PODZIEL SIĘ

Designerskie auto do pokazania się w mieście oraz dobre własności jezdne. To główne zalety Mini drugiej generacji, produkowanego pod skrzydłami niemieckiego BMW. 

Samochód jest jednak drogi, a na trasie sprawdzi się tylko, jeżeli podróżujemy w dwie osoby. Niewiele mówi się także o jego awariach, których z pewnością nie unikniemy. Pierwsze Mini zostało zaprezentowane w 1959 roku. Konstrukcja przez lata była modernizowana, a kolejne wcielenia były oznaczane MKI, MKII aż do MKVII. Zmiany nie były jednak duże, a stylistyka się prawie nie zmieniła. W 1992 roku markę przejęło niemieckie BMW, jednakże wskrzeszony kultowy model pojawił się w sprzedaży dopiero w 2001 roku. W stosunku do pierwowzoru, nowa generacja tego małego auta, zbudowanego pod wodzą koncernu z Monachium to już kompletnie co innego. Auto korzysta jedynie z bogatej historii i uroku znamienitego protoplasty. Kolejna drugie wcielenie nowego Mini zaprezentowano pięć lat później (2006). Wówczas BMW nadało mu nazwę Mini Hatch.

Nowe Mini II generacji nawiązuje linią stylistyczną do auta, które powstało pod koniec lat 60., ale jest od niego większe. Ma około 3,7 metra długości (pierwowzór miał 3 metry) i dzieli wiele podzespołów z BMW serii 1 pierwszej generacji (E81, E82, E87, E88). Mini II było produkowane w latach 2006-2013. W 2010 roku przeszło facelifting, przynajmniej tak twierdzi producent. W rzeczywistości ciężko z zewnątrz dostrzec jakiekolwiek zmiany. Wprowadzono jedynie nową jednostkę napędową diesla oraz edycję Mini Yours. Była to opcja, która pozwalała konfigurować auto na indywidualne zamówienie. Mini powstawało w angielskiej fabryce w Oxfordzie. W tej chwili budowana jest tam nowa, trzecia generacja tego modelu, która jest jeszcze obszerniejsza z zewnątrz. Do tej pory łącznie wyprodukowano 1 041 412 sztuk Mini drugiej generacji.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Mini-Cooper-bok.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Mini-Cooper-bok.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Nowe Mini II” align=”center” prettyphoto=”true”]

Poza tradycyjnym 3-drzwiowym hatchbackiem, na bazie tego Mini stworzono również wersję kabriolet, który w tej generacji pojawił się dopiero w 2008 roku oraz wersję Clubman, czyli kombi (od 2007 roku). Ta ostatnia wersja jest wyjątkowo ciekawa. Auto nadal wygląda na trzydrzwiowe, jest jednak dłuższe, a tylna klapa nie otwiera się do góry, ale jest podzielona na dwa skrzydła i otwiera się na boki. Trochę jak w aucie dostawczym. Dodano także małe tylne drzwi otwierane pod wiatr po prawej stronie.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Mini-Cooper-Coupe.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Mini-Cooper-Coupe.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Mini Cooper Coupe” align=”left” prettyphoto=”true”]

Od 2011 roku dostępna jest także dwumiejscowa wersja coupe (na zdjęciu obok), której dach przypomina czapkę z daszkiem wykręconym do tyłu oraz roadster. Jest jeszcze crossover Countryman, ale to już zupełnie inna konstrukcja.

Przedstawiona w 2006 roku wersja, jest już drugą edycją tego modelu zbudowanego pod skrzydłami BMW i producent widać, że wyciągnął wnioski. Zmieniono budowę maski. Wraz z jej podnoszeniem, w górę nie idą już przednie światła. Jest to spore ułatwienie, gdy np. chcemy je wyregulować lub zmienić żarówkę. Na pochwałę zasługują nielakierowane plastiki, którym pokryto progi i nadkola. Wprawdzie jest to raczej motyw designerski, ale sprawia, że auto jest odporniejsze na korozję.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/mini-cooper.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/mini-cooper.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Nowe Mini II” align=”right” prettyphoto=”true”]Wewnątrz jest dość ciasno. Świadczy również o tym homologacja tego samochodu tylko na 4 osoby! Materiały są dobrej jakości, a prędkościomierz zamontowany jest na środku. To z kolei nawiązanie stylistyczne do Mini z lat 50 i nie każdemu może się podobać. Wraz z nadejściem trzeciej generacji nowego Mini, producent postanowił wycofać się z tego pomysłu. Dużego okrągłego elementu wprawdzie nie zlikwidowano, ale teraz znajduje się tam wyświetlacz komputera pokładowego. W nowym Mini II przed kierowcą znajduje się jedynie obrotomierz. Kierownica dobrze leży w dłoniach, ale fotele ze względu na sportowe zacięcie małego auta, powinny lepiej trzymać w zakrętach.

