PODZIEL SIĘ

Pod względem przestrzeni, Jazz może powalczyć z samochodami kompaktowymi. Auto ma jednak kilka wad, o których trzeba wiedzieć przed zakupem.

Honda Jazz drugiej generacji została zaprezentowana w 2001 roku na salonie samochodowym w Genewie. To właśnie tym modelem japoński producent chciał zawalczyć o miejsce na europejskim rynku małych aut, gdzie królują takie konstrukcje jak Volkswagen Polo, Renault Clio czy Ford Fiesta. Do sprzedaży weszło w 2002 roku, a jego produkcję zakończono w 2008 roku, kiedy na rynku pojawiła się trzecia generacja modelu.

W przeciwieństwie do większego Civica, Honda Jazz trafiająca na Stary Kontynent była produkowana w Japonii. Dla niektórych jest to wyznacznik jakości, ale i w tych autach zdarzają się usterki. Auto było również sprzedawane w USA i Japonii, tam jednak nosiło nazwę Fit. W 2005 roku auto przeszło facelifting. Zmiany nadwozia były jednak kosmetyczne.

To małe auto pochodzące z Japonii było sprzedawane tylko w jednej wersji nadwoziowej. Wprawdzie producent twierdzi, że jest to 5-drzwiowy hatchback, ale stylistyką przypomina nieco małego vana.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz-002.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz-002.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”125″ alt=”Honda Jazz II” align=”center” prettyphoto=”true”]

Pojemność bagażnika dorównuje kompaktom

Mimo że samochód ma 3,85 metra długości i jest krótszy od wspomnianej wcześniej konkurencji z podobnego rocznika produkcji, to w środku jest naprawdę sporo miejsca. Jeżeli chodzi o przestronność części pasażerskiej, Jazz może konkurować z hatchbackami klasy kompakt. Dochodzi do tego bardzo funkcjonalna możliwość składania siedziska tylnych siedzeń, dzięki czemu możemy przewieść większy ładunek za przednimi fotelami, nie składając oparcia tylnej kanapy.

Nie obędzie się jednak bez łyżki dziegciu, gdyż auto cierpi na usterki elektryczne. W ubiegłych latach przeprowadzono nawet akcje serwisowe związane z tą kwestią. Usuwano m.in. problem z przełącznikiem świateł. Słaba stroną Hondy jest również klimatyzacja. Zatykające się kanały powietrza powodują, że szyby szybko parują. Wadą wnętrza jest również jego słabe wyciszenie.

Honda Jazz – silniki

Niestety decydując się na Hondę Jazz do wyboru będziemy mieli tylko dwa silniki. Jest to wynik bardzo słaby. Dochodzi do tego brak diesla w ofercie. Wprawdzie jest to małe auto, ale nawet w tej klasie chcąc zawalczyć o europejskiego klienta, warto mieć taką jednostkę w ofercie. W benzyniakach nie znajdziemy również legendarnego rozwiązania Hondy, czyli zmiennych faz rozrządu V-TEC.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz-003.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”125″ alt=”Honda Jazz II” align=”center” prettyphoto=”true”]

Do wyboru mamy zatem benzynową jednostkę 1,2 litra 78 KM lub 1,4 litra 83 KM. Oba silniki mają oznaczenie i-DSI i są do siebie bardzo podobne. Liczą po cztery cylindry, osiem zaworów na jednym wałku rozrządu oraz dwie świece na cylinder. Nie są specjalnie elastyczne ani mocne. Do setki mocniejszy Jazz rozpędza się w 11,9 sekundy.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz-004.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz-004.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”125″ alt=”Honda Jazz II” align=”center” prettyphoto=”true”]

Mimo różnicy w pojemności spalanie niewiele się różni. Auto średnio zużywa około 6,5 litra na 100 km w cyklu mieszanym, czyli mniej więcej tyle co konkurencja. Zaletą tych silników jest ich prostota, dzięki czemu nie sprawiają większych kłopotów. Warto jedynie raz na pewien czas wyregulować luzy zaworowe. Nie ma zatem co się zastanawiać nad słabszą wersją. I tak w obu przypadkach dynamiczna jazda w trasie może być męcząca.

