PODZIEL SIĘ
Seat Leon II

Zadziorny hiszpański hatchback bazujący na Golfie z pewnością zwraca na siebie uwagę. W porównaniu do auta z Niemiec, wygrywa nie tylko stylistyką, ale także ceną. Jednakże czy może się on pochwalić podobną niezawodnością?

Druga generacja Seata Leona została zaprezentowana w 2005 roku. Jego produkcją zajął się hiszpański zakład w Martorell. Bazuje on na Volkswagenie Golfie piątej generacji. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż marka jest własnością niemieckiej grupy od 1986 roku, kiedy to została odkupiona od Fiata. Odmiana pięciodrzwiowa była jedyną jaką sprzedawano. Nie zaprezentowano ani nadwozia kombi, czy sedan. Nawet odmiany sportowe jak FR (od 2006 roku) czy Cupra (od 2009 roku) nie doczekały się nadwozia trzydrzwiowego. Błąd ten naprawiono w kolejnej generacji modelu, gdzie nadwozie kombi nosi oznaczenie ST.

Stylistyka i wnętrze

Wąską paletę modelową miał zastąpić ciekawy design. Mimo upływu 9 lat od premiery, auto wygląda nadal świeżo i sportowo. Kontynuowało trend stylistyczny zapoczątkowany w zaprezentowanym rok wcześniej minivanie Altea. Projektem zajęła się bowiem ta sama osoba – Valter da Silva. Dobrym zabiegiem stylistycznym jest umieszczenie klamki tylnych drzwi na poziomie szyb. Inne nietypowe rozwiązanie, to pionowe umieszczenie wycieraczek przedniej szyby w słupkach. W 2009 roku auto przeszło lifting. Z zewnątrz zmiany były prawie niezauważalne. Zmienił się m.in. tylny zderzak, gdzie powiększono wycięcie na tablicę rejestracyjną. Większe zmiany zaszły we wnętrzu. Przeprojektowano nieco środkową część deski rozdzielczej oraz zmieniono kierowcę.

Seat Leon II - wnętrze środek
Seat Leon II – wnętrze środek

Jakość wnętrza nie budzi większych zastrzeżeń, jednakże osoby przyzwyczajone do materiałów z Golfa mogą się czuć nieco rozczarowane. Przed kierowcą jest tablica wskaźników, które zostały umieszczone w trzech tubach, bagażnik zaś ma wielkość 341 litrów. Większych usterek wnętrza nie napotkamy, zdarzają się one bowiem bardzo rzadko. Najbardziej problematyczne są awarie zamka w tylnej klapie. Zdarzało się, że w egzemplarzach z tzw. kratką, nie dało się jej otworzyć inaczej, jak tylko poprzez jej demontaż.

Bogata paleta silników pochodzących z Volkswagena

Chcąc kupić Seata Leona II klient miał sporo silników do wyboru. Ich gamę rozwijano stopniowo. Samych tylko jednostek benzynowych było siedem. Dochodzą to tego różne warianty mocy. Z kolei silniki wysokoprężne były cztery. Niezawodne, ale także dość przestarzałe, są jednostki 1,4 i 1,6 litra bez oznaczenia TSI, FSI i TFSI. Ich eksploatacja nie jest droga oraz dobrze współpracują z instalacją gazową. Jednakże jeżeli się na nie zdecydujemy, to nie ma co liczyć na sportowe doznania. Odradzamy Leona z silnikiem 1,4 TSI, gdyż trapią go liczne wady konstrukcyjne, które omawialiśmy przy okazji artykułu na temat Passata B6.

