PODZIEL SIĘ
Fiat 500

Małe designerskie auto do miasta. Tak krótko można scharakteryzować Fiata 500. Samochód ten jest jednak bardziej uniwersalny niż nam się wydaje. Usterek wiele nie znajdziemy, a jego cena jest znacznie niższa od konkurencyjnego Mini.

Pomysł zbudowania następcy legendarnego modelu 500 zrodził się w koncernie Fiat już na początku ubiegłego dziesięciolecia. Wówczas panowała bowiem moda na wskrzeszanie modeli sprzed lat. W podobnym czasie BMW – nowy właściciel Mini, postanowił zbudować nowoczesną wersję popularnego malucha, a Chevrolet pokazał następcę sportowego Camaro. Wersja koncepcyjna nowego Fiata 500 pojawiła się w 2004 roku i nazywała się Trepiuno.

Auto oficjalnie zostało zaprezentowane 5 maja 2006 roku, jednakże do sprzedaży trafiło rok później. Początkowo było produkowane tylko w fabryce koncernu w Tychach. W 2011 roku, w wyniku przejęcia koncernu Chrysler przez Włochów, auto pojawiło się na rynku amerykańskim. Nie było jednak sprowadzane z polskiej fabryki, ponieważ w celu zaspokojenia dużego zainteresowania, rozpoczęto jego produkcję w zakładach w Touluce w Meksyku.

Fiat 500-002

Stylistyka zewnętrzna 500-tki bardzo mocno nawiązuje do pierwowzoru. Auto jest trzydrzwiowe i ma 3,5 metra długości, co klasyfikuje je w segmencie A, czyli najmniejszych pojazdów. Do salonów trafiła również odmiana sportowa – Abarth. Samochód miał mocniejszy, turbodoładowany silnik, który rozwijał 135 KM oraz wiele sportowych dodatków, jak inne wzory felg czy agresywne zderzaki. Do wyboru była również wersja esseesse, która miała jeszcze większą moc (160 KM). W 2009 roku do rodziny dołączyła odmiana z otwieranym miękkim dachem. Auto nie jest jednak tradycyjnym kabrioletem, gdyż odsuwa się tylko dach, a boczne słupki pozostają w tym samym miejscu.

Fiat 500-005

W 2012 roku pokazany został mini van o podobnej stylistyce. Jest to jednak większe auto zbudowane na podzespołach GrandePunto. W planach jest również wersja uterenowiona o nazwie 500X, która zastąpi wycofanego Fiata Sedici. Zgodnie z pierwszymi zapowiedziami miała się ona pojawić w 2013 roku, jednakże pierwsze zdjęcia wersji produkcyjnej pokazano dopiero w tym roku. Mały crossover będzie bazować na Jeepie Renegade. Jeżeli ktoś poszukuje auta o nieco uterenowionym wyglądzie, na razie może zakupić jedynie model Fiat 500 L Trekking. W 2013 roku na rynku amerykańskim pojawiła się również odmiana całkowicie elektryczna 500 E. Jej zasięg wynosił 139 kilometrów, jednakże dla koncernu produkcja okazała się nieopłacalna.

Wnętrze – Fiat 500

Fiat 500-004Siedząc wewnątrz Fiata 500 poczujemy atmosferę retro. Przed kierowcą zamontowano duży wskaźnik pokazujący prędkość, obroty, wskazania paliwa, temperaturę silnika oraz wskazania komputera pokładowego. Niestety trzeba się do niego przyzwyczaić. Na pierwszy rzut oka wydaje się on nieczytelny, jednakże po bliższym poznaniu okazuje się być dość dobrym rozwiązaniem wpisującym się w design samochodu. Cała deska rozdzielcza wykończona jest elementem metalowym pomalowanym na taki sam kolor jak nadwozie. Trzeba przyznać, że cały środek jest wykonany z dobrych materiałów, a ich jakość montażu również nie rozczarowuje. Miejsca dla pasażerów nie ma wiele, jednakże podróżując w dwie osoby w zupełności wystarczy. Z tyłu znajduje się kanapa, na której zmieszczą się dwie osoby. W przypadku dłuższych podroży w dwójkę można ją złożyć uzyskujący tym samym większy bagażnik. Na specjalną pochwalę zasługują fotele, które mimo swoich rozmiarów zaskakują wygodą.

Na rynku znajdziemy dość zróżnicowaną ofertę pod względem wyposażenia jeśli chodzi o model Fiat 500. Nie brak egzemplarzy posiadających skórzaną tapicerkę, elektryczny szklany dach czy automatyczną klimatyzację.