Warto dodać, że przy poszukiwaniu auta używanego należy darować sobie egzemplarze z automatyczną skrzynią CVT. Auto z tak małą mocą słabo z nią współpracuje, a dodatkowo jest dużo bardziej awaryjna od przekładni manualnej.
Poza Europą w ofercie był również silnik 1,5 litra oraz możliwość zamówienia wersji z napędem 4×4.

Honda Jazz test Europ NCAP – bezpieczeństwo:

Honda Jazz – zawieszenie i… korozja

Układ zawieszenia zarówno z przodu, jak i z tyłu jest standardowy. W przedniej części znajdziemy kolumny McPherson, a z tyłu belkę skrętną. Jest to sprawdzone połączenia i w połączeniu stosunkowo niewielka masą auta, trwałe.

Niestety Honda Jazz jest podatna na korozję, co jest domeną większości samochodów japońskich. Rdza może się pojawiać nie tylko na nadwoziu, ale także na elementach tylnego zawieszania. Warto zatem zadbać o nałożenie powłoki antykorozyjnej na podwozie u specjalisty.

Honda Jazz – sprzedaż i oferta rynkowa

W salonie mały Japończyk nie był tani w zakupie i dlatego jego sprzedaż w Polsce nie należała do najwyższych. Jednak ze względu na dobrą opinię, cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku aut używanych. Jeśli więc szukasz Hondy Jazz w komisach, na giełdzie, czy ogłoszeniach w internecie, zapewne w większości natkniesz się na egzemplarze z importu. Ceny zaczynają się od około 10 tysięcy złotych. Za egzemplarze z końca produkcji trzeba zapłacić około 18 tysięcy złotych. Ceny Hondy są porównywalne do Volkswagena Polo i nieco wyższe od Forda Fiesty.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Honda-Jazz.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”125″ alt=”Honda Jazz II” align=”center” prettyphoto=”true”]

Używana Honda Jazz – nasza opinia

Poza korozją i drobnymi usterkami wnętrza Honda Jazz to auto niezawodne. Niestety mały wybór silników oraz ich niska moc wykreślają osoby lubiące nieco dynamiczniejszą jazdę z grona potencjalnych nabywców. Jeżeli jednak komuś niedostatki mocy nie przeszkadzają i użytkuje auto przez większość czasu w mieście, to Jazz może mu się spodobać.

Dużym plusem jest jego przestronność, dzięki czemu mogą się nim zainteresować osoby szukające auta klasy kompakt i zaoszczędzić w ten sposób trochę pieniędzy. Trzeba jednak pamiętać, że Jazz w trasie będzie sobie radził gorzej niż przykładowo Renault Megane czy Ford Focus.

ZALETY:

[check_list]

  • przestronne wnętrze i duży bagażnik
  • możliwość złożenia tylnego siedziska bez składania oparcia
  • prosty i trwały silnik oraz zawieszenie, ale…

[/check_list]

WADY:

[delete_list]

  • … mały wybór silników oraz brak diesla w ofercie
  • podatność na korozję
  • niska moc oferowanych silników nawet jak na tak małe auto

[/delete_list]

[styled_box title=”Honda Jazz II – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 2002 – 2008
Silniki: benzynowe: 1.2 i-DSI 78KM, 1.4 i-DSI 83KM
Rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa manualna, 5-biegowa automatyczna CVTG
Rodzaje napędu: przedni, AWD
Długość: 3850 mm
Szerokość: 1680 mm
Wysokość: 1530 mm
Masa własna: 1000 – 1050 kg
Liczba miejsc: 5[/styled_box]

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.