Warto zwrócić uwagę na bardziej dynamiczne jednostki, posiadające oznaczenie FSI (Fuel Stright Injection) z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Silnik o pojemności 2 litrów miał 150 KM. Wśród trapiących go wad należy zaliczyć awarie wariatora faz rozrządu. Zdarzają się również przypadki odkładania się nagaru na zaworach. W 2006 roku Leon drugiej generacji otrzymał jednostkę pochodzącą z Golfa GTI 2,0 TFSI o mocy 200 KM. Ma on podobną konstrukcję do wymienionego wcześniej 2,0 FSI, jednakże dodano mu turbinę. Silnik był sukcesywnie modernizowany i w 2009 roku trafił pod maskę Seata Leona Cupra, który miał 241 KM. Później zaprezentowano wersję Cupra R (265 KM), Cupra Edycja Copa (268 KM) oraz Cupra 310 Edycja Limitowana (310 KM). Były jeszcze silniki TSI, które wyposażono w łańcuch rozrządu. Naszym zdaniem w egzemplarzach sprzed 2009 roku nie są one godne polecenia, gdyż wówczas nie były one wystarczająco dopracowane.

Seat Leon II tył
Seat Leon II tył

Wśród diesli mamy do wyboru jednostki TDI o pojemności 1,6, 1,9 i 2,0 (PD) – litry. Silnik 1,9 TDI ma już swoje lata, ale z tego względu nie ma z jego eksploatacją większych problemów. Jego następcą jest odmiana dwulitrowa, w której często występowała awaria systemu wtryskowego. O wiele lepsza jest jego zmodernizowana wersja, w której wprowadzono wtrysk zasilania typu common rail 2,0 TDI CR (143 KM lub 170 KM). Silniki te występują jednak tylko w modelach po faceliftingu.

Zawieszenie

Zastosowane rozwiązania są prawie identyczne do tych w Golfie czy Audi A3. Z przodu mamy tradycyjne kolumny McPhersona, natomiast z tyłu pojawił się układ wielowahaczowy. W tej materii zdecydowanie przewyższa on swojego poprzednika, gdzie występowała belka skrętna. Mimo skomplikowanej konstrukcji, nie jest ono przesadnie usterkowe. Atutem jest fakt, że tuleje wahaczy można zdemontować, co powoduje, że w przypadku awarii nie trzeba wymieniać całego wahacza.

Seat Leon II

Podsumowanie

Zainteresowanie Seatem Leonem II na rynku wtórnym jest zauważalnie mniejsze od siostrzanego Golfa. Dzięki temu można go kupić nieco taniej. Ceny wahają się od około 18 do 55 tysięcy złotych. Dostajemy za to niezawodny samochód o nieprzeciętnym wyglądzie. Do tego jeżeli wybierzemy nieco mocniejszą odmianę, dostarczy on nam wiele radość z jazdy. Niestety Seat za podobieństwo do modelu Volkswagena płaci dość dużym zainteresowaniem złodziei, którzy jak wiemy upodobali sobie niemiecką markę.

ZALETY:

  • ponadczasowa stylistyka nadwozia
  • dobre prowadzenie
  • korzystna cena

WADY:

  • jakość materiałów we wnętrzu
  • popularność wśród złodziei
  • awarie silników TSI

Seat Leon II – dane techniczne:
Produkcja w latach: 2005-20012
Silniki: benzynowe: 1.2 TSI 105 KM, 1.4 16V 86 KM, 1.4 TSI 125 KM, 1.6 102 KM, 2.0 FSI 150 KM, 1.8 TSI 160 KM, 2.0 TFSI 185, 200, 211, 241, 265, 286 i 310 KM. Diesle: 1.6 TDI CR 105 KM, 1.9 TDI PD 90 KM, 1.9 TDI PD 105 KM, 2.0 TDI PD 140 KM, 2.0 TDI CR 143 KM, 2.0 TDI CR 170 KM.
Rodzaje skrzyń biegów: 6 i 7-biegowa półautomatyczna DSG, 5 i 6-biegowa manualna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 4315 mm
Szerokość: 1768 mm
Wysokość: 1458 mm
Masa własna: 1176 – 1409 kg
Liczba miejsc: 5
Pojemność bagażnika: 341 – 1166 l

Sprawdź również inne nasze teksty z kategorii Auta Używane – największe wady i zalety!

  • Barti

    Silnik TurboFSI o oznaczeniu BWJ byl montowany w wersji Cupra od 2007r…