PODZIEL SIĘ

Pod względem niezawodności auto jest niedoceniane. Nieco ekscentryczną stylistykę wnętrza rekompensuje atrakcyjna cena. Sprawuje się również lepiej niż bratni Peugeot 307. Sprawdź na co warto zwrócić uwagę przed zakupem używanego Citroena C4.

Citroen C4 pierwszej generacji zastąpił Xsarę. Auto zaprezentowano w 2004 roku na salonie samochodowym w Paryżu. Było ono dostępne w pięciu wersjach nadwoziowych: 5 i 3 drzwiowy hatchback oraz w wersji Picasso i Grand Picasso. Stworzono także odmianę sedan, jednakże nie sprzedawano jej w większości krajów europejskich. Była ona dostępna przede wszystkim poza starym kontynentem. W Europie można było ją kupić tylko w Hiszpanii, Czechach, Rumunii oraz na Węgrzech i Słowacji.

Rok po premierze Citroen C4 zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku., a w 2008 roku przeszedł facelifting, w którym zmieniono maskę oraz przedni zderzak. Wersja trzydrzwiowa otrzymała także nowe tyle światła. Dodatkowo dodano nowe wzory tapicerek oraz felg, a także poszerzono paletę kolorów nadwozia. Dwa lata później na rynku pojawiła się kolejna generacja modelu.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Citroen-C4-004.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Citroen-C4-004.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Citroen C4″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Stylistyka Citroena budziła wiele kontrowersji w momencie prezentacji modelu. Szczególnie awangardowa jest odmiana trzydrzwiowa z mocno opadającym dachem. Sprawiło to, że klapa bagażnika jest dość mała. Aby poprawić widoczność, przeszkolono część dachu, który otwiera się razem z tylną klapą. Dodatkowo ułatwia to załadunek bagaży. Niestety ze względu na niezadowalającą sprzedaż, druga generacja modelu C4 nie miała odmiany trzydrzwiowej. Na sposób wykonania powłoki lakierniczej nie można narzekać. Auto również nie ma problemu ze rdzą.

Francuska awangarda

Wnętrze to typowy przedstawiciel francuskiej szkoły projektowania. Citroen C4 ma dość niecodzienny kokpit, nawet jak na dzisiejsze standardy. Pierwszą rzeczą, jaka rzuca się w oczy jest duży wyświetlacz znajdujący się na środku pod szybą. Wyświetlana jest tam przede wszystkim prędkość, ale także pozostałe parametry samochodu. Zastąpił on montowane przed kierowcą zegary, gdzie pozostawiono tylko niewielki obrotomierz. Poniżej w środkowej części znajduje się radio oraz panel od klimatyzacji, który nieco wystaje i przypomina kredens.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Citroen-C4-001.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Citroen-C4-001.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Citroen C4 – środek” align=”right” prettyphoto=”true”]Kiedy już ruszymy dostrzeżemy coś niespotykanego. Kierownica ma bowiem nieruchomy środek. Wymaga to przyzwyczajenia, ale pozytywnie wpłynęło na bezpieczeństwo. W kierownicy można było bowiem zamontować prostokątną poduszkę powietrzną, a nie okrągłą. Na listę niecodziennych rozwiązań należy wpisać aplikator zapachów wbudowany w konsolę centralną. Trzeba go jednak co jakiś czas wymieniać, a nie jest on tani. Jest 9 zapachów do wyboru i w zależności od dilera kosztują one po około 50 złotych za sztukę.

Zdarza się, że w aucie szwankuje elektronika. Ponadto użytkownicy skarżą się na problemy z centralnym zamkiem. Nie ma jednak typowej usterki, z którą boryka się większość egzemplarzy. Na pewno Citroen C4 może w tym zakresie pochwalić się mniejszą awaryjnością w stosunku do swojego brata z koncernu PSA, czyli Peugeota 307.

