PODZIEL SIĘ

Dwumasowe koło zamachowe, bo tak brzmi pełna nazwa tzw. dwumasa jest już z nami od ponad 10 lat.

Obecnie znajdziemy je w większości samochodów dostępnych na rynku. Koło dwumasowe to domena przede wszystkim diesli montowanych w większości Toyot, Fordów, BMW, Volkswagenów czy Peugeotów.

 

Do czego służy dwumasowe koło zamachowe?

Po pierwsze, koło dwumasowe przejęło funkcję tradycyjnego koła zamachowego. Gromadzi ono energię kinetyczną silnika, dzięki czemu może on pracować równo. Bez niego, jednostka samoczynnie zwiększała i zmniejszała by obroty. Wynika to z cyklu pracy tzw. czterosuwowego, czyli ssania, sprężania, pracy oraz wydmuchu spalin. Jest też elementem układu sprzęgła, ponieważ ma kontakt z nim docisk sprzęgła i przenosi cześć momentu obrotowego silnika na tarczę sprzęgła.

Drugą funkcją tego elementu jest tłumienie drgań oraz płynne przekazanie momentu obrotowego silnika do skrzyni biegów, a następnie na koła. To właśnie te dwa problemy przyczyniły się do popularyzacji stosowania koła dwumasowego we współczesnych autach. To z kolei było wywołane popularyzacją oraz szybkim rozwojem silników diesla dzięki zastosowaniu turbosprężarki. Przykładowo, produkowany obecnie przez Forda silnik diesla Ecoboost o pojemności 1,6 litra, ma większy moment obrotowy od 3-litrowego diesla montowanego w Mercedesie W210 sprzed dwóch dekad. Dzięki zastosowaniu koła dwumasowego, ruszanie nowoczesnym dieslem jest płynne. Dodatkowo tłumione przez niego drgania ograniczają zużycie skrzyni biegów oraz synchronizatorów.

Stosowanie koła dwumasowego pomaga również producentom spełniać rygorystyczne normy emisji spalin, a co za tym idzie obniżać spalanie. Element ten ma o wiele niższą masę od tradycyjnego koła zamachowego. Dzięki tłumionym wibracjom, nowoczesne silniki diesla mogą pracować na niższych obrotach, co przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa.

Dwumasowe koło zamachowe – budowa

Jak sama nazwa wskazuje składa się ono z dwóch mas połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Masa pierwotna połączona jest z wałem napędowym. Na niej od drugiej strony znajdują się sprężyny zajmujące się tłumieniem wspomnianych drgań.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/01/dwumasowe-koło-zamachowe-1.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/01/dwumasowe-koło-zamachowe-1.jpg” target=”_self” width=”272″ height=”” alt=”Dwumasowe Koło Zamachowe – “dwumasa”” align=”center” prettyphoto=”true”]

Druga masa odbiera moment obrotowy silnika za pośrednictwem tarczy zbierakowej. Z drugiej zaś strony jest ona połączona z układem sprzęgła. Docisk sprzęgła dociska tarczę sprzęgłową do jednego z kół zamachowych. Moment obrotowy wędruje następnie przez sprzęgło do skrzyni biegów i tak dalej. Budowę koła dwumasowego dobrze obrazuje znajdujący się poniżej krótki filmik.

Ile kosztuje koło dwumasowe?

Wiodącym producentem dwumasowych kół zamachowych jest należąca do grupy Schaeffler firma LUK. Dużym graczem jest również firma ZF Sachs oraz Valeo.

Awaria koła dwumasowego wiąże się ze sporym wydatkiem. Dochodzi do tego nietania robocizna. Oczywiście w tym wypadku ceny będą się dość mocno różnić w zależności czy pojedziemy do niezależnego warsztatu, czy autoryzowanego serwisu. Niestety to często nie koniec wydatków, gdyż do tego trzeba doliczyć koszt sprzęgła. Ze względu na opisaną wcześniej budowę, w niektórych samochodach zaleca się od razu także jego wymianę.

Oto przykładowe ceny koła dwumasowego do wybranych modeli aut:

– Alfa Romeo MiTo 1,3 Multijet – 820 złotych
– BMW E60 530d, X3 30d, X5 3.0d – 1580 złotych
– BMW E90 320d 318d, E81 120d, E46 320d, E60 520d – 1100 złotych
– Ford Mondeo MK3 2,0 TDCI – 990 złotych
– Mazda 6 2,0 Di – 1800 złotych
– Mercedes klasy A 160CDI – 1760 złotych
– Peugeot 307 2,0 HDI – 810 złotych
– Opel Vectra C, Opel Astra III 1,9 CDTI – 1080 złotych
– Toyota Avensis 2,0 D-4D – 1950 złotych
– Volkswagen Golf 4, Skoda Octavia, Seat Leon 1,9 TDI – 980 złotych
– Volkswagen Passat, Volkswagen Golf VI, Skoda Superb, Audi A3 2,0 TDI – 1400 złotych

Jak dbać o dwumasę?

Najbardziej newralgicznym momentem dla koła dwumasowego jest ruszanie. Wówczas wspomniana wcześniej tarcza zbierakowa mocno ściska sprężyny mające za zadanie tłumić drgania. Najgroźniejsze jest zatem ostre ruszanie lub co gorsza ruszanie z piskiem opon z tzw. strzału ze sprzęgła. Nie należy jednak przesadzać. Auto nie powinno zgasnąć ze względu na zbyt słabe przyciśnięcie pedału gazu.

Drugą możliwość uszkodzenia tego elementu mamy przy gwałtownym puszczeniu pedału gazu w momencie, gdy silnik znajduje się na wysokich obrotach na pierwszym lub drugim biegu. Wówczas następuje gwałtowne szarpnięcie wywołane gwałtownym spadkiem prędkości obrotowej silnika.

Jeżeli chodzi o samą jazdę, to nie należy zmieniać biegów zbyt szybko. Ciągła jazda na niskich obrotach również działa szkodliwie. Mowa tutaj o sytuacji, w której zaraz po zmianie biegów czuć na całej karoserii mocne wibracje. Wówczas wiemy już, że znajdujemy się na zbyt wysokim biegu. Sama zmiana biegów powinna być płynna.

W przypadku przyspieszania (nie ruszania z miejsca), z mocnym wciśnięciem pedału gazu warto poczekać do momentu załączenia się turbosprężarki. Kiedy próbujemy szybko przyspieszyć będąc w tzw. turbo dziurze, koło dwumasowe poddawane jest sporym obciążeniom. Wówczas lepiej zredukować bieg.

Objawem zużycia dwumasowego koła zamachowego są silne drgania na biegu jałowym oraz szarpanie przy ruszaniu. Zanim jednak zdiagnozujemy wadę na podstawie wspomnianych drgań, warto sprawdzić stan poduszki pod silnikiem, na której jest on zawieszony. Również jej zużycie może powodować drgania.

  • Fajny post jak zadbać o koło dwumasowe.