PODZIEL SIĘ

Na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas, BMW zaprezentowało technologię Laserlights w modelu M4 Concept Iconic Lights.

Pojazd koncepcyjny wyposażono w nowe reflektory główne oraz tylne reflektory zespolone. Przednie charakteryzują się jasnoniebieskim paskiem oraz nową interpretacją  świetlnych pierścieni wokół podwójnych lamp. W tym modelu nie są to klasyczne ringi, a podwójne sześciokąty światłowodowe, tworzące światła pozycyjne i światła do jazdy dziennej. Tylne lampy zespolone charakteryzują się ultranowoczesnymi, trójwymiarowymi modułami OLED, które w zależności od wybranego trybu jazdy i sytuacji zmieniają intensywność oraz głębię świecenia, a także kształt tworzony przez diody i moduły. Ponieważ moduły OLED mają zaledwie 1,4 mm grubości, możliwości kompozycyjne i stylistyczne stojące przed designerami są ogromne.

Przednie lampy laserowe w tym samochodzie koncepcyjnym, to nowe rozwiązanie, które BMW dostarcza swym klientom już od 4 miesięcy w modelu BMW i8. Pozwalają one na niezwykle jaskrawe oświetlenie przedpola na odległość 600 m, czyli nawet dwu, a nawet 3-krotnie większe niż w konwencjonalnych lampach halogenowych, ksenonowych czy LED-owych – przy intensywności nawet 10-krotnie większej i 30 procent niższym poborze energii niż w przypadku i tak superekonomicznych lamp LED. W modelu i8 lamy te mają dwa tryby – włączone i wyłączone. Dzięki aktywnemu systemowi kamer i aktuatorów można jednak pozostawić je zawsze w trybie włączonym, a system będzie dbał, byśmy nie oślepiali innych kierowców, automatycznie i błyskawicznie przełączając między trybami.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/01/BMW-laserlight-2.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/01/BMW-laserlight-2.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”BMW Laserlight” align=”center” prettyphoto=”true”]

Możliwości lamp w prototypie BMW M4 Concept Iconic Lights są już o wiele większe: zintegrowane z systemem ConnectedDrive, są w stanie w proaktywny sposób np. doświetlać zakręty, zanim jeszcze skręcimy kierownicą – w oparciu o dane z systemu GPS i map nawigacji. Potrafią wybiórczo i inteligentnie oświetlić punktowo człowieka lub zwierzę wykryte przez czujniki podczerwieni systemu jazdy nocnej NightView, pozwalając kierowcy zobaczyć taką żywą przeszkodę już z odległości 100 m.

 Jednym z najciekawszych rozwiązań jest tu jednak aktywna funkcja diod laserowych High Power, które służą do wyświetlania informacji przydatnych kierowcy bezpośrednio na drodze przed samochodem, dzięki czemu kierowca może się skupić na ruchu drogowym nawet w ciemnościach. Funkcja ta pozwala m.in. wesprzeć kierowcę w przypadku, kiedy droga się zwęża lub jeśli są na niej jakieś przeszkody, zmniejszające przestrzeń na przejechanie samochodem (ograniczenia przy remontach, obecność sprzętu remontowego na drodze itp.). Systemy kamer wykrywają zwężenie lub utrudnienia i z wyprzedzeniem informują o tym kierowcę, wyświetlając na nawierzchni drogi symboliczne zwężenie, pokazujące przestrzeń przed autem w zestawieniu z szerokością samochodu.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/01/BMW-laserlight-3.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/01/BMW-laserlight-3.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”BMW Laserlight” align=”center” prettyphoto=”true”]

Źródło: BMW, Mototarget