PODZIEL SIĘ

Kiedy temperatury spadną poniżej 0 stopni, zimowe opony mogą nie wystarczyć. Oto kilka rad, które powinieneś zastosować podczas przygotowywania auta do trudnych warunków na drodze.

Część naszych zaleceń ma charakter uniwersalny i można je stosować również wiosną lub w lecie. Niekiedy ich prozaiczność może dziwić, ale i tak zdarza się nam o nich zapominać. Prawda?

Płyn do spryskiwaczy

Pierwszą rzeczą jaką powinniśmy zrobić, gdy temperatura zaczyna się zbliżać się do poziomu zera, to wymienić płyn w spryskiwaczach szyb. Zanim jednak zaczniemy dolewać płynu, należy wypsikać ten letni. Jeżeli oczywiście zima nas zaskoczy to, niewielka domieszka starego płynu nie narobi szkód.

Parowanie szyb

Ten problem w szczególności ujawnia się podczas opadów deszczu lub śniegu. Wnoszona na ubraniu wilgoć powoduje pod wpływem temperatury panującej we wnętrzu samochodu jej parowanie, a następnie osadzanie się na szybach.

Aby temu zapobiec, w pierwszej kolejności należy zapewnić swobodny przepływ powietrza ze wszystkich kratek wentylacyjnych. Poza oczywistymi miejscami w kabinie pasażerskiej, warto zerknąć również do bagażnika, gdzie takowe często także się znajdują. W drugiej kolejności można pomyśleć o zastosowaniu preparatu przeciwko parowaniu szyb. Po ich spryskaniu od wewnątrz, wykazują one mniejszą tendencję do osadzania się na nich wilgoci.

Warto również sprawdzić stan uszczelek, które gdy są dość stare, mogą wpuszczać wodę do wnętrza samochodu.

Uszczelki w aucie

Każdy spotkał się z sytuacją, w której nie mógł otworzyć drzwi samochodu z powodu zamarzniętej uszczelki. Aby temu zapobiec, należy posmarować je kremem do uszczelek. Przypomina on swoja konsystencją wazelinę. Krem powoduje, że stają się one hydrofobowe, czyli odpychają cząsteczki wody i nie twardnieją. To nie pozwala na osadzanie się na nich wody, a ostatecznie na zamarzanie.

Ochrona lakieru przed solą

Nie jest to proste zadanie. Sól drogowa zmieszana z wodą dostaje się w zasadzie wszędzie. Przed sezonem zimowym możemy zmniejszyć jej wpływ na karoserię poprzez woskowanie. W tym przypadku należy zastosować tzw. twardy wosk. W zależności od ilości czasu, możemy nawoskować całe nadwozie lub tylko jego dolne elementy karoserii. Szczególnie należy zwrócić uwagę na progi oraz dolne krawędzie drzwi oraz maskę. Jeżeli błotniki nie są plastikowe to także należy o nie zadbać. Co do zderzaków, to w prawie wszystkich nowych samochodach są one plastikowe. Mimo tego, w tym przypadku również należy poświęcić czas na woskowanie, gdyż zabezpiecza on nie tylko powierzchnię przed rdzewieniem, ale także chroni lakier. Na tak przygotowanej powierzchni trudniej osadza się również brud.

Ochrona podwozia

Przed pierwszymi opadami śniegu warto skontrolować stan gumowych osłon łożysk amortyzatorów oraz osłony przegubów półosi napędowych. Ich ewentualne uszkodzenia mogą spowodować dostanie się do wnętrza błota lub piasku, co następnie spowoduje ich zatarcie.

Dywaniki samochodowe

Jeżeli w sezonie letnim stosujemy welurowe dywaniki, wskazana jest przed zimą ich wymiana na gumowe. Wówczas śnieg oraz błoto wnoszone na butach nie będzie wnikać w materiał. Są one również o wiele łatwiejsze w czyszczeniu. W dniach, gdy temperatura jest dodatnia, można je spłukać myjką ciśnieniową, aby zachować czystość.

Sprzęt do odśnieżania

Zanim spadnie pierwszy śnieg powinniśmy pamiętać, aby do auta wsadzić kilka niezbędnych przedmiotów, które pozwolą nam odgarnąć zalegający śnieg lub szron. Należy do nich zmiotka, skrobaczka oraz odmrażacz do szyb. Ten ostatni wraz ze skrobaczką pozwoli nam zedrzeć przyklejoną warstwę mniej inwazyjnie i zapobiegnie porysowaniu szyby.

Wycieraczki samochodowe

O to, aby szyba była dobrze wycierana, w zasadzie należy dbać cały rok. W okresie zimowym wycieraczek używamy jednak częściej. Zużyte wycieraczki nie tylko powodują, że widzimy mniej, ale także powoduje rysowanie szyby. Przy jej ścieraniu zimą, warto używać również spryskiwaczy, które powinny być równomiernie rozprowadzać płyn po całej powierzchni.

Interesuje Cię więcej poradników motoryzacyjnych? Sprawdź nasz dział z poradnikami na Motoday.pl.

  • pudzian

    “zimom” serio ?
    weźcie sie zasłownik a nie za dobre rady..

  • Dżos

    Wiadomo, że stan auta trzeba dokładnie sprawdzić. Poza tym jednak wg mnie ważne jest, aby je garażować. Już nawet zwykła wiata może ochronić auto przed wieloma niekorzystnymi czynnikami.

  • pawel86

    Każdy kierowca okres zimowy powinien potraktować jak najbardziej serio. Zalecam również zapoznanie się z radami, które mogą zmniejszyć koszty eksploatacyjne pojazdu w zimie. Zapraszam serdecznie do zapoznania się z tym wpisem:
    https://car-rental.pl/category/blog/

  • Bardzo fajny i przydatny materiał!