Figle płatać może elektronika. Wielokrotnie bez powodu mogą świecić się kontrolki wskazujące na konieczność przeglądu silnika. Awarii może ulec również zamek tylnej klapy.

Nowe Mini II – silniki

Większa część oferty opiera się o jednostki skonstruowanej wraz z grupą PSA (Citroen-Peugeot). Znajdziemy tutaj przede wszystkim silnik benzynowy 1,6-litra. Ten sam silnik montowano także w Peugeotach, Citroenach także DS oraz BMW serii 1 (F20). Jego najsłabsza odmiana ma 75 KM (ONE). W wersji Cooper auto miało 120 KM, a Cooper S 175 KM. W ostatnim przypadku Mini przyspieszało od 0 do 100 km/h w mniej niż 8 sekund, co jest już dobrym wynikiem. Z kolei jeszcze bardziej bezkompromisowa i droga wersja John Cooper Works miała 208 KM. Wśród benzyniaków, do wyboru był również silnik 1,4-litra.

Ze względu na dobrze zestrojone zawieszenie, Mini II znakomicie się prowadzi. Wielu właścicieli nazywa go wręcz gokartem. Trzeba jednak dodać, że ta zaleta głównie sprawdza się na dość równych drogach. Jeżeli wyjedziemy poza miasto na ulicę o niższej kategorii i niezbyt równej nawierzchni, możemy się zawieść. Auto dość mocno zaczyna się trząść, a ze względu na precyzyjny układ kierowniczy i twarde zawieszenie, staje się nerwowe. W przypadku benzyniaków trzeba pamiętać o spalaniu. Mimo stosunkowo małego rozmiaru, auto dużo pali. Niezależnie od wersji, zużycie na poziomie 7 litrów w trasie to norma. Oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy. W mieście śmiało może przekroczyć 8 litrów.
W odpowiedzi na te zarzuty, BMW zaproponowało osobom chętnym na zakup Mini, swoje silniki diesla. Do wyboru były dwa: 1,6 (Mini One D, Mini Cooper D) oraz 2,0 (Mini Cooper SD). Ten drugi silnik został wprowadzony w 2011 roku.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Mini-Cooper-tył.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/11/Mini-Cooper-tył.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Nowe Mini II” align=”center” prettyphoto=”true”]

Jeżeli chodzi o usterki jednostek napędowych, to warto monitorować stan, teoretycznie bezobsługowego, łańcucha rozrządu w silnikach benzynowych 1,6-litra. Dodatkowo przed zakupem należy się zainteresować pompą układu wspomagania, która w poprzednim modelu była szczególnie awaryjna, nie mówiąc już o wyciekach oleju.

Nowe Mini II – opinia końcowa

Ostatnie Mini drugiej generacji zjechało z taśm produkcyjnych w 2013 roku. Oznacza to, że na rynku samochodów używanych można dostać jeszcze prawie nowy samochód. W segmencie małych aut Premium, Mini należy do najdroższych. Za diesla z początku produkcji trzeba zapłacić co najmniej 30 tysięcy złotych. Wersje ze słabszym silnikiem benzynowym możemy dostać za parę tysięcy mniej. Ze względu na młody wiek auta i wysoką cenę zakupu w salonie, na porządku dziennym są ceny przekraczające 50 tysięcy złotych. Brytyjsko-niemieckie pochodzenie sprawia również, że serwis także nie jest tani.

Minimalnie tańsze jest Audi A1. Jeżeli jednak szukacie ładnego małego auta w przystępnej cenie, to warto rozważyć zakup Alfy Romeo MiTo albo Fiata 500 lub Abartha 500. To godni konkurenci dla Mini.

ZALETY:

[check_list]

  • znakomite własności jezdne
  • wygląd i prestiż
  • żwawe silniki benzynowe

[/check_list]

WADY:

[delete_list]

  • wysoki koszt zakupu i serwisu
  • ciasne wnętrze
  • przeciętna niezawodność

[/delete_list]

[styled_box title=”Nowe Mini II – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 2006 – 20013
Silniki: benzynowe: 1.6 i 16V Turbo (175KM), 1.6 (122KM), 1.6 (184KM), 1.6 (211KM), 1.6 i 16V (120KM), diesle: 1.6 D (112KM), 1.6 TD (110KM), 2.0 D DPF (143KM), 2.0 D (112KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 2006-2010: 3698 mm, Cooper S: 3713 mm, 2010-2013: 3729 mm, cabrio: 3734 mm
Szerokość: 1684 mm
Wysokość: 1407 mm, cabrio: 1390 mm
Masa własna: od 1145 kg
Liczba miejsc: 4[/styled_box]

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.