu PL46, która kilka lat później (w 2005 roku) trafiła do uboższego brata – Volkswagena Passata B6.

audi a4 avantInną nowością było wprowadzenie do oferty skrzyni biegów Multitronik, która zastąpiła skrzynię Tiptronic w wersjach przednionapędowych. Sprzedaż zakończono w listopadzie 2004 roku, jednakże następca, model B7, był bezpośrednią kontynuacją poprzedniej A4. Bazował na tych samych podzespołach, a różnice dotyczyły stylistyki, elektroniki oraz instalacji elektrycznej. Auto było składane w Niemczech w głównej siedzibie koncernu (Ingolstadt). Wyjątek stanowiły samochody przeznaczone na rynek chiński, które powstawało bezpośrednio w państwie środka.

Audi A4 B6 opinie. Pewniejsze prowadzenie, ale koszty wyższe

Wspomniana zmiana płyty podłogowej pociągnęła za sobą rewolucję w zawieszeniu. Zrezygnowano bowiem z belki skrętnej, a zastosowano układ wielowahaczowy. W pierwszej generacji A4 takie zawieszenie można było spotkać tylko w odmianach Quattro z napędem na cztery koła. Część jego elementów wykonano z aluminium. Zarówno z przodu jak i z tyłu zamontowano podwójne wahacze poprzeczne, które w polskich warunkach się dość szybko zużywają, jednakże ze względu na duże zainteresowanie tym samochodem na rynku wtórnym, pojawiła się spora liczba zamienników. Warto zwrócić uwagę na ich jakość, gdyż może się okazać, że po krótkim czasie będziemy musieli wymieniać ten sam element drugi raz, jednocześnie wydając więcej pieniędzy. Rozpiętość cenowa jest duża. Za wahacz przedni dolny zapłacimy od 100 do ponad 300 złotych. Taka sama sytuacja ma miejsce w przypadku pozostałych elementów zawieszenia, których jest dość dużo.

audi a4 cabrio

Przy zakupie używanej A4 należy również zwrócić uwagę na stan miski olejowej, która również jest wykonana z aluminium. Ze względu na dość niskie zawieszenie, często doznaje ona urazów.

Audi A4 B6 opinie o silnikach

Wariantów jednostki napędowej w Audi A4 jest aż 21. W ofercie tak naprawdę były dwa silniki diesla oraz 5 silników benzynowych. Resztę stanowiły różne warianty mocy. Wśród wysokoprężnych jednostek jednym słusznym wyborem jest ta o pojemności 1,9 litra o oznaczeniu TDI. Jest ona oszczędna i mało awaryjna. Minusem jest kultura pracy, którą nie zachwyca, ale jak to mówią: Nie można mieć wszystkiego. Do wyboru były trzy warianty mocy: 100, 115 i 130 KM. Ta ostatnia opcjonalnie występowała z napędem quattro. Problemu ze znalezieniem egzemplarza z tym silnikiem nie ma. Chcąc kupić diesla, możemy również wybrać wersję 2,5 litra V6. Jest ona jednak znacznie gorsza od wspomnianego 1,9 TDI. Opinie kierowców są tutaj zgodne – często konieczna w nim była wymiana pompy wtryskowej, a skomplikowana budowa dodatkowo podwyższała koszty serwisowania.

audi s4Wśród benzyniaków polecanym silnikiem jest jednostka 1,6 litra o mocy 102 KM oraz 1,8 turbo posiadająca moc od 150 do 190 KM. Pierwsza z opcji jest typowo budżetowa. Nie dość, że mało pali, to najlepiej znosi kontakt z instalacją gazową. W jej przypadku trzeba się jednak pogodzić z faktem, że nie jest zbyt żwawa. Przyspieszenie do setki zajmuje około 13 sekund. Godna polecenia jest również wersja 1,8 turbo. Pali nieco więcej, ale inne są również doznania. Do każdego z wariantów mocy można było dokupić napęd na czerty koła.

Audi A4 B6 opinie. Tylko manualna skrzynia biegów?

Novum w tym modelu była także bezstopniowa skrzynia biegów Multitronic. Występowała tylko w odmianach przednionapędowych, a pierwsze problemy mogą się pojawić zarówno przy przebiegu 60, jak i 200 tysięcy kilometrów. Awaria objawia się wyświetlaniem na ekranie wszystkich trybów pracy równocześnie. Najczęściej usterka dotyczy sterownika, którego wymiana kosztuje około 1200 złotych. Warto również stosunkowo często wymieniać w niej olej (co 60 tys. km). Opiłki metalu, które zbierają się w zużytym oleju niszczą mechanizm skrzyni biegów. Koszt wymiany wraz z olejem to około 300 złotych. Szybko zużywa się również sama tarcza sprzęgłowa. W szczególności dotyczy to silników o dużym momencie obrotowym. Rozwiązaniem dla osób poszukujących automatu jest wybór starszej skrzyni Tiptronic, ale te były montowane tylko w wersjach z napędem quattro.

