PODZIEL SIĘ

Moc przekraczająca 1000 KM, przyspieszenie od 0-100 km/h w 2,5 sekundy i prędkość maksymalna powyżej 400 km/h. To auto opisują niesamowite liczby, ale jego stworzenie nie było proste.

To będzie najszybsze, najmocniejsze i najdroższe auto w historii – takimi słowami ówczesny prezes koncernu Volkswagena Ferdinand Piech zapowiedział powstanie samochodu o mocy przekraczającej 1000 KM. Jego historia sięga 1999 roku, kiedy prototyp został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Tokio. Nazwa Bugatti Veyron pojawiła się później. Ogłoszono ją pod koniec 2001 roku i nawiązywała do nazwiska kierowcy wyścigowego Pierre’a Veyrona, który w barwach tej firmy wygrał w 1939 roku 24-godzinny wyścig Le Mans.

Bugatti Veyron – silnik

Początkowo model koncepcyjny nazywał się EB 18/3 Chrion. Posiadał silnik W18 powstały z połączenia trzech 6 cylindrowych jednostek. Drugi model koncepcyjny bardziej zbliżony do produkcyjnego samochodu, został pokazany dwa lata później. Zastosowano w nim silnik, który pojawił się w seryjnym Veyronie. Była to jednostka W16 w układzie podwójnego V. Miała 8 litrów pojemności, 16 cylindrów, 64 zawory i 4 turbosprężarki. Zastosowano również napęd na cztery koła rozdzielany systemem Haldex. Zgodnie z zapowiedziami, Bugatti Veyron miał osiągać prędkość maksymalną 406 km/h. Początkowo start produkcji planowano na 2003 roku, jednakże konstruktorzy po drodze napotkali na problemy, które znacznie opóźniły premierę.

Bugatti Veyron silnik

Problematyczne nie okazało się uzyskanie ogromnej mocy, a utrzymanie jej na drodze i wyhamowanie pojazdu. Ukształtowanie aerodynamiczne samochodu było na tyle trudne, że jeden z prototypów podczas testów został zniszczony w wypadku. Groźne zdarzenie miało także miejsce podczas prezentacji samochodu na torze Laguna Seca w USA. Aby poradzić sobie z wyhamowaniem z prędkości przekraczającej 400 km/h, zastosowano ceramiczno-karbonowe wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 400 mm z przodu oraz 380 mm z tyłu. Do tego każdy zacisk ma 8 tytanowych tłoczków.

Aby przenieść taką moc na asfalt należało również stworzyć dedykowane do tego modelu opony. Podjęła się tego firma Michelin, która stworzyła jedyne ogumienie posiadające indeks prędkości powyżej 400 km/h. Koszt jednej opony to około 13 tysięcy euro. Bugatti zaleca, aby je wymieniać co 4 tysiące kilometrów.

Bugatti Veyron fabryka

Ostatecznie produkcję rozpoczęto w 2005 roku. Teraz mija więc 10 lat od momentu, kiedy pierwsze modele pojawiły się na drogach. Składaniem Veyrona zajął się zakład w Molsheim znajdujący się w Alzacji na zachodzie Francji, blisko granicy z Niemcami, gdzie mieściła się pierwotna siedziba marki, której historia sięga 1909 roku. Cena podstawowego modelu to milion euro. Dużo? Zważywszy, że całkowity koszt stworzenia tego auta podzielony przez ilość wyprodukowanych egzemplarzy (300) jest wyższy, to nie. Zatem koszt przypadający na jedno auto to aż 5 mln euro.

Bugatti Veyron osiągi

Ogromny silnik sprawił, że Bugatti Veyron rozpędzał się do 407,8 km/h, ale także stał się najlepiej przyspieszającym samochodem w historii. Sprint do setki zajmuje 2,5 sekundy. Proces rozpędzania do prędkości maksymalnej można było zobaczyć w jednym z odcinków programu Top Gear.

Bugatti Veyron – rekord prędkości w Top Gear:

Taka moc potrzebuje sporo paliwa, więc Veyron ma 100 litrowy zbiornik. Oficjalne dane producenta dotyczące spalania są dość szokujące. W cyklu miejskim wynosi ono 40,4 litrów/100 km, a poza miastem 24,1 litrów/100 km. Z pedałem gazu w podłodze auto spali cały zbiornik paliwa w 12 minut.

Bugatti Veyron środekNie od razu jednak możemy osiągnąć maksymalną prędkość. W trybie normalnym wynosi ona 375 km/h. Aby pojechać szybciej trzeba się zatrzymać, zdjąć blokadę poprzez przekręcenie kluczyka umieszczonego w futrynie drzwi kierowcy. W wyniku tego nie wysuwa się tylny spojler, zamykają się przednie dyfuzory, a prześwit zmniejsza się z 12,4 do 6,6 cm.

Chwila zachwytu, a później…

Niestety rekord Guinnessa, nadający Bugatti Veron’owi tytuł najszybszego produkcyjnego samochodu świata został pobity przez Shelby SuperCars Ultimate Aero, który osiągnął 411 km/h. Jeszcze szybciej pojechał później Hennessey Venom F5, ale ten rekord nie został uznany. Więcej na ten temat znajdziecie w poprzednim  naszym newsie.

Władze niemieckiego koncernu Volkswagena i właściciele Bugatti, nie byli zadowoleni. W rezultacie powstała specjalna wersja Veyrona nazwana Super Sports, która dysponowała mocą 1200 KM. Oficjalnie zmierzona prędkość maksymalna to 431,072 km/h.

Bugatti Veyron galeria zdjęć:

Edycje specjalne

Bugatti Veyron nawet mimo strat jakie generował koncernowi Volkswagena z ceną miliona euro było dość drogie. Aby poprawić sprzedaż stworzono nieskończoną liczbę edycji specjalnych, które różniły się w większości tylko wyglądem. Poniżej przedstawiamy niektóre z nich wraz z krótkimi opisami. Więcej na ich temat dowiecie się z kolejnego naszego materiału.

  • Bugatti Veyron Gran Sport Visette, czyli otwarta wersja Veyrona Super Sport
  • Bugatti Veyron Pur Sang – lżejsze o 100 kilogramów i niepokryte żadnym lakierem. Na nadwoziu widać tylko aluminium i włókno węglowe
  • Bugatti Veyron Sang Noir – auto prawie w całości (poza deską rozdzielczą) polakierowano na czarno
  • Mansory Bugatti Veyron Linea Vincero d’Oro. Veyron nieco zmieniony przez firmę Mansory. Przemodelowane zostały błotniki, dodano krótszą maskę oraz nowy zderzak ze światłami LED.
  • Bugatti Veyron Grand Sport Roadster LOr Blanc
  • Bugatti Veyron Grand Sport Roadster Middle East Edition. Stworzony dla arabskich szejków
  • Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Ettore Bugatti. Edycja stworzona dla uczczenia pamięci założyciela marki

Bugatti Veyron – dane techniczne:
Produkcja w latach: 2005 – 2011 (16.4 Veyron), 2009-2015(Grand Sport), 2010-2015 (Super Sport)
Silniki: W16 8.0 64V DOHC quad-turbo 1001 KM, Super Sport, Grand Sport Vitesse: W16 8.0 64V DOHC quad-turbo 1184 KM
Rodzaje skrzyń biegów: 7-biegowa półautomatyczna DSG
Rodzaje napędu: AWD
Długość: 4462 mm
Szerokość: 1998 mm
Wysokość: 1159 mm
Masa własna: 1888 kg, Grand Sport: 1990 kg
Liczba miejsc: 2