PODZIEL SIĘ

Z najnowszych danych wynika, że jeśli chodzi o produkcję, to wcale nie mamy się czego wstydzić.

Branża motoryzacyjna w 2014 roku odnotowała rekordowy wzrost sprzedaży, który kształtuje się na poziomie 4 procent w skali miesiąca. Dynamika produkcji wzrosła aż o 10 procent w stosunku do roku ubiegłego. Co było tego przyczyną? Doskonała lokalizacja Polski w centrum Europy, ponad 600 zakładów produkujących części samochodowe, czy też rozbudowana infrastruktura drogowa – to tylko kilka zalet dobrych warunków dla rozwoju branży automotive. Dlatego też w 2014 roku planowane jest otwarcie kolejnych zakładów produkcyjnych przez zagranicznych potentatów.

Firma Business Penetration & Consulting (BPC) zorganizowała Debatę Ekspercką w Wieliczce k. Krakowa. Do dyskusji zaproszono przedstawicieli branży automotive, którzy odpowiadają za wybór zaawansowanych rozwiązań IT w przedsiębiorstwach oraz dostawców systemów informatycznych. Eksperci omówili prognozy ekonomiczne dla branży motoryzacyjnej. Te są dość optymistyczne. Dyskutowali o inwestycjach w systemy informatyczne, które będą podejmowane w przedsiębiorstwach w latach 2014-2015.

Dane analityczne BPC wskazują, że w 2014 roku przedsiębiorstwa dostarczające komponentów dla producentów samochodów, będą inwestować w systemy nadzorujące pracę maszyn. Okazuje się, że 1/3 przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej w Polsce planuje rozbudowę zakładów produkcyjnych bądź budowę nowych. Inwestują w maszyny i systemy informatyczne.

Eksperci wskazują, że jedną z możliwych taktyk radzenia sobie z kryzysem było poszerzenie portfolio oferowanych produktów. Zaczęto produkować również i komponenty dla przedsiębiorstw około branżowych, mniej zależnych od kryzysu (m.in. dla kolejnictwa). Innym sposobem okazało się wdrożenie koncepcji Lean Manufacturing. Sporo udało się zaoszczędzić poprzez poukładanie i systematyzację procesów produkcyjnych. Z kolei przedsiębiorstwa dostarczające produkty na rynek części zamiennych (tzw. Aftermarket) nie odczuły kryzysu. Gdy spadła w Polsce produkcja samochodów osobowych, zaczęto ich więcej sprowadzać zza granicy, czego naturalną konsekwencją był popyt na części wymienne.

Co na ten temat sądzą eksperci? Oto kilka komentarzy z debaty:

Anna Gorzoch, menadżer ds. kluczowych klientów, COIG S.A.Zauważyliśmy dwa trendy. Znamy przedsiębiorstwa, które rzeczywiście mocno zdywersyfikowały swoją ofertę, tak aby zwiększyć liczbę odbiorców. Są również i takie, które bardzo się wyspecjalizowały, znalazły swoją niszę, a ich oferta stała się unikalna na skalę międzynarodową.

Marek Ruta, dyrektor logistyki, Andrychowska Fabryka Maszyn DEFUM S.A.Kryzys zmusił nas do rozszerzenia oferty. Aby przetrwać na rynku, zaczęliśmy produkować komponenty również dla innych branż (m.in. dla kolejnictwa). Zaopatrzyliśmy się w nowe maszyny do obróbki detali, dużych pod względem gabarytowym. To zwiększyło nasze możliwości wytwórcze i pozwoliło przetrwać trudny okres kryzysu.

Paweł Nakielski, planista produkcji, Nosag Polska Sp. Z o.o. – Naszym sposobem na przetrwanie czasu kryzysu była filozofia Lean Manufacturing. (…) Okazało się, że mieliśmy przerost zatrudnienia w stosunku do potrzeb. Zainwestowaliśmy w szkolenia pracowników, narzędzia usprawniające pracę na hali produkcyjnej, systemy sterowania produkcją.

Krzysztof Steinhof, specjalista ds. logistyki produkcji i planowania, Steinhof Sp. Z o.o. Sp. K. – Należy pamiętać, że wzrosła liczba samochodów sprowadzanych zza granicy, co dostarczało nam zamówień. (…) Nie odnotowaliśmy spadku sprzedaży, sytuacja była stabilna. Rok 2014 jest dla nas wyjątkowo dobrym okresem, jeśli chodzi o sprzedaż. Notujemy rekordowe wyniki.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułLamborghini za ponad milion złotych to nie problem dla Polaków
Następny artykułJak wybrać wideorejestrator?
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.