PODZIEL SIĘ
Skoda Fabia I

Tani, dobrze wykonany mały samochód. Tak w skrócie można opisać Skodę Fabię pierwszej generacji. Popularność tego modelu sprawia, że problemów z serwisowaniem nie ma. Auto znakomicie sprawdzi się w mieście. Jeżeli jednak ma być to pojazd do wszystkiego, to warto dobrać odpowiedni silnik.

Skoda Fabia pierwszej generacji była bezpośrednim następcą modelu Felicja. Postęp jaki dokonał się pomiędzy tymi modelami był ogromny. Zaprezentowana w 1999 roku, na Salonie samochodowym we Frankfurcie Fabia, w dużej mierze bazowała na Volkswagenie Polo. Jeżeli chodzi o podzespoły takie jak płyta podłogowa, to dzieliła ją również z Seatem Ibizą czy Seatem Cordobą. Początkowo auto było oferowane wyłącznie w wersji hatchback. Rok później pojawiła się odmiana kombi, a w 2001 roku sedan. W 2003 roku do rodziny dołączył sportowy hatchback RS. Auto przeszło jedną modernizację. W pokazanym w 2004 modelu po-liftingowym, zmieniło się niewiele. Przeprojektowano przedni zderzak oraz lampy tylne. Zmiany objęły również gamę silnikową.

Skoda Fabia jest bardzo popularny na naszych drogach, dzięki czeku wybór spośród używanych egzemplarzy jest bardzo duży. Do roku 2007, kiedy wszedł na rynek nowy model, auto trzykrotnie uzyskało tytuł najpopularniejszego nowego samochodu w Polsce. Pierwszy raz stało się to w 2002 roku, kiedy sprzedano 26240 sztuk Fabii. Wówczas auto odebrało ten tytuł również wieloletniemu liderowi Fiatowi Seicento. Fabia była najlepiej sprzedającym się samochodem również w roku 2003 oraz 2005, kiedy do klientów trafiło odpowiednio 31418 i 16789 sztuk. Tytuł ten Fabia odebrała też w 2007 roku, jednakże wtedy w sprzedaży był model pierwszej i drugiej generacji.

skoda fabia

Skoda Fabia – jakość i wyposażenie z Volkswagena?

Wnętrzu nie można wiele zarzucić. Jest proste, dość przestronne i dobrze wykonane. Plastiki po latach nie mają tendencji do przesadnego trzeszczenia. Dyskusyjna jest uroda zegarów znajdujących się za kierowcą. Cyfry umieszczono bowiem po zewnętrznej stronie okręgu i w dodatku nie są one ustawione w poziomie. Bagażnik standardowo pomieści 260 litrów w przypadku hatchbacka i niewiele ponad 400 litrów w przypadku wersji sedan i kombi.

skoda fabia - środekAuto było oferowane w kilku wersjach wyposażeniowych. Do najczęściej spotykanych należą odmiany Classic, Comfort i Elegance. W standardzie można było znaleźć m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze pasów, trzecie światło stop, obrotomierz. Jak widać nie było ono bogate, jednakże trzeba pamiętać, że auto powstało pod koniec lat 90-tych. Dochodzi do tego polityka właściciela marki, czyli koncernu Volkswagena, który w tych czasach nierzadko kazał sobie dopłacać nawet za radio. W odmianie Comfort były również montowane elektryczne szyby przednie, światła przeciwmgielne oraz centralny zamek. Wersja Elegance miała dodatkowo elektryczne tylne szyby, klimatyzację oraz aluminiowe 14-calowe felgi. Dostępna była oczywiście lista opcji, na której można było znaleźć np. podgrzewane przednie siedzenia lub ksenonowe reflektory. Jednakże auta tak wyposażone są rzadkością na polskim rynku.

Skoda Fabia – silniki

To w zasadzie jeden z najważniejszych elementów, na którym trzeba się skupić przy zakupie używanej Fabii. Gama była bardzo szeroka. Jednostki benzynowe dysponowały od 50 do 115 KM. Zdecydowanie niepolecane są silniki konstrukcji czeskiej o oznaczeniu MPI. Pamiętają one jeszcze czasy Skody Favorit. Ich zaletą jest niski koszt serwisowania, jednakże są one za słabe nawet do tak małego auta. Tak samo jest z silnikami 1,2 HTP (High Torque Power). Charakteryzują się niskim spalaniem, ale ich moc i elastyczność jest za mała.

