PODZIEL SIĘ
Mercedes C Klasa W204

Tym modelem Mercedes chciał udowodnić, że nadal potrafi budować niezawodne samochody. Przez siedem lat obecności na rynku, C-klasa trzeciej generacji, czyli model W204 udowodnił, że producent podjął próbę poprawy jakości. Auto nie trapią notoryczne awarie, jednakże jeżeli coś się już popsuje, to trzeba się bardzo mocno trzymać za portfel.

Mercedes W204 czyli popularna C-klasa, to bezpośredni konkurent BMW serii 3 oraz Audi A4. Model ten, należący do klasy średniej z segmentu Premium, był produkowany od 2007 roku aż do 2014 roku, kiedy to pojawił się jego następca (W205). Produkcją zajmowały się niemieckie zakłady w Sindelfingen oraz w Bremie. Są to te same fabryki, które w 1982 roku budowały cenionego dziś Mercedesa 190. Na potrzeby innych rynków auto powstawało również w RPA, Egipcie i Brazylii.

W stosunku do poprzednika, C-klasa urosła. Jest dłuższa o 5,5 cm oraz o 4 cm szersza. Zwiększył się również rozstaw osi do 2760 mm. Stylistyka nawiązuje do większych modeli marki i nie można jej zarzucić brzydoty.

Mercedes C Klasa kombi

Mercedes C Klasa kombi

Auto było dostępne w trzech wersjach nadwoziowych. Najbardziej popularny był sedan, ale można było również kupić odmianę kombi lub coupe. Z zewnątrz nowością było pojawienie się możliwości wyboru miejsca występowania emblematu marki. Logo mogło być umieszczone bezpośrednio na grillu, lub tradycyjnie stojące na masce. Dostępna była również wersja sportowa C63 AMG. Auto w takiej konfiguracji dysponuje 457 KM w silniku V8.

W 2009 roku samochód przeszedł lifting, który objął głównie zmiany mechaniczne. Większe wizualne zmiany zostały wprowadzone w 2011 roku. Wówczas Mercedes W204 uzyskał inne lampy przednie oraz zderzaki. Aby zmniejszyć masę, maskę zmieniono na aluminiową. Modyfikacji uległ również przedni kokpit wraz z kierownicą.

Wnętrze i wyposażenie charakterystyczne dla klasy Premium

Mercedes C Klasa W204 - wnętrze
Mercedes C Klasa W204 – wnętrze

Mercedes W204 dostępny był trzech wariantach wyposażenia: Classic, Elegance oraz Avangarde. Możliwości wyposażenia auta były dość duże, jednakże za dodatki trzeba było sporo płacić. Nowością był opcjonalny system nawigacji Comand APS z rozsuwanym wyświetlaczem LCD. Zmniejszało to ryzyko kradzieży. Jednakże w modelu po faceliftingu zrezygnowano z tego rozwiązania, na rzecz wbudowanego na stałe wyświetlacza w tym samym miejscu. Ciekawym rozwiązaniem było umieszczenie na konsoli centralnej diod połączonych z systemem czujników parkowania, który informował kierowcę nie tylko o zbliżającej się przeszkodzie, ale i kierunku z którego miała się ona pojawić. Dostępny był również bardziej rozbudowany system, zawierający dodatkowo kamerę.

Mercedes C Klasa W204 - wnętrze jedno ramie kierownicy
Mercedes C Klasa W204 – wnętrze jedno ramie kierownicy

Przyglądając się wnętrzu, nie można narzekać na zastosowane materiały. Oczywiście w ostatnich latach ich jakość w klasie Premium nieco się obniżyła, ale efekt końcowy w przypadku Mercedesa Klasy C jest zadowalający.

Mercedes W204 wady, czyli co może się zepsuć?

Mercedes W204 jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie Agility Control. W tym rozwiązaniu kierowca nie ma do wyboru trybów pracy zawieszenia, ponieważ dostosowuje się ono automatycznie do warunków na drodze. To powoduje, że ewentualna wymiana będzie sporo kosztować. Koszt jednej sztuki to około 600 złotych. W opcji było równie sportowe zawieszenie Advenced Agility, które przy włączeniu odpowiedniego trybu, obniżało samochód o 15 mm.

Z zawieszeniem nie ma większych problemów, mimo że zastosowano układ wielowahaczowy. Należy jednak pamiętać, że auto jest obecne na rynku stosunkowo krótko. Przed zakupem warto skontrolować stan poduszek pod silnikiem i skrzynią biegów. Problemy może również sprawiać pompa wspomagania układu kierowniczego oraz termostat.

Najlepszy silnik w W204?

