PODZIEL SIĘ

Grand Vitara była produkowana przez 9 lat, ale ze względu na surowe realia rynku, nie doczeka się następcy. Mimo tego że dużo pali, odwdzięczy się w terenie.

Suzuki Grand Vitara został zaprezentowany w 2005 roku. Jego poprzednik był produkowany od 1998 roku. W założeniu auto miało posiadać właściwości terenowe znane choćby z modelu Jimny (Samurai), przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy po utwardzanych drogach, czyli jak przystało na zyskujące na popularności auta typu SUV. Grand Vitara wprawdzie nie otrzymała nadwozia zbudowanego na ramie, ale trzeba przyznać, że dobrze radzi sobie w terenie. Zastosowano w niej stały napęd na cztery koła, centralny mechanizm różnicowy oraz reduktor.

Produkcję tego modelu zakończono w 2014 roku. Auto będąc dziewięć lat na rynku, przeszło dwie modernizacje. Pierwszą z nich przeprowadzono pod koniec 2008 roku. Nowszą wersję można odróżnić po lusterkach, w których umieszczono kierunkowskazy. Pojawiły się również nowe wzory felg. Z punktu widzenia mechanicznego wśród nowości wymienić można asystenta zjazdu ze wzniesienia oraz tylne hamulce tarczowe (dotychczas były bębnowe). We wnętrzu dodano przede wszystkim większy wyświetlacz na konsoli centralnej. Drugą modernizację przeprowadzono w 2012 roku. Zmiany były jednak kosmetyczne. Z zewnątrz pojawił się nowy przedni zderzak oraz atrapa chłodnicy.

Poniższe zdjęcie pokazuje jak zmieniała się Grand Vitara. Od lewej najstarsza wersja z początku produkcji, w środku po pierwszym faceliftingu, a na końcu ostatnim:

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-różne-wersje.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-różne-wersje.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Suzuki Grand Vitara – wszystkie wersje” align=”center” prettyphoto=”true”]

Nie będzie następcy

Na początku grudnia tego roku Suzuki zapowiedziało, że nie zamierza przedstawiać następcy tego modelu, a skupi się na mniejszych modelach typu crossover. Owocem tego podejścia była nowa Vitara, którą przedstawiono w październiku na salonie samochodowym w Paryżu. Jest ona nieco krótsza (4,2 metra) i znajdzie miejsce w segmencie małych SUV-ów. Zmierzy się m.in. z Oplem Mokką czy Nissanem Juke.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-tył.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-tył.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Suzuki Grand Vitara – tył” align=”center” prettyphoto=”true”]

Suzuki Grand Vitara powstawał w dwóch odmianach nadwoziowych: 3-drzwiowej oraz 5-drzwiowej. Wersji krótszej nie polecamy ze względu na brak reduktora oraz mały bagażnik (185 litrów). Odmiana 5-drzwiowa pomieści bez rozkładania tylnych siedzeń 398 litrów. Jest to gorszy wynik w stosunku do konkurencyjnej Toyoty RAV4 czy Hondy CR-V. Zaletą Grand Vitary są jednak właściwości terenowe, pod względem których bije ona na głowę konkurencję z segmentu kompaktowych SUV-ów.

Bagażnik jest ciasny mimo umieszczenia koła zapasowego na tylnej klapie. To natomiast zmusiło konstruktorów do zbudowania tylnej klapy otwieranej nie do góry, lecz w bok. Takie rozwiązanie ogranicza nieco dostęp do bagażnika i wymaga przyzwyczajenia. Ilość miejsca w kabinie w porównaniu do konkurencji również nie powala.

Na wyposażenie Suzuki Grand Vitary nie można narzekać. W podstawowej wersji posiada on klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka a także radio sterowane z kierownicy. W opcji znajduje się ESP. Jeżeli jednak chcemy Grand Vitarę często użytkować w terenie warto z tego dodatku zrezygnować. System utrudnia jazdę typu off-road, a jego wyłączenie jest możliwe tylko w przypadku załączenia reduktora. Użytkownicy zwracają także uwagę na irytujące skrzypienie foteli.

Tylko silniki benzynowe

Gama jednostek napędowych montowanych w tym modelu Suzuki jest dość uboga. Diesel był tylko jeden i to taki, którego nie można polecić. Chodzi tu o konstrukcję Renault 1,9 dCi, w Suzuki nazwaną DDiS, w której zacierały się panewki korbowodowe i szwankowały wtryski. Złe smarowanie turbosprężarki również powodowało jej zacieranie. Jeżeli jednak już posiadacie auto z tym silnikiem, to warto często zmieniać olej (co 10-15 tysięcy km).