Silniki należą do jednych z trwalszych w klasie

Jeżeli chodzi o gamę silników, to trzeba wyróżnić dwa etapy pomiędzy którymi różnią się one dość znacznie. Początkowo nabywca miał do wyboru jednostki benzynowe począwszy od silnika 1,4 o mocy 90 KM, przez 1,6 o mocy 110 KM do 2,0 o mocy 136 KM lub 180 KM w wersji VTS. W 2008 roku, wraz z modernizacją modelu, silniki 1,6 i 2 litry zastąpiły konstrukcje produkowane wraz z BMW. Wprowadzono silnik 1,6 (120 KM) o oznaczeniu VTi i zmiennych fazach rozrządu oraz turbodoładowany 1,6 THP (150 KM).

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Citroen-C4-003.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Citroen-C4-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Citroen C4 Coupe” align=”center” prettyphoto=”true”]

Benzyniaki montowane w Citroenie C4 są raczej bezawaryjne. Silnik z przed faceliftingu dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Z kolei o niezawodności późniejszego 1,6 THP świadczy jego popularność w najnowszych konstrukcjach koncernu.

Silniki diesla nie zmieniały się przez prawie cały okres produkcji. Do wyboru były dwa: 1,6 i 2,0 HDi. Pierwszy z nich miał 90 KM natomiast drugi 110 lub 135 KM. W obu przypadkach problemy może sprawiać koło dwumasowe, układ wtryskowy oraz filtr cząstek stałych. Przed zakupem Citroena C4 z silnikiem wysokoprężnym warto sprawdzić szczególnie te elementy, aby nie narazić się na niepotrzebne wydatki. Szwankuje także turbosprężarka, która się zaciera z powodu niedrożności przewodu doprowadzającego do niej olej. Silniki te są również montowane w Peugeotach oraz Forach.

Proste i niezawodne rozwiązanie

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/citroen-c4-4.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/citroen-c4-4.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Citroen C4″ align=”left” prettyphoto=”true”]W przypadku kompaktowego Citroena zawieszenie nie ma skomplikowanej budowy. Z przodu znajdziemy kolumny McPehersona, natomiast z tyłu belkę skrętną. Jest to dość trwały układ, a jeżeli już coś się zepsuje, to części są stosunkowo tanie. Za łącznik stabilizatora renomowanej firmy zapłaciły około 60 złotych, a za sworzeń wahacza około 40 złotych.

Problem może sprawiać nietypowa konstrukcja tylnych tarcz hamulcowych, które są zintegrowane z łożyskiem koła. Jedna sztuka może kosztować około 300 złotych.

Używany Citroen C4 – wady i zalety modelu

Auto jest niedoceniane na polskim rynku, przez co jest tańsze od konkurencji z tego segmentu. Ceny rozpoczynają się od około 11 tysięcy złotych. Model po faceliftingu znajdziemy nawet za 17 tysięcy złotych. W ofertach przeważają diesle, jednakże nie zdominowały one rynku. Jeżeli nadmiernie nie sympatyzujecie z niemiecką motoryzacją, to warto wziąć pod uwagę Citroena. Jest tani w porównaniu do konkurencji, a na pewno nie psuje się częściej niż rywale.

ZALETY:

[check_list]

  • dobre zabezpieczenie antykorozyjne
  • bezawaryjne silniki benzynowe
  • atrakcyjna cena i niski koszt części

[/check_list]

WADY:

[delete_list]

  • awarie silników diesla
  • ekstrawaganckie wnętrze, które nie każdemu musi się podobać
  • szwankująca elektronika

[/delete_list]

[styled_box title=”Citroen C4 – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 2004 – 20010
Silniki: benzynowe: 1,4 88 KM, 1,6 110 KM, 1,6VTi 120 KM, 1,6THP 150 KM, 2,0 136 KM, 2,0 Auto 140 KM, 2,0 VTS 180 KM, diesle: 1,6 HDi 90 KM, 1,6 HDi 109 KM, 2,0 HDi 136 KM, 2,0 HDi 140 KM
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 6-biegowa półautomatyczna, 4 i 5-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: coupe: 4274 mm, sedan SWB: 4588 mm, sedan LWB: 4770 mm, hatchback: 4260 mm
Szerokość: 1769 mm
Wysokość: 1458 mm, sedan: 1510 mm
Masa własna: 1050–1256 kg
Liczba miejsc: 5[/styled_box]

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.