Wnętrze to jedna z najmocniejszych stron A4

audi b6 - środekWewnątrz nie ma wielu rzeczy, do których można byłoby się przyczepić. Spasowanie i materiały są dobrej jakości. Mimo że wielu elementów nie znajdziemy w wyposażeniu standardowym, to na rynku wtórnym nie brakuje egzemplarzy posiadających sześć poduszek powietrznych, ESP, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, elektryczne szyby i lusterka. Opcją były również skórzane i podgrzewane fotele, ksenonowe światła, sportowe zawieszenie oraz pakiet stylistyczny s-line. Bardzo często wnętrze nie nosi większych śladów zużycia mimo przebiegu ponad 200 tysięcy kilometrów. Dlatego też w tym przypadku nie jest to miarodajny element po którym można sprawdzać ile samochodem faktycznie przejechano. Przed zakupem należy sprawdzić czy klimatyzacja dobrze działa oraz czy zamontowane ciekłokrystaliczne wyświetlacze nie są rozmazane.

Zobacz śmieszną reklamę Audi A4 z Elvisem:


Sama wielkość wnętrza nie działa ani na plus ani na minus. Z tyłu jest dość ciasno, ale Audi w tym zakresie nie odbiega od konkurencyjnego Mercedesa klasy C, czy BMW serii 3. Bagażnik ma 445 litrów, co jest wynikiem akceptowalnym.

Podsumowanie i opinia końcowa

Kupując używane Audi A4 sprowadzone z Niemiec nie mamy co liczyć na to, że będzie ono miało przebieg mniejszy niż 200 tysięcy kilometrów. Do rzadkości nie należą egzemplarze, które przejechały o 50 procent więcej. Mimo że oferta rynkowa jest bardzo bogata, to ceny pozostają wysokie. Za samochód z początku produkcji trzeba zapłacić przynajmniej 12 tysięcy złotych. Z kolei za te wyprodukowane w 2004 roku nawet 25 tysięcy złotych. Trzeba pamiętać, że za tą cenę i znaczek Audi na grillu nie otrzymujemy gwarancji bezawaryjności. Wprawdzie auto jest dobrze wykonane i zabezpieczone przed korozją, ale wymiana elementów zawieszenia, czy drążków kierowniczych zapewne w trakcie eksploatacji nas nie ominie. A jakie są Wasze opinie na temat Audi A4 B6? Dajcie koniecznie znać w komentarzach pod tekstem.

ZALETY:

  • dobre zabezpieczenie przed korozją
  • wysoka jakość wnętrza
  • bezawaryjne silnik 1,9 TDI oraz benzynowe 1,6 i 1,8 litra

WADY:

  • wysoka cena zakupu
  • awaryjne i drogie w naprawie zawieszenie
  • awarie automatycznych skrzyni biegów

Audi A4 B6 – dane techniczne

Produkcja w latach: 2000-2004 (cabrio do 2006 roku)
Silniki: benzynowe: 1,6 – 102 KM, 1.8 – 150 KM, 2,0 – 130 KM, 2,4 – 170 KM, 1,8 T – 163 KM, 3,0 – 220 KM, w modelu S4 – 4,2 – 344 KM Diesle: 1,9 TDI – 101-130 KM, 2,5 TDI – 163 – 180 KM.
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa automatyczna, 5 i 6-biegowa manualna
Rodzaje napędu: przedni i Quattro
Długość: 4547 mm, kombi: 4544 mm, cabrio: 4573 mm
Szerokość: 1766 mm, cabrio: 1777 mm
Wysokość: 1428 mm, cabrio: 1391 mm
Masa własna: 1295 – 1590 kg
Liczba miejsc: 5
Test Euro NCAP: 4 gwiazdek 5
Pojemność bagażnika: 445 l, kombi: 442 – 1184 l

Sprawdź również inne nasze teksty z kategorii Auta Używane – największe wady i zalety!

  • MMol

    Świetne autko. Szkoda, że stosunkowo drogie jak na swój wiek, ale przynajmniej nadrabia idealnie wykonanym wnętrzem. Nawet po latach nie widać dużego zużycia. Mi się podoba, mam wersję w benzynie 1.8 🙂