PODZIEL SIĘ

Muzeum BMW, to jedno z miejsc, które powinien zobaczyć każdy fan motoryzacji. Nie jest to typowe muzeum z wystawioną dużą liczbą samochodów. Jego konstruktorzy starali się pokazać historię marki w sposób artystyczny.

Ścieżka zwiedzania jest ułożona tak, że przechodząc kolejne sale schodzimy coraz niżej budynku, który z zewnątrz przypomina filiżankę. Muzeum zostało gruntownie przebudowane w połowie 2008 roku. Wchodząc zwiedzających wita eksponat składający się z kulek zawieszonych na sznurkach. Komputer tak zmienia ich położenie, że przypominają one modele samochodów BMW.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-002.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-002.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

W kolejnej sali znajdziemy pierwsze modele motocykla oraz samochodu produkowane seryjnie przez bawarską markę. Przedstawione na zdjęciu poniżej auto, to model BMW 3/15 PS DA 2 Limousine, wytwarzany w latach 1929-1931. Miał 4-cylindrowy silnik 0,75 litra o mocy 15 KM. Potocznie nazywano go Dixi i był spokrewniony z Austinem Seven. Na zdjęciu poniżej widać również motocykl BMW R32 produkowany w latach 1923-1926.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-005.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-005.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-004.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-004.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

Przechodząc dalej napotkamy na pomieszczenie, w którym BMW chwali się swoim udziałem w sportach motorowych. W rzędzie umieszczone są jednostki napędowe opatrzone zdjęciami samochodów, w których były wykorzystywane.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-006.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-006.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-007.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-007.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

Jedno z pomieszczeń przedstawia również motocykle BMW. Spektakularnie wygląda jedna ze ścian wewnętrznych muzeum, na której powieszono modele jednośladów marki. Schodząc w dół możemy podziwiać coraz nowsze maszyny.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-003.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

Kolejna sala przedstawia owoce pracy BMW Motorsport. To sportowe ramie marki powstało w 1972 roku. Znajdziemy tu takie samochody jak pierwsze BMW M1, M5 oraz M3 CSL.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-011.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-011.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-012.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-012.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

Przewidziano również miejsce na roadstery. Najstarszy to model 3/15 PS Roadster (na zdjęciu poniżej). Znalazł się tutaj również model Z8, którym niegdyś jeździł agent 007. Literka Z oznacza z języka niemieckiego Zukunft, czyli przyszłość.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-009.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-009.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

W jednej z sal znajduje się gliniany model najnowszego BMW serii 3, w którym marka przestawia inspiracje dotyczące designu.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-008.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-008.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

W muzeum nie mogło również zabraknąć rozsławionej przez program Top Gear BMW Isetta 250, popularnie znanego jako Bubble Car. Samochód powstawał w latach 1955-1957. Przy mocy wynoszącej 12 KM, osiągał prędkość maksymalna równą 85 km/h. Łącznie wyprodukowano 26 646 sztuk tego modelu. Na ścianach pomieszczenia, w którym znajduje się Isetta umieszczono zdjęcia właścicieli wraz z samochodem podczas podróży w najróżniejsze zakątki świata.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-010.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-010.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

Odwiedzając Muzeum BMW nie można również przegapić tzw. BMW Welt, które otwarto w 2007 roku. Jest to pokazowy salon BMW, w którym odbywają się odbiory samochodów, premiery nowych modeli oraz imprezy okolicznościowe jak np. koncerty. W dniach 8 i 22 lutego 2015 BMW Welt Jazz Award zaprezentuje edycję łącznie sześciu niedzielnych koncertów dostępnych bezpłatnie.

Możemy tutaj zasiąść za kierownicą np. BMW M4, czego raczej nie doświadczymy u pierwszego lepszego dilera marki w Polsce. Poza modelami z serii M przygotowano tutaj również oddzielne stoisko dla samochodów z oznaczeniem X. Znajdziemy tutaj również najnowsze konstrukcje należącego do koncernu z Monachium Mini.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-001.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/02/Muzeum-BMW-001.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Muzeum BMW” align=”center” prettyphoto=”true”]

Dziennie w BMW Welt odbieranych jest około 100 samochodów. Firma chwali się rekordową liczbą odbiorów w 2014 roku. Wówczas wydatno tam 22,5 tysiąca samochodów w tym 31 BMW i3 oraz 35 BMW i8.

Ciekawa historia wiąże się z grupą kanadyjskich nabywców BMW M3 oraz M4. Po odbiorze aut wybrali się na wycieczkę po Europie, a po jej zakończeniu samochody zostały wysłane statkiem do Kanady.

Gdzie zaparkować i ile to kosztuje?

Muzeum można zwiedzać od wtorku do niedzieli w godzinach od 10 do 18 (w poniedziałek nieczynne). Za bilet osoba dorosła zapłaci 10 euro, a dzieci i młodzież ucząca się (do 18 lat) oraz studenci (do 27 lat) 7 euro. Za dodatkową wystawę przedstawiającą historię marki Mini zapłacimy odpowiednio 6 i 3,5 euro. Jest również możliwość wypożyczenia audioprzewodnika za 2 euro. Niestety nie przewidziano polskiej wersji językowej. Do wyboru są takie języki jak: arabski, chiński, francuski, włoski, japoński, rosyjski oraz hiszpański. Wstęp do BMW Welt jest bezpłatny.

Z zaparkowaniem samochodu nie ma żadnego problemu. W budynku BMW Werk znajduje się podziemny parking, w którym na pewno znajdziemy miejsce. Parking kosztuje 2 euro za pierwszą godzinę i 1,5 euro za każdą kolejną. Jeżeli jednak zwiedzanie zajmie nam dużo więcej czasu, to nie zapłacimy więcej niż 10 euro za dzień.

  • Każdy fan BMW powinien to muzeum odwiedzić! sam jak będę w Monachium kiedyś to będzie to 1 punkt pobytu 🙂