Jednostek benzynowych było pięć do wyboru. Najsłabszy miał 156 KM, a najmocniejszy 272 KM. Wszystkie mają pośredni wtrysk paliwa oraz kompresor i zapewniają wystarczającą dynamikę. Oczywiście fani sportowych doznań powinni wybrać wersje mocniejsze. Przed zakupem należy skontrolować łańcuch rozrządu, który po 100 tys. kilometrów może być już na tyle rozciągnięty, że potrzebna będzie wymiana. Czasem interwencji wymaga układ napinający łańcuch.

Sporo w gamie silnikowej zmieniło się po 2009 roku. Zamiast pośredniego wtrysku zastosowano bezpośredni, a zamiast kompresora wstawiono turbosprężarkę. Ograniczyło to możliwość montowania instalacji LPG, z którą modele z lat 2007-2009 radziły sobie całkiem dobrze. Nie powinno to jednak zniechęcić potencjalnych nabywców, gdyż montaż instalacji gazowej jest popularny w autach, które są dłużej na rynku, a ich cena jako auto używane niższa.

Mercedes C Klasa
Mercedes C Klasa

Jeżeli chcemy kupić diesla, to mamy trzy możliwości: 2,1 litra 136 lub 170 KM, albo 3 litry 224 KM. Wariant drugi i trzeci zapewnia dobre osiągi przy stosunkowo niskim spalaniu. Tutaj również silniki można podzielić na dwie kategorie – te wyprodukowane przed i po 2009 roku. Jednostki starsze były montowane również w poprzedniej generacji modelu i są dopracowane. Poprawiono mechanizm odpowiedzialny za klapki w kolektorach ssących. Tradycyjnie problemy mogą sprawiać filtry cząstek stałych montowane we wszystkich jednostkach. Można jednak go zminimalizować, użytkując auto nie tylko w mieście. Ewentualna regeneracja kosztuje od 500 do 800 złotych. Jeżeli trafimy na mocno zmęczony egzemplarz, konieczna może być wymiana koła dwumasowego, którego koszt to około 3500 złotych.

Mercedes C Klasa W204 tył
Mercedes C Klasa W204 tył

Po 2009 roku wprowadzono nową generacji diesli. Montowany w nich łańcuch rozrządu został przemieszczony na tył silnika. W nowszych jednostkach awarii mogą ulec wtryskiwacze Delphi, które zastąpiły układ Bosha.

Warto zwrócić uwagę również na dobre zabezpieczenie antykorozyjne. W poprzednich latach Mercedes miał z tym spory problem.

Mercedes W204 opinie. Warto kupić ten model klasy C?

Najstarsze egzemplarze W204 mają teraz 7 lat. Przez ten okres auto nie doczekało się większych awarii. Mercedes W204 jest dość niezawodny, jednakże pewne usterki mogą wystąpić. Wówczas trzeba pamiętać, że naprawy będą drogie. Przed zakupem warto również podłączyć samochód do komputera diagnostycznego w celu sprawdzenia błędów.

Na rynku wtórnym ceny są dość zróżnicowane. Model z 2007 roku kupimy już za 45 tysięcy złotych. W tym przypadku na tzw. okazje należy uważać. Za egzemplarze z 2008 i 2009 roku trzeba już zapłacić około 60-70 tysięcy złotych. Ewenementem jest fakt, że lepiej rozglądać się za egzemplarzami sprzed faceliftingu, gdyż stosowane wówczas rozwiązania techniczne były mniej zawodne.

ZALETY:

  • dobre zabezpieczenie antykorozyjne
  • jakość wnętrza oraz dostępne wyposażenie
  • dobrze zestrojone zawieszenie

WADY:

  • wysokie koszty serwisowania
  • usterki silników po 2009 roku
  • wysoka cena zakupu

Mercedes C Klasa W204 – dane techniczne:
Produkcja w latach: 2007-2014
Silniki: benzynowe: C180K – 156 KM, C200K – 184 KM, C230 – 204 KM, C280 – 231 KM, C300 – 231 KM, C350 – 272-306 KM, C350 CGI – 292 KM, C63 AMG – 457 KM. Diesle: C180 CDI – 120 KM, C200 CDI – 136 KM, C220 CDI – 170 KM, C250 CDI – 204 KM, C300 Cdi – 231 KM, C320 CDI – 224 KM, C350 CDI – 265 KM.
Rodzaje skrzyń biegów: 6-biegowa manualna, 5-biegowa automatyczna, 7-biegowa 7G-tronic
Rodzaje napędu: tylny, 4MATIC
Długość: sedan: 4582 mm, kombi: 4596 mm, sedan AMG: 4726 mm, coupe: 4590 mm
Szerokość: 1770 mm, sedan AMG: 1795 mm
Wysokość: 1447 mm, sedan AMG: 1438 mm
Masa własna: od 1485 kg
Liczba miejsc: 5
Pojemność bagażnika: sedan: 475 – 910 l, kombi: 485 – 1500 l, coupe: 450 l

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.