
Stosunkowo duża solidność oraz niedługi staż rynkowy sprawia, że w Volvo XC60 znajdziemy niewielką liczbą typowych usterek i opinie na temat tego SUV-a są dobre.
Na pewno kupując to auto trzeba się liczyć z wyższym spalaniem w porównaniu do auta klasy średniej. Duża masa powoduje również, że jest ono mniej dynamiczne. Przebierając w ofertach w tym przypadku warto zwrócić uwagę przede wszystkim na egzemplarze kupione i eksploatowane w Polsce.
Volvo XC60 zostało zaprezentowane w 2008 roku na salonie samochodowym w Genewie. Auto jest nadal produkowane i na razie nie pojawiły się żadne wzmianki o następcy. W 2013 roku przeszło facelifting, jednakże w salonach egzemplarze po modernizacji pojawiły się rok później. Zmiany objęły przede wszystkim przód. Pojawił się nowy zderzak, atrapa chłodnicy, reflektory przednie oraz lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami wykonanymi w technologii LED. Nawet po wielu latach od debiutu, opinie na temat wyglądu auta są pozytywne.
Auto powstało na płycie podłogowej EUCD, na której zbudowano Volvo V70, Volvo S80 oraz Forda Mondeo. System kontroli zjazdu został natomiast zapożyczony od Land Rovera Freelandera. Obie marki (Land Rover oraz Volvo) w trakcie przygotowywania tego modelu, należały do koncernu Ford. Produkcją Volvo XC60 zajmuje się belgijska fabryka w Gandawie.

Zarówno przed, jak i o po modernizacji auto wygląda nowocześnie i nawet dziś, czyli po siedmiu latach od debiutu, wzbudza zaciekawienie. Sylwetce dynamizmu nadaje mocno pochylona tylna szyba. Ciekawostką jest, że na potrzeby marki zbudowano sześciokołową wersję Volvo XC60 pickup. W stosunku do standardowej odmiany, auto zostało wydłużone oraz dodano jedną oś. Ten nietypowy model jest używany do fotografowania nowości marki. Jego zdjęcie możecie zobaczyć poniżej.
Volvo XC60 opinie – wnętrze
Wewnątrz Volvo XC60 jest bardzo przestronne. Ilość miejsca nie odbiega od tego, co znajdziemy w samochodzie klasy średniej, a bagażnik ma pojemność 495 litrów. Do jakości wykończenia nie można się przyczepić, może poza tapicerką siedzeń, która lubi się szybko wycierać oraz psujących się podnośników tylnej klapy.
W podstawowej wersji zwanej Base znajdziemy m.in. skórzaną kierownicę, komputer pokładowy z 5-calowym kolorowym wyświetlaczem, 17-calowe aluminiowe felgi, elektryczne szyby z przodu i z tyłu, dwustrefową klimatyzację, elektryczne i podgrzewane lusterka. Dodatkowo w wersji Kinetic zamontowano m.in. tempomat oraz sterowanie radiem z kierownicy. Czujniki parkowania z tyłu znajdziemy dopiero w kolejnej wersji wyposażenia Momentum, natomiast reflektory biksenonowe oraz skórzaną tapicerkę w Summum.

Volvo słynie z bezpieczeństwa i dobre opinie pod tym względem przylgnęły do marki. Producent nie pożałował systemów mających zapobiegać powstaniu kolizji. Znaczna większość z nich znajduje się już w podstawowej wersji. Poza 6 poduszkami powietrznymi z ciekawszych elementów tego typu znajdziemy laserowy czujnik ograniczający ryzyko kolizji działający do prędkości 50 km/h i układ kontroli zjazdu ze wzniesienia. Dostępny za dopłatą jest również system informujący o znajdującym się pojeździe w tzw. martwym polu lusterka. To oczywiście tylko niektóre z elementów zapewniających bezpieczeństwo.

