PODZIEL SIĘ
Skoda Octavia II

Przez lata był to jeden z najpopularniejszych samochodów kupowanych w salonach, teraz jest równie poszukiwane na rynku wtórnym. Trzeba mieć jednak świadomość, że cena oraz koszty części i serwisu nie są już tak atrakcyjne w stosunku do konkurencji, jak niegdyś cena Octavii kupowanej w salonie.

Produkowana od 2004 roku Skoda Octavia, to drugie wcielenie tego najpopularniejszego w Polsce modelu czeskiego producenta. Auto od lat zajmuje miejsce w czołówce rankingu sprzedaży samochodów dla klientów indywidualnych i korporacyjnych. W 2013 roku klienci indywidualni łącznie kupili 3 636 sztuk tego modelu. Lepsza okazała się tylko Toyota Auris. Rok wcześniej było jeszcze lepiej, Octavia nie miała sobie równych i uplasowała się na pozycji lidera ze sprzedażą wynoszącą 5 935 sztuk. Gdy dodamy do tego wynik klientów kupujących auta dla firm, to wynik w obydwu przypadkach przechyla się na korzyść Skody.

W Indiach jako Laura

Auto powstawało w czeskiej centrali firmy w Mlada Boleslav oraz w Indiach. Produkcję zakończono dopiero w marcu 2013 roku, co daje temu modelowi 9-letni staż rynkowy. Łącznie w tym czasie sprzedano 2,358 mln sztuk. W Indiach model ten był oferowany pod nazwą Laura.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II

Do wyboru były dwie odmiany nadwozia: liftback oraz kombi. Octavia drugiej generacji początkowo była oferowana w pierwszej z wymienionych wersji. Kombi dołączyło do oferty w 2005, wraz z opcjonalnym napędem 4×4. Warte wspomnienia jest również pojawienie się sportowej wersji RS oraz uterenowionej Scout. Zaprezentowano je odpowiednio w 2005 i 2006 roku.

Scout (zdjęcie poniżej), czyli inaczej harcerz tak naprawdę nie wiele różnił się od standardowej wersji. Sprzedawano go tylko z nadwoziem typu kombi oraz napędem 4×4. Zwiększono również prześwit i zastosowano częściowo nielakierowane zderzaki oraz progi. Warto jednak zaznaczyć, że jeżeli chcieliśmy kupić auto z napędem na wszystkie koła, nie byliśmy skazani na wersję Scout. Jako opcja 4×4 znajdowało się również w pozostałych wersjach.

Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout

W 2008 podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu pokazała się Skoda Octavia II po faceliftingu. Powiększono m.in. reflektory przednie oraz atrapę chłodnicy. Tradycyjnie dla tego typu modernizacji, zmienił się również zderzak przedni. Inny był również szereg detali we wnętrzu (zmieniono kierownicę, czy pokrętła od klimatyzacji oraz prędkościomierz i obrotomierz). Co ciekawe w trakcie prawie całego okresu produkcji Octavii II, w salonie Skody można było kupić poprzednią generację tego modelu (do listopada 2010 roku). Jest to działanie podobne do tego, które stosuje Opel w przypadku modelu Astra i Astra Classic. Wspomnianą Octavię pierwszej generacji sprzedawano wówczas pod nazwą Skoda Octavia Tour.

Przestronniejsza niż Golf

Skoda Octavia II - środek
Skoda Octavia II – środek

Skoda Octavia II powstała na bazie Volkswagena Golfa piątej generacji. Patrząc jednak na wymiary ciężko zaklasyfikować ją do którejś z klas. Mimo że wiele podzespołów pochodzi z auta klasy kompakt, to Skoda oferuje ilość miejsca, jakiej by się nie powstydził samochód klasy średniej. Na tej samej płycie podłogowej zbudowano również Audi A3 poprzedniej generacji oraz Seata Leona.