Optymalnym napędem do modelu Skoda Fabia jest konstrukcja Volkswagena o pojemności 1,4 litra i mocy od 75 do 101 KM. Wówczas osiągi są wystarczające do spokojnego wyprzedzania w trasie, a na stacji benzynowej nie doznamy szoku. Jest jeszcze jednostka dwulitrowa o mocy 115 KM, dzięki której samochód rozpędza się do setki w mniej niż 10 sekund.

skoda fabia - bagażnikW przypadku diesli mamy do czynienia wyłącznie z konstrukcjami niemieckimi. Jednostka 1,9 SDI ma moc 64 KM. Ze względu na jej przestarzałość, wycofano ją wraz z modernizacją modelu w 2004 roku. Do wyboru były również dwa diesle TDI: 1,4 i 1,9 litra. Najmocniejsza odmiana miała 130 KM, co jest już bardzo dobrym wynikiem, jak na tak małe auto. Modele z tym silnikiem można spotkać w połączeniu z plakietką RS.

Wybierając jeden z silników TDI, bądź benzynową jednostkę o pojemności 1,4 litra na pewno będziemy zadowoleni. Wówczas auto bez problemów nadaje się do eksploatacji zarówno w mieście, jak i w trasie. Pod względem awaryjności, jakiego silnika byśmy nie wybrali, nie napotkamy na większe problemy. Dodatkowym plusem jest popularność tego modelu na rynku, co sprawia, że rynek części zamiennych jest naprawdę bogaty, zarówno jeżeli chodzi o zamienniki, jak i części pochodzące z modeli po wypadkowych.

Skoda Fabia – zawieszenie i usterki

Dobry dostęp do części i duża ilość warsztatów naprawiających te samochody sprawia, że nie jest ono drogie w serwisowaniu. Zużyciu, szczególnie na polskich drogach, ulegają łączniki stabilizatora, wahacze i odboje amortyzatorów.

Jeżeli chodzi o inne usterki, to po latach matowieją przednie reflektory. Zamiennik można jednak kupić za niecałe 200 złotych za sztukę. Użytkownicy skarżą się również na szybko matowiejący lakier oraz jego przetarcia pod uszczelkami drzwi.

skoda fabia - tył

Całość nadwozia jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie. Jedyny zastrzeżeniem co do tego może być tylna klapa wersji kombi, na której może się pojawiać korozja.

Podsumowanie

Skodę Fabię w dobrym stanie i małym przebiegiem, nierzadko również z instalacją gazową, można kupić już za mniej niż 8 tysięcy złotych. Za egzemplarz po faceliftingu trzeba dać przynajmniej 10 tysięcy złotych. Nie zmienia to faktu, że oferta rynkowa w przypadku tego modelu jest przeogromna i każdy zainteresowany na pewno znajdzie coś dla siebie.

ZALETY:

  • niskie koszty serwisowania
  • duża dostępność części zamiennych
  • dobra jakość wykonania

WADY:

  • niektóre silniki są zbyt słabe do tego auta
  • matowiejące reflektory
  • ubytki w powłoce lakierniczej

Skoda Fabia I – dane techniczne:
Produkcja w latach: 1999 – 2007, kombi: 2000 – 2007, sedan: 2001 – 2008
Silniki: benzynowe 1.0 8V 50 KM, 1.2 MPI 6V 54 KM, 1.2 HTP 6V 54 KM, 1.2 HTP 12V 64 KM, 1.4 MPI 60 KM, 1.4 MPI 68 KM, 1.4 16V 75 KM, 1.4 16V 80 KM, 1.4 16V 101 KM, 2.0 8V 120 KM, 2.0 8V 116 KM, Diesle: 1.4 TDI 6V 69 KM, 1.4 TDI 6V 75 KM, 1.4 TDI 6V 80 KM, 1.9 SDI 8V 64 KM, 1.9 TDI PD 8V 101 KM, 1.9 TDI PD 8V vRS 131 KM
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 4-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 1999-2004: 3960 mm, 2004-2007: 3970 mm, Sedan, Kombi: 1999-2004: 4222 mm, 2004-2008: 4232 mm
Szerokość: 1646 mm
Wysokość: 1999-2004: 1451 mm, 2004-2007: 1436 mm, Kombi: 1999-2004: 1452 mm, 2004-2008: 1449 mm, Sedan: 1999-2004: 1449 mm, 2004-2008: 1452 mm
Masa własna: od 1120 kg
Liczba miejsc: 5

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • Przednie zawieszenie w tym aucie to istny dramat.

  • Samochód uwielbiany przez Polaków 🙂 ale zdarzały się w nim często awarie

  • BTW. Dodam, że 1,2 HTP pali więcej od 1,4 (dotyczy zarówno jednostki VW 16V, jak i czeskiej 8V z pierwszych lat produkcji).