Fiat 500 – silniki i spalanie

Jeżeli zamierzacie jeździć modelem Fiat 500 głównie po mieście wybierzcie wersję benzynową. Diesel montowany w tym samochodzie ma pojemność 1,3 litra i moc w zależności od wersji 75 KM lub 95 KM (od 2009 roku). Zaletą jego jest to, że mało pali – około 5 litrów na 100 kilometrów, ale sporym mankamentem jest jednak filtr cząstek stałych. Ten podczas jazdy miejskiej bardzo szybko się zapycha. Aby go oczyścić samochód domaga się wycieczki poza miasto.

Fiat 500

W przypadku silników benzynowych mamy spory wybór. Jeżeli potrzebujecie samochodu do poruszania się wyłącznie po mieście wybierzcie wersje 1,2 litra o mocy 69 KM. Jednostka pamiętająca czasy Punto pierwszej generacji jest dość trwała, a ewentualne naprawy nie są drogie. Nie ma co jednak liczyć na dobre osiągi. Poza miastem są one lekko mówiąc niewystarczające. Złotym środkiem jest wybór wersji 1,4 litra Starjet. Ma 100 KM i jest o wiele nowocześniejszą konstrukcją. Od 2011 roku w ofercie dostępny jest również dwucylindrowy silnik 0,9 litra. Jest on dość mocy w stosunku do swojej pojemności (85 KM), ale ma niską kulturę pracy, co szczególnie jest widoczne przy niskich obrotach. Do tego krótki staż rynkowy powoduje, że trudno będzie go znaleźć na rynku wtórnym. Wisienką na torcie jest wersja 1,4 T-Jet występująca w modelach Abarth. Ma 135 KM, co przy masie i wielkości Fiata 500 dostarcza sporo emocji.

Fiat 500 – zawieszenie

Fiat 500-003Najsłabszą stroną modelu Fiat 500 jest zawieszenie. Jest to element, który przede wszystkim należy sprawdzić przed zakupem. Zastosowano tutaj typowy układ. Kolumny McPhersona z przodu oraz belkę skrętną z tyłu. Stosunkowo mało trwałe są łożyska kół. Warto skontrolować również osłony przegubów półosi napędowych. Jeżeli chodzi o prowadzenie, to prostota konstrukcji zaczyna przeszkadzać dopiero przy wyższych prędkościach.

Podsumowanie

Cena Fiata 500 na rynku samochodów używanych to wydatek minimum 18 tys. złotych, co jest stosunkowo niewygórowaną kwotą za auto, które ma 7 lat i daje sporo radości. Za egzemplarze nieco młodsze trzeba zapłacić więcej, bo około 22 tys. złotych. Cena przekonuje jeszcze bardziej, gdy zerkniemy na wycenę konkurencyjnego Mini. Wbrew opiniom Fiat 500 nie jest tylko samochodem dla kobiet. Auto jest również popularne wśród mężczyzn, a w szczególności sportowa wersja Abarth, która od 0-100 km/h rozpędza się w niespełna 8 sekund, co pozwoli pokonać podczas startu spod świateł niejednego sedana.

ZALETY:

  • wygląd i charakter samochodu
  • konkurencyjna cena w stosunku do Mini
  • dobra jakość wnętrza i zabezpieczenie antykorozyjne

WADY:

  • usterki zawieszenia
  • szybkie zapychanie się filtra cząstek stałych w wersjach z silnikiem diesla
  • niepewne prowadzenie przy dużych prędkościach

Fiat 500 – dane techniczne:
Produkcja w latach: 2007-nadal
Silniki: benzynowe: 0.9 – 85 KM, 1.2 – 69 KM, Diesle: 1.3 – 95 KM
Rodzaje skrzyń biegów: 5- i 6-biegowa manualna, 5-biegowa półautomatyczna, 6-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 3546 mm
Szerokość: 1627 mm
Wysokość: 1488 mm
Masa własna: 865 – 1149 kg
Liczba miejsc: 4
Pojemność bagażnika: 185 – 625 l, 185 – 520 l (cabrio)[/styled_box]

Sprawdź również inne nasze teksty z kategorii Auta Używane z opiniami naszej redakcji. Znajdziesz tam największe wady i zalety samochodów.

  • Zgadzam się w 100%, Fiat 500 to idealna opcja nie tylko dla kobiet – wbrew panującej opinii.