Nabywca ma do dyspozycji przestrzeń bagażową wynoszącą 560 litrów, a to jeden z najlepszych wyników w segmencie C. Z tyłu natomiast bez większego uszczerbku na wygodzie mogą podróżować 3 osoby.
Wyposażenie Octavii może być bardzo zróżnicowane. Niezależnie od rodzaju wersji wiele dodatków było opcją. O ile w przypadku najbogatszych Elegance oraz Laurin&Klement znajdziemy m.in. skórzaną tapicerkę, to odmiany Classic, Mint oraz Ambiente to już zupełnie inna historia. Wersja Classic w najbardziej ekstremalnym przypadku może być pozbawiona nawet radia, czy elektronicznie sterowanych przednich szybach.

Skoda Octavia II - środek fl
Skoda Octavia II – środek fl

Wśród problemów we wnętrzu trzeba wymienić szybko wycierającą się kierownicę oraz gałkę zmiany biegów. Jeżeli auto ma ponad 200 tysięcy kilometrów lub więcej, na pewno to zauważymy. Jest to również ważne w kontekście sprawdzenia wiarygodności stanu licznika przebiegu. Jakość oraz wzornictwo wnętrza nie powala. Na plus wiele detali zmieniło się w wersji po faceliftingu.

Ponadto typowymi dla tego modelu są problemy z uszczelkami. Właściciele wskazują na nie jako źródło dużego hałasu we wnętrzu auta podczas jazdy z dużą prędkością.

Korozja raczej Cie nie zaskoczy, ale…

Najstarsza Skoda Octavia drugiej generacji ma 11 lat. Auto jest dość dobrze zabezpieczone przed korozją, dlatego też raczej nie powinniśmy się jej spodziewać. Właściciele narzekają jednak na rdzewiejące podwozie. Dotyczy to elementów zawieszenia oraz układu wydechowego.

Skoda Octavia II

Zawieszenie to układ znany z Golfa. Z przodu zastosowano kolumnę MacPhersona, natomiast z tyłu układ wielowahaczowy. Sprawia on, że auto naprawdę nieźle się prowadzi, a konstrukcja wytrzymuje nieco dłużej niż w niemieckim kompakcie. Na każde tylne koło przypadają trzy wahacze. Jeżeli jednak jeździmy często z dużym obciążeniem, tylne zawieszenie może się szybko zużyć. W wersjach kombi tył lubi opadać, co z kolei wskazuje zużycie sprężyn. Zarówno w wersji kombi, jak i liftback warto co jakiś czas sprawdzić zbieżność tylnych kół.

Koszty części zamiennych nie są małe. Plasują się podobnie, jak w przypadku Volkswagena Golfa V, na temat którego opracowaliśmy już raport.

Silników do wyboru do koloru

Jeżeli chcesz kupić Skodę Octavię, to z pewnością na mały wybór jednostek napędowych nie będziesz narzekać. Katalog zawiera zarówno silniki starsze, pamiętające jeszcze czasy Skody Favorit (MPI) jak i najnowsze konstrukcje FSI, TFSI oraz TSI.

Silniki 1,4 oraz 1,6 MPI są nieco za słabe do tego auta (moc odpowiednio 80 i 102 KM). Jeżeli jednak chcemy zamontować instalację gazową, to druga z wymienionych jednostek nadaje się do tego najlepiej. Odradzamy również silnik 1,2 i 1,4 TSI. Wśród benzyniaków najbardziej godnym uwagi jest 1,6 FSI o mocy 116 KM.

Skoda Octavia II bezpieczeństwo – test zderzeniowy NCAP:

Wśród silników wysokoprężnych mamy do wyboru szereg sztandarowych konstrukcji z grupy Volkswagena. Konstrukcja 1,9 TDI jest sprawdzona i dość niezawodna. Trzeba jednak pamiętać w jej przypadku o kondycji turbosprężarki oraz koła dwumasowego. Nowocześniejszym rozwiązaniem jest silnik 2,0 TDI, który zastąpił wspomniany wcześniej silnik. Jeżeli jednak chcemy się na niego zdecydować, to należy wybierać te, które wprowadzono po facelitingu auta z oznaczeniem CR. Zastosowano tutaj wtrysk Commo Rail, który sprawdza się o wiele lepiej niż silniki z oznaczeniem PD (pompowtryskiwacze).