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-środek.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-środek.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Suzuki Grand Vitara – środek” align=”center” prettyphoto=”true”]

Pozostałe elementy gamy silnikowej to benzyniaki. Wspomnieć należy o najsłabszej jednostce 1,6 litra, która występowała tylko z wersją 3-drzwiową. Ma 106 KM i jest trochę zbyt słaba do tego auta. Optymalnym silnikiem jest jednostka 2 litry 140 KM. Nie jest może oszczędna (pali około 10 litrów/100 km), ale za to trwała. Pozostałe silniki są jeszcze bardziej paliwożerne. Dostępne są odmiany V6 o pojemności 2,7 i 3,2 litra (od 2008 roku).

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-środek-2.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/Suzuki-Grand-Vitara-środek-2.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Suzuki Grand Vitara – środek” align=”center” prettyphoto=”true”]

Suzuki Grand Vitara – największe wady

Ogólną przypadłością Grand Vitary to filtr cząstek stałych, w który wyposażone były wszystkie silniki. Przy zakupie warto sprawdzić jaki jest jego stan, czy był on już regenerowany, naprawiany, bądź wycinany. Jego wymiana w ASO kosztuje około trzech tysięcy złotych, dlatego cześć właścicielu pozbywała się go. Warto zwrócić uwagę również na wycieki oleju, które nie należą do rzadkości.

Suzuki Grand Vitara – test zderzeniowy. Czy SUV-y są bezpieczniejsze od mniejszych aut?

Odradzamy również kupowanie auta z automatyczną skrzynią biegów. Ma tylko cztery przełożenia, działa dość wolno i zwiększa zużycie paliwa i tak niezbyt ekonomicznego auta. Na pochwałę zasługuje natomiast zawieszenie.

Używana Suzuki Grand Vitara

Na rynku możemy w tej chwili znaleźć zarówno egzemplarze z dość długą historią, jak i wyprzedawane przez salony auta z ekspozycji. Suzuki Grand Vitara z początku produkcji kosztuje około 26 tysięcy złotych. Za auto po pierwszej modernizacji trzeba zapłacić średnio 10 tysięcy więcej. W salonach Suzuki można również znaleźć okazje i kupić auto z minimalnym przebiegiem, które jest o 25 tysięcy złotych tańsze w stosunku do ceny wyjściowej samochodu.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/suzuki-grand-vitara-błoto.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2014/12/suzuki-grand-vitara-błoto.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Suzuki Grand Vitara w terenie” align=”center” prettyphoto=”true”]

Suzuki Grand Vitara – opinia końcowa

Jeżeli szukasz nie tylko bulwarówki do wożenia dzieci do szkoły, ale także auta, które coś potrafi w terenie, to jest to samochód dla Ciebie. Marce Suzuki udało się połączyć właściwości komfortowego SUV-a z dobrze radzącą sobie terenówką. Nie jest to demon szybkości na autostradach, ale do codziennej jazdy zarówno w mieście, w trasie oraz na średniej trudności drodze terenowej w zupełności wystarczy.

ZALETY:

[check_list]

  • trwałe zawieszenie
  • dobre właściwości terenowe
  • wszechstronność

[/check_list]

WADY:

[delete_list]

  • brak dobrych diesli w ofercie
  • mały bagażnik
  • awarie filtra cząstek stałych

[/delete_list]

[styled_box title=”Suzuki Grand Vitara II – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 2005 – 2014
Silniki: benzynowe: 1.6 VVT 106 KM, 2.0 140 KM, 2.4 VVT 169 KM, 2.7 V6 173 KM, 3.2 V6 233 KM, diesle: 1.9 DDiS 129KM
Rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa manualna, 4 i 5-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: tylny, AWD
Długość: 2005-2008: 3d: 4005 mm, 5d: 4470 mm, od 2008: 5d: 4501 mm
Szerokość: 3d: 1810 mm, 5d: 1811 mm
Wysokość: 3d: 1695 mm, 5d: 1694 mm
Masa własna: 3d: 1450 – 1684 kg, 5d: 1569 – 1800 kg
Liczba miejsc: 5[/styled_box]

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.