PODZIEL SIĘ

Zobacz, jak wygląda ten niesamowity pojazd oraz jaka jest jego historia.

Na dziedzińcu Belwederu publicznie zaprezentowano odrestaurowany pojazd Cadillac 355D Series 30 Fleetwood 7 Passengers Limousine, sprowadzony do Polski w 1935 roku dla Marszałka Józefa Piłsudskiego. W uroczystości odsłonięcia odrestaurowanego pojazdu brał udział prezydent Bronisław Komorowski.

11 listopada zabytkowa limuzyna przejedzie ulicami Warszawy w marszu Razem dla Niepodległej. – Ten samochód będzie cieszył i oczy, i serca nie tylko 11 listopada, w czasie Marszu od Grobu Nieznanego Żołnierza, aż po Belweder. Później samochód będzie garażowany na terenie Łazienek Królewskich w oszklonej gablocie – mówił Bronisław Komorowski.

Cadillac marszałka Piłsudskiego został odrestaurowany z inicjatywy prezydenta Komorowskiego. Wspólnie mogliśmy przywrócić do życia nie tylko zabytek kultury materialnej, ale także pamiątkę istotną z punktu widzenia pamięci o państwie polskim – podkreślił podczas uroczystości. Nie wykluczył również, że przy okazji przyszłorocznego Święta Niepodległości odrestaurowany zostanie samochód prezydenta Ignacego Mościckiego.[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Cadillac-Piłsudskiego-1.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Cadillac-Piłsudskiego-1.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Cadillac marszałka Piłsudskiego” align=”center” prettyphoto=”true”]

Historyk prof. Jan Tarczyński podkreślał szczególne zamiłowanie Piłsudskiego do motoryzacji, a w szczególności do marki Cadillac. – Lubił szybką jazdę samochodem – dodał.

Cadillac 355D Series 30 zamówiony został 8 listopada 1934 roku do użytku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych i Ministra Spraw Wojskowych, Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego. Sprowadzony z USA do Polski na przełomie lutego i marca 1935 roku przez Stołeczne Towarzystwo Handlu Samochodami, należał do Samodzielnej Kolumny Samochodowej Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych.

Wykonany na specjalne zamówienie Cadillac marszałka Piłsudskiego miał m.in. nadwozie podwyższone o 10 cm (wyżej umieszczone drzwi dla ułatwienia wsiadania), pancerne szyby o grubości 25 mm, płyty pancerne o grubości 1 cm w drzwiach, pasie tylnym i przykabinowych częściach nadkoli, wzmocnione zawieszenie, podwójne akumulatory, powiększony zbiornik paliwa i dodatkowo zbiornik oleju silnikowego oraz sygnał dźwiękowy pojazdów uprzywilejowanych w ruchu – syrenę.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Cadillac-Piłsudskiego-3.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Cadillac-Piłsudskiego-3.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Cadillac marszałka Piłsudskiego” align=”center” prettyphoto=”true”]

Dodatkowe zmiany w wyposażeniu samochodu wprowadzono także i w Polsce (zapewne po oględzinach pojazdu przez Józefa Piłsudskiego) w marcu 1935 roku.

Po śmierci Marszałka 12 maja 1935 roku Cadillac 355D był w dyspozycji jego żony, Aleksandry Piłsudskiej. W końcu 1936 roku wszedł w skład taboru inspekcyjnego, a później rezerwowego, użytkowanego przez następcę Józefa Piłsudskiego na stanowisku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. Wykorzystywany był także do obsługi wizyt gości zagranicznych Prezydenta RP.

W kampanii wojennej 1939 roku służył Naczelnemu Wodzowi, Marszałkowi Edwardowi Śmigłemu – Rydzowi w Kolumnie Samochodowej Kwatery Głównej Naczelnego Wodza. 18 września w wyniku inwazji ZSRR na Polskę Marszałek Edward Śmigły-Rydz znalazł się na terenie sojuszniczej Rumunii, gdzie został internowany. Cadillac 355D trafił do Prezydium Rady Ministrów Rumunii.

Po zakończeniu II wojny światowej Cadillac marszałka Piłsudskiego został rewindykowany staraniem polskiej ambasady w Bukareszcie i w końcu 1946 roku powrócił do kraju. We wrześniu 1965 roku Cadillac 355D został wpisany do księgi inwentarzowej Muzeum Techniki Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie i jest do dzisiaj w jego zbiorach. Muzeum Techniki otrzymało samochód w stanie daleko posuniętej dewastacji: z uszkodzonymi szybami , bez silnika i jego osprzętu, bez wskaźników i oprzyrządowania deski rozdzielczej, bez skórzanych siedzeń w przedziale kierowcy, ze zniszczonymi obiciami drzwi przednich i tapicerką przedziału pasażerskiego. Brakowało także oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, urządzeń sygnalizacyjnych oraz wyposażenia pojazdu, w tym kół zapasowych.

Prace nad odrestaurowaniem pojazdu trwały od marca 2013 roku do końca października 2014 roku.

Podstawowe dane techniczno – eksploatacyjne samochodu Cadillac 355D Series 30 Fleetwood 7 Passengers Limousine (edycja specjalna dla Marszałka Józefa Piłsudskiego)

Silnik czterosuwowy, ośmiocylindrowy w układzie widlastym (8V), gaźnikowy, chłodzony cieczą, napędza koła tylnej osi. 

Pojemność skokowa: 5793 cm3. Moc: 130 KM przy 3400 obr/min.
Skrzynia biegów o trzech przełożeniach w przód i jednym do tyłu.
Nadwozie stalowe, osadzone na ramie, z tapicerską wstawką dachową na drewnianym stelażu.
Rozstaw osi: 3708 mm. Rozstaw kół: przód 1508 mm, tył 1575 mm. Długość całkowita: 5780 mm. Ogumienie: 7.50 x 17 (wzmocnione).
Masa całkowita: ok. 3000 kg (z opancerzeniem).
Zużycie paliwa: ok. 30 l/100 km. Prędkość maksymalna: ok. 100 km/godz.

Źródło: prezydent.pl, Motoday