PODZIEL SIĘ

Producent twierdzi, że najnowsza wersja Focusa RS jest jeszcze bardziej stabilniejsza na drodze niż jego poprzednik.

Firma przedstawiła nowego Forda Focusa RS, który wyposażony jest w napęd na wszystkie koła oraz układ TVC poprawiający stabilność na zakrętach. Focus RS, pod maską którego pracuje silnik 2,3 litra EcoBoost o mocy ponad 320 KM, to najnowszy model zaprezentowany w ramach ofensywy Forda, zakładającej wprowadzenie na światowy rynek ponad 12 samochodów o wysokich osiągach do 2020 roku.

Opracowany w Europie i Stanach Zjednoczonych przez niewielki zespół inżynierów z Ford Performance, nowy model reprezentuje trzecią generację Forda Focusa RS, idąc w ślady aut wprowadzonych na rynek w latach 2002 i 2009. Najnowszy Ford Focus RS będzie trzydziestym z kolei modelem oznaczonym legendarnym znaczkiem RS, bazującym na dziedzictwie takich legend, jak 16-zaworowy Ford Escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany Ford Sierra RS Cosworth z 1985 roku wyróżniający się radykalną aerodynamiką oraz Ford Escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/ford-focus-rs-3.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/ford-focus-rs-3.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Ford Focus RS” align=”center” prettyphoto=”true”]

Nowy Ford Focus RS jest pierwszym modelem serii RS, który będzie sprzedawany na rynkach całego świata. Produkcja tego modelu z przeznaczeniem na globalny rynek rozpocznie się pod koniec tego roku w należącej do Forda Fabryce w Saarlouis w Niemczech. Swój udział w powstaniu nowego Forda Focusa RS miał Ken Block, gwiazda Gymkhany i World Rallycross, który jako konsultant dołączył do zespołu Ford Performace podczas specjalnej prezentacji zorganizowanej w Kolonii w Niemczech.

Nowy Focus RS wykorzystuje system napędu na cztery koła Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring), by zapewnić kierowcy wysoki poziom prowadzenia i przyjemności z jazdy, łącząc świetną trakcję i przyczepność z niezrównaną zwinnością i szybkością w zakrętach. System Ford Performance AWD opiera się na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem napędu między przednią a tylną osią, ale i dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. Dzięki temu umożliwiają wektorowanie momentu obrotowego, co ma ogromny wpływ na zachowanie się auta w zakrętach i stabilność w łuku.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/ford-focus-rs-4.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/ford-focus-rs-4.jpg” target=”_self” width=”300″ height=”” alt=”Ford Focus RS” align=”right” prettyphoto=”true”]Sterownik tylnego mechanizmu różnicowego nieprzerwanie dokonuje rozdziału siły napędowej, zarówno w zakresie międzyosiowym, jak i między kołami osi tylnej, dostosowując się do każdej sytuacji drogowej i monitorując dane z czujników samochodu, aż 100 razy w ciągu każdej sekundy. Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 procent momentu napędowego, z czego do 100 procent może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

Wśród innych cech układu jezdnego warto wymienić sportowe zawieszenie, którego charakterystyka sprężyn, łożyska i stabilizatory są sztywniejsze niż ich odpowiedniki w Fordzie Focusie ST, oraz amortyzatory o przełączanych trybach pracy i twardości, pozwalające na przestrojenie samochodu do jazdy torowej.

Sześciobiegowa przekładnia manualna została zoptymalizowana z uwzględnieniem wymagań kierowców preferujących dynamiczną jazdę – drążek jest krótszy, co pozwala na szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Zmianom konstrukcyjnym poddano zarówno przekładnię, jak i sprzęgło, wykorzystując bardziej wytrzymałe komponenty z uwagi na wyższy moment obrotowy generowany przez silnik.

Wyczynowy charakter Focusa RS odzwierciedlają w kabinie grubo obite fotele Recaro (częściowo skórzane), ale w opcji dostępne są kubełkowe fotele wyczynowe RS Recaro z autentycznymi panelami mikrofibrowymi wykorzystywanymi w sportach motorowych (Europa i Azja).

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/ford-focus-rs-2.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/ford-focus-rs-2.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Ford Focus RS” align=”center” prettyphoto=”true”]

Wnętrze cechuje się przeprojektowanym kokpitem Focusa z prostszym i bardziej intuicyjnym rozplanowaniem. System multimedialny SYNC2 zapewnia dostęp do radia, nawigacji, klimatyzacji i telefonu komórkowego za pośrednictwem sterowania głosowego oraz wysokiej rozdzielczości, dotykowego ekranu o przekątnej 8 cali. Proste komendy głosowe, jak np. Znajdź tor wyścigowy pozwalają kierowcom Forda Focusa RS otrzymać natychmiastowe zalecenia, jak dojechać na najbliższy publiczny tor. System SYNC2 można zamówić również z kamerą cofania oraz z systemem audio Sony Premium, z 10 głośnikami i subwooferem.

W całej kabinie znajdziemy wielokrotne powtórzenie niebieskiego tematu kolorystycznego RS, jako przeszycia na siedzeniach, kierownicy, dywanikach podłogowych, obiciach, jako kolorowa grafika na lewarku biegów, a także w postaci samego logo – na siedzeniach, kierownicy i listwach progowych.

Do wyboru nabywcy są cztery kolory nadwozia – Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Samochód zaprezentowany w Kolonii pokryty jest tym samym specjalnym lakierem Liquid Blue, który po raz pierwszy pokazano na nowym modelu Forda GT w zeszłym miesiącu na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNowy pakiet aerodynamiczny w Porsche 911
Następny artykułFerrari 488 GTB – kontynuuje tradycję
Robert Ocetkiewicz
Od wielu lat pasjonat motoryzacji. Pomysł na stworzenie serwisu o tej tematyce zrodził się w jego głowie już dawno, ale dopiero w 2011 roku znalazł czas, aby się temu poświęcić. Data 4 sierpnia została więc u niego zapisana w kalendarzu jako początek czegoś nowego i przygody, która ma nadzieję zaowocuje dobrymi tekstami i sporym gronem wiernych czytelników.