Oferta rynkowa

Skoda Octavia II to jedno z najbardziej poszukiwanych samochodów na polskim rynku. Ze względu na ceny używanych egzemplarzy, w tej chwili najbardziej popularna jest druga generacja tego modelu. Wysoki popyt i dobra opinia, ze względu na pochodzenie auta z rodziny Volkswagena powodują, że auto nie jest tanie. W przypadku wysokości cen używanych egzemplarzy, Skoda jest droższa od samochodów godnych polecenia innych marek (np. Ford Focus MK2). Najtańsze Octavie kosztują około 14 tysięcy złotych. Trzeba jednak pamiętać o wspomnianym wyposażeniu. Kupno egzemplarza po faceliftingu to wydatek przynajmniej 30 tysięcy złotych.

Warto też zwrócić uwagę, czy auto wcześniej nie jeździło we flocie, o co nie jest trudno w przypadku modelu Skoda Octavia II. Auta należące do firmy mają znacznie większy przebieg niż wynika to z eksploatacji samochodu przez osobę prywatną. Dlatego też w takim przypadku trzeba być czujnym na przekręcane liczniki. Niestety kupując auto od pośrednika, dojście do prawdy jest o tyle trudne, gdyż osoby zajmujące się handlem samochodami zawodowo, bardzo często wymieniają części wnętrza podlegające zużyciu.

ZALETY:

  • przestronne wnętrze oraz bagażnik
  • dobra dostępność części zamiennych
  • duży wybór silników

WADY:

  • ubogie wyposażenie w niższych wersjach
  • wysoka cena egzemplarzy używanych
  • stosunkowo drogie części zamienne

Skoda Octavia II – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2004 – 2013
Silniki: benzynowe: 1.2 TSI 105KM 2005-2012, 1.4 MPI 80KM 2007-2012, 1.4 TSI 122KM 2008-2012, 1.6 i 16V FSI 115KM 2005-2012, 1.6 MPI 102KM 2005-2012, 1.6 MPI Flex Fuel 102KM 2008-2013, 1.6 MPI LPG 102KM 2008-2013, 1.8 TSI 150KM 2008-2013, 1.8 TSI 160KM 2010-2011, 2.0 FSI 150KM 2006-2010, 2.0 TFSI 200KM 2005-2012, diesle: 1.6 TDI CR DPF 105KM 2005-2012, 1.9 TDI PD 105KM 2005-2012, 2.0 TDI CR 110KM 2008-2013, 2.0 TDI CR DPF 110KM 2011-2012, 2.0 TDI CR DPF 140KM 2006-2011, 2.0 TDI CR DPF 170KM 2005-2012, 2.0 TDI PD 140KM 2004-2008
Rodzaje skrzyń biegów: 5 lub 6-biegowa manualna, 6-biegowa Tiptronic, 6 lub 7-biegowa DSG
Rodzaje napędu: przedni, AWD
Długość: 4572 mm, RS: liftback: 4578 mm, kombi: 4579 mm, Scout: 4581 mm
Szerokość: 1769 mm, Scout: 1785 mm
Wysokość: liftback: 1462 mm, kombi: 1468 mm, RS:, liftback: 1447 mm, kombi: 1451 mm, kombi 4×4: 1493 mm, Scout: 1533 mm
Masa własna: od 1150 kg
Liczba miejsc: 5

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • paddington

    zre olej 1.9 pali wiecej niz w mitologii ciemnogrodu czyli 8 srednio przestronna zawieszenie malo odporne na dziury.firmowka dobra.

    • colargoll

      ble ble ble

      nie wiesz o czym piszesz