PODZIEL SIĘ

To między innymi technologia hybrydowa uczyniła ten samochód tak niewiarygodnie szybkim. Jeżeli zajdzie potrzeba, rozpędzające się do 100 km/h w 2,8 sekundy auto, może poruszać się za pomocą tylko silnika elektrycznego.

McLaren P1 został pokazany po raz pierwszy w 2012 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. Wówczas nie był to jednak produkcyjny samochód, a jedynie prototyp. Oficjalna wersja pojawiła się rok później w Genewie. Auto jest bezpośrednim następcą McLarena F1.

Ciężko w tym przypadku mówić o wielkoseryjnej produkcji. Ostatecznie producent podał, że stworzy jednie 375 sztuk tego modelu w swojej fabryce w Woking w Wielkiej Brytanii. Mimo że McLaren w przeliczeniu kosztował ponad 4 mln złotych, to chętni od razi się znaleźli. Ostatni wyprodukowany egzemplarz ma trafić do odbiorcy w tym roku.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-003.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”McLaren P1″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Stylistyką McLaren P1 nawiązuje do modelu MP4-12C. Kształt przednich świateł jest taki sam jak logo marki. Ze względu na silnik umieszczony z tyłu maska nie jest długa. Boczne wloty powietrza zasysają powietrze do jednostki napędowej, a w tylnej części nadwozia znajduje się zwężająca się ku tyłowi szyba, przez którą widać fragment silnika. Drzwi otwierają się do góry podobnie jak w Lamborghini Aventador.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-005.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-005.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”McLaren P1″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Tylny spojler automatycznie dostosowuje się do prędkości z jaką porusza się samochód oraz trybu jazdy. Generuje taką siłę docisku, że powyżej prędkości 250 km/h musi się lekko opuścić, aby nie uszkodzić zawieszenia. Aby zapewnić odpowiednią przyczepność, do McLarena stworzono specjalne opony, które wykonała firma Pirelli. Przednie posiadają parametry 245/35 R19, a tylne 315/30 R20.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-006.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-006.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”McLaren P1″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Wnętrze nie jest spartańskie, jednakże widać, że producent stawiał na lekkość. Nie mamy tutaj do czynienia ze skórzanymi obiciami, a jedynie z alcantarą. Sporo elementów jest wykonanych z włókna węglowego, które aby oszczędzić na masie, nie zostały polakierowane. Zastosowano również cieńsze szyby (ich grubość wynosi 1,5 mm). Aby spokojnie przemierzać autostrady, McLaren nie pozbawił tego sportowego bolidu nawigacji satelitarnej, systemu audio oraz klimatyzacji.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-008.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-008.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”McLaren P1″ align=”center” prettyphoto=”true”]

McLaren P1 – przyśpieszenie

Najciekawszym elementem jest zespół napędowy. Rozpędza on do pierwszej setki, ważące 1,3 tony auto, w 2,8 sekundy. Opisywany przez nas wcześniej Bugatti Veyron, posiadający 1001 KM, 100 km/h osiąga po 2,5 sekundy. Do 200 km/h McLaren P1 rozpędza się w 6,8 sekundy, w tym samym czasie najnowsza Skoda Octavia RS przyspiesza do 100 km/h. Na osiągnięcie 300 km/h potrzebuje 16,5 sekundy, czyli niewiele więcej niż nowy Fiat Panda z dwucylindrowym silnikiem do setki. McLarena P1 można zatem zaliczyć do grona najlepiej przyspieszających samochodów. Znakomite osiągi zawdzięcza nie tylko dużej mocy, ale także lekkości. Masą dorównuje on współczesnym kompaktom. Waży tyle, co najnowszy Volkswagen Golf.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-001.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-001.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”McLaren P1″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Nie znamy natomiast prędkości maksymalnej tego niezwykle szybkiego samochodu. Ograniczono ją bowiem do 350 km/h, jednakże nieoficjalnie mówi się, że auto pojedzie ponad 400 km/h.

McLaren P1 – silnik i moc

Brytyjskie auto posiada dwa silniki: spalinowy i elektryczny. Pierwszy z wymienionych, to jednostka V8 o pojemności 3,8 litra i mocy 727 KM. Jej moment obrotowy to 719 Nm. Z kolei silnik elektryczny generuje 176 KM, czyli tyle ile większość średniej wielkości samochodów. Jej moment obrotowy wynosi 260 Nm. Nie trudno zatem policzyć, że łącznie zestaw ten generuje 903 KM i 979 Nm. Co ciekawe ta ogromna moc nie jest przekazywana na wszystkie koła. McLaren P1 ma napęd na tylną oś.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-009.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/03/McLaren-P1-003.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”McLaren P1″ align=”center” prettyphoto=”true”]

Silnik elektryczny nie został tutaj zastosowany tylko w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Wysoki oraz stały moment obrotowy jednostki elektrycznej pomaga napędzać auto w momencie gdy silnik spalinowy nie pracuje z pełną mocą. Dotyczy to np. zmiany biegów oraz pierwszej chwili po starcie, gdy wielkie turbosprężarki jeszcze maksymalnie się nie kręcą.

Na samym silniku elektrycznym można przejechać 20 km, co nie jest oszołamiającym wynikiem, jednakże dzięki temu zestawowi, przy spokojniej jeździe, McLaren P1 spala około 8 litrów na 100 km. Dodatkowo auto ma system IPAS (Instant Power Assist System), który działa podobnie, jak system KERS w Formule 1 dając chwilowy zastrzyk dodatkowej mocy. Ważące 96 kilogramów baterie można ładować nie tylko za pomocą silnika spalinowego, ja w tradycyjnych hybrydach. McLarena można podłączyć do gniazdka, jak inne auta elektryczne typu plug-in.

Jego głównym konkurentem jest Porsche 918 Spyder oraz Ferrari LaFerrari.

[styled_box title=”McLaren P1 – dane techniczne:” class=””]Produkcja w latach: 2013 –
Silniki: silnik spalinowy: V8 DOHC pojemność: 3799 cm3 moc: 727 KM 7500 RPM moment obrotowy: 719 Nm 4000 RPM; silnik elektryczny: moc: 176 KM moment obrotowy: 260 Nm zasięg: 20 km; łączna moc: 903 KM; łączny moment obrotowy: 979 Nm
Rodzaje skrzyń biegów: 7-biegowa sekwencyjna z podwójnym sprzęgłem
Rodzaje napędu: tylny
Długość: 4588 mm
Szerokość: 1946 mm
Wysokość: 1188 mm
Masa własna: 1395 kg
Liczba miejsc: 2[/styled_box]

  • Gary

    Pomarzyć zawsze można 😉 Chociaż nie wiem, czy nie wolałbym LaFerrari

  • Zawsze uważałem, że silniki elektryczne to przyszłość i nadal tak uważam;)