PODZIEL SIĘ

Piątka to dopracowany samochód. Nie jest jednak wolna od wad, do których zaliczyć trzeba przede wszystkim elektronikę. Przy zakupie trudno znaleźć egzemplarz z przebiegiem poniżej 200 tysięcy kilometrów, a podczas późniejszej eksploatacji jedno jest pewne. Naprawy nie będą tanie. Sprawdźcie opinie na temat modelu BMW E60.

BMW serii 5 o oznaczeniu E60 zostało zaprezentowane w 2003 roku. W kolejnym roku do oferty dołączyła odmiana Touring (E61), czyli kombi, a w 2005 roku światło dzienne ujrzało sportowe M5. Rok 2005 zapisał się również w historii tego modelu jako początek napędu na cztery koła x-drive. Ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy w 2010 roku.

Projekt był dość innowacyjny, żeby nie powiedzieć brzydki, więc opinie na jego temat są dość skrajne. Z czasem jednak linia karoserii się opatrzyła i seria 5 zaczęła się podobać. Kontrowersyjna stylistyka dotyczyła nie tylko tego modelu, ale także ówczesnej serii 6 oraz 7. Wszystko za sprawą Chrisa Bangle, amerykańskiego projektanta, który był do 2009 roku szefem designu marki. W 2007 roku auto przeszło kosmetyczną modernizację, która objęła takie elementy jak przedni zderzak oraz tylne światła, w których miejsce znalazły diody LED.

bmw serii 5 3

Auto plasuje się w klasie wyższej i ma za zadanie zapewniać pasażerom wysoki komfort podróżowania. BMW połączyło te cechy wraz z doskonałymi właściwościami jezdnymi.

Piątka ma długość 4,8 metra i oferuje zarówno z przodu, jak i z tyłu sporo miejsca. Bagażnik ma wystarczającą pojemność 520 litrów. Wnętrze jest schludne, a plastiki po latach nie trzeszczą. Niestety, zdążają się przypadki łuszczenia elementów plastikowych deski rozdzielczej, które pokryto gumą.

bmw serii 5 - kombi

BMW serii 5 E60 opinie – wady elektroniki

E60 jest wprost naszpikowane elektroniką. Jej zawodność, to jeden z głównych mankamentów BMW serii 5, który zaważył na średniej opinii związanej z modelem. Awarie dotyczą silników poruszających lusterkami, podnośników szyb, radia, wyświetlacza komputera pokładowego oraz sterowania aktywnego układu kierowniczego. Usterki nie zdarzają się często w autach bezwypadkowych. Przypadłości związane z elektroniką to raczej domena aut, w których był wykonywane większe naprawy. Tutaj opinie są zgodne. Do jakichkolwiek napraw czterokanałowej elektroniki wymagany jest specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.

BMW serii 5 E60 – silniki. Który wybrać? Nasza opinia

Wybór silników w limuzynie BMW jest na tyle duży, że każdy znajdzie coś dla siebie. Warto pamiętać, że dwie ostatnie cyfry z oznaczenia modelu nie świadczą o pojemności silnika. W części przypadków jest to zbieżne, jednakże przykładowo jednostka 550i jest wyposażona w silnik o pojemności 4,8 litra. Przy takim założeniu w erze downsizingu na tylnej klapie nowych BMW byłyby coraz niższe numery.

Pod maską może pracować jeden z dziesięciu silników benzynowych wyposażonych od 4 do 10 cylindrów. Wśród benzyniaków możemy wybierać wśród wersji 520i, 523i, 525i, 530i oraz 535i. Piątki z wyższymi oznaczeniami mają już silniki V8 i polecamy je pasjonatom – dynamika jest większa, ale spalanie na poziomie 20 litrów nie jest wcale trudne do osiągnięcia. Topowe M5 może się pochwalić jednostką V10 (następca ma już silnik V8) o mocy 507 KM. Warto pamiętać, że wersje 520i, 523i oraz 530i wraz z face liftingiem otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. Ciekawostką jest fakt, że oferta silników w Europie była nieco inna niż poza nią. Przykładem jest jednostka 3-litrowa, która w na Starym Kontynencie była rozwinięciem silnika N52 i otrzymała nazwę N53.

bmw serii 5 - środek

Powszechna awaria w benzyniakach dotyczy cewek zapłonowych. Jedna kosztuje około 200 złotych, a łącznie jest ich sześć. Przypadłością jest również awaria separatora oleju. Tutaj objawem jest szybkie ubywanie oleju. Aby tego uniknąć zaleca się jego wymianę raz na trzy wymiany oleju silnikowego. Większość silników benzynowych jest wyposażona w zmienną długość kolektora dolotowego, który także może się psuć.