Volvo XC60 opinie – silniki
Auto jest duże i ciężkie (od 1700 kg do 1900 kg w zależności od wersji silnikowej), nie ma się zatem co dziwić, że na rynku wtórnym królują diesle, które stanowią 80 procent oferty. Warto jednak wybrać auto z jednostką o mocy co najmniej 160 KM. Oczywiście jeżeli głównie jeździsz po mieście, to również słabsze wersje Cie zadowolą.
Silniki diesla występujące w Volvo XC60 posiadają oznaczenie D3, D4 oraz D5. Najsłabszy diesel D3 (pojemność 2 litry) otrzymał 136 KM, ale występuje również z wersji 163 KM. Odmiana D4 ma także dwie wersje: 163 KM i 181 KM, a topowa odmiana D5 ma 215 KM. Przy zakupie szwedzkiego SUV’a z silnikiem wysokoprężnym należy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki oraz filtra cząstek stały. Problem z jego zapychaniem to nie tylko przypadłość Volvo, ale tutaj potrafi on być równie uciążliwy. Wielu właścicieli decydowało się na jego wycięcie, dlatego należy się również dowiedzieć, czy w ogóle znajduje się on jeszcze w danym egzemplarzu. Kupując takie auto z dieslem pod maską trzeba pamiętać, że przynajmniej raz w miesiącu powinno ono wyjechać poza miasto w dłuższą trasę, aby sadza w filtrze została wypalona (na zdjęciu poniżej Volvo XC60 po faceliftingu).

Można się również zdecydować na silnik benzynowy. W tym przypadku znika nam problem filtra cząstek stałych. Nadal trzeba się jednak zainteresować stanem turbosprężarki. Do wyboru są silniki T5 lub T6 o mocy od 245 do 304 KM. Był również silnik 2,0T o mocy 203 KM. Wysokie spalanie sprawia, że są one mało popularne. W cyklu mieszanym trzeba się liczyć z zużyciem rzędu 12 litrów na 100 kilometrów.
Gabaryty Volvo XC60 sprawiają, że w przypadku diesla także spalanie nie jest niskie. Tutaj w cyklu mieszanym auto zużyje średnio 9 litrów.
Początkowo Volvo XC60 miało wyłącznie napęd na wszystkie koła. W 2010 roku wprowadzono wersję DrivE z napędem na przednią oś. Poza topowymi odmianami D5 oraz T6, możemy spotkać egzemplarze z napędzanymi tylko przednimi kołami.
Volvo XC60 – test bezpieczeństwa:
Właściciele tego modelu skarżą się również na hałasujące klocki hamulcowe. Przykładowo za oryginalny komplet na tylne koła zapłacimy ponad 200 złotych, oczywiście nie mówi tu o ich nabywaniu w autoryzowanym serwisie, bo tam może być jeszcze drożej. Niestety za zamienniki dobrej jakości zapłacimy niewiele mniej.
Volvo XC60 opinie – wady i problemy
Mały spadek wartości Volvo XC60 oraz popularność na rynku wtórnym sprawia, że autem tym interesują się handlarze. Często sprowadzają oni zza granicy rozbite egzemplarze za około 1/3 ceny używanego egzemplarza w Polsce, po czym auto dość niechlujnie naprawiają. Kupno takiego auta będzie się wiązało z częstymi wizytami w serwisie Volvo, który nie należy do tanich. Lepiej zainwestować nieco więcej w egzemplarz krajowy i uniknąć kłopotów.
Ceny tego samochodu z początku produkcji to minimum 60 tysięcy złotych. Dla porównania za Volvo XC60 D4 AWD w wersji Kinetic w salonie byśmy zapłacili 161 tys. złotych. Na rynku wtórnym za połowę tej kwoty bez problemów powinniśmy znaleźć używany egzemplarz z podobnymi parametrami. A jakie są Wasze opinie o aucie?
ZALETY:
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- wysoki współczynnik bezawaryjności
- sporo systemów bezpieczeństwa dostępnych już w standardowej wersji
WADY:
- wysokie spalanie
- drogie usługi serwisowe oraz części
- podatny na zarysowania lakier
Volvo XC60 – dane techniczne:
Produkcja w latach: 2008 – nadal
Silniki: benzynowe: 3.0 T6 304KM, 3.2 243KM, 2.0 T 203KM, 2.0 T5 240KM, 2.0 T5 DRIVE-E 245KM, 2.0 T6 DRIVE-E 306KM, 2.5 T5 254KM, diesle: 2.4 D3 163KM, 2.4 D5 185KM, 2.4D 175KM, 2.4 D5 215KM, 2.0 D3 163KM, 2.0 D4 163KM, 2.0 D3 136KM, 2.4 D4 163KM, 2.0 D4 DRIVE-E 181KM, 2.4 D4 181KM
Rodzaje skrzyń biegów: 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna, 6 i 8-biegowa dwusprzęgłowa automatyczna Geartronic
Rodzaje napędu: przedni, AWD
Długość: 2008-2013: 4628 mm, od 2013: 4644 mm
Szerokość: 1891 mm
Wysokość: 1713 mm
Masa własna: 1718 – 1937 kg
Liczba miejsc: 5