Oferta diesli była o wiele uboższa niż silników benzynowych, jednak mimo tego były one częściej wybierane przez klientów. Na rynku dominują 2-litrowe oraz 3-litrowe diesle. Sześciocylindrowa wersja 530d boryka się z uszkodzeniami koła pasowego. Nowy element kosztuje około 1000 złotych. Inną dość powszechną usterką jest poluzowanie się klapek w kolektorze, których regeneracja kosztuje ponad 1000 złotych.

Równie popularny silnik 4-cylindrowy o oznaczeniu 520d boryka się z problemami i opinie na jego temat nie są dobre. Mowa o układzie korbowodowym i rozrządu (przede wszystkim egzemplarze po face liftingu). Jego wymiana w ASO to wydatek około 10 tysięcy złotych. Problem dotyczy także układu napinacza paska wielorowkowego.

bmw serii 5 - kombi bagażnik

Minusem aut z silnikiem diesla są ich przebiegi. Nie ma co się łudzić, że kupimy niemiecką limuzynę tej klasy z przebiegiem niższym niż 200 tysięcy kilometrów, a już na pewno nie zza naszej zachodniej granicy. Klienci decydujący się na to auto w salonie zazwyczaj robili przynajmniej 30 tysięcy kilometrów rocznie. W Niemczech roczny przebieg na poziomie zbliżonym do 50 tysięcy kilometrów rocznie nie jest niczym dziwnym.

BMW serii 5 E60 opinie – skrzynie biegów

Jeżeli chodzi o wybór skrzyni biegów, to niestety niezależnie którą wybierzemy możemy napotkać na problemy. Do wyboru była 6-stopniowa przekładania manualna bądź automatyczna. W dieslach o większej pojemności szybko psuje się konwerter automatycznej skrzyni. W internecie udało nam się znaleźć regenerowaną część w przedziale cenowym 2-3 tysięcy złotych. Sprzedawca zastrzega jednak, że podana cena dotyczy sytuacji, w której odeślemy mu zepsuty konwerter. W przeciwnym razie zapłacimy kaucję w wysokości 369 złotych.

W przypadku manualnej skrzyni wymianie może podlegać koło dwumasowe, które ze względu na spory moment obrotowy silnika, szybko się zużywa. W zależności od wersji silnikowej ceny wahają się od 1500 do 2700 złotych.

Zawieszenie – nie ma tragedii

BMW serii 5 E60 radzi sobie o wiele lepiej na nierównych polskich drogach niż jego poprzednik E39. Nie oznacza to, że jest nie podlega zużyciu. Najczęściej wymianie podlegają sworznie wahaczy oraz łączniki stabilizatora. Warto przed zakupem sprawdzić, czy karoseria nie drga przy mocnym przyspieszaniu. W szczególności w mocniejszych wersjach, zużywać się mogą półosie napędowe, których cena to około 2500 złotych.

bmw serii pięć - wszystkie wersje

BMW serii 5 E60 – opinia końcowa i ceny

BMW serii 5 E60/E61 można kupić już za niecałe 30 tysięcy złotych. Egzemplarze po face liftingu to wydatek o około 15 tysięcy złotych większy. Piątki z końca produkcji z m-pakietem i trzylitrowym dieslem kosztują ponad 50 tysięcy złotych.

ZALETY:

  • dobre własności jezdne
  • wysoki komfort podróżowania
  • duży wybór silników

WADY:

  • awarie skomplikowanej elektroniki
  • wysokie ceny części zamiennych oraz usług serwisowych

BMW serii 5 E60 – dane techniczne

Produkcja w latach: 2003–2010
Silniki: benzynowe: 4.4 Turbo Alpina 507KM 2003-2010 5.0 V10 507KM 2005-2010, 520i 170KM 2003-2007, 520i 170KM 2003-2010, 523i 177KM 2005-2007, 523i 190KM 2007-2010, 525i 192KM 2003-2005, 525i 218KM 2005-2010, 530i 231KM 2003-2005, 530i 258KM 2005-2007, 530i 272KM 2007-2010, 530 Xi 258KM 2005-2007, 535i 306KM 2007-2010, 540i 306KM 2005-2010, 545i 333KM 2003-2005, 550i 367KM 2005-2010, diesle: 520d 163KM 2003-2006, 520d 177KM 2005-2010, 525d 177KM 2003-2007, 525d 197KM 2007-2010, 530d 218KM 2003-2005, 530d 231KM 2005-2007, 530d 235KM 2007-2010, 535d 272KM 2004-2007m 535d 286KM 2007-2010
Rodzaje skrzyń biegów: 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna, 7-biegowa sekwencyjna (SMG III) w modelu M5
Rodzaje napędu: tylny, AWD
Długość: 4841 mm, 4981 mm L
Szerokość: 1846 mm
Wysokość: 1468 mm
Masa własna: 1545-1830 kg
Liczba miejsc: 5

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • BMWfan

    W kombi naprawdę spoko opcja 🙂

  • Paweł Lewko

    Swietny

  • Moim problemem z BMW 5 było koło dwumasowe które podałem procesowi regeneracji 😉 Poza tym samochodzik bezawaryjny.