PODZIEL SIĘ
Ford Mondeo MK3

Dla Forda, Mondeo MK3 było ogromnym krokiem na przód kontynuowanym po wprowadzeniu przełomowego Focusa. Niestety w aucie można spotkać nieco wad i problemów. Oto opinie na temat Forda Mondeo MK3.

Pod względem prowadzenia, ceny, wyposażenia oraz przestronności Ford Mondeo MK3 był w momencie premiery faworytem w swojej klasie. Opinie popsuło mu kilka mankamentów, co przekłada się na atrakcyjne ceny na rynku samochodów używanych. Sumując jednak wszystkie wady i zalety uważamy, że zwłaszcza egzemplarze po face liftingu są więcej niż warte zakupu.

Ford Mondeo MK3 został zaprezentowany w 2000 roku. W 2001 roku otrzymał drugie miejsce w plebiscycie European Car of the Year, co pozytywnie wpłynęło na opinie o tym modelu. Wyprzedziła go jedynie Alfa Romeo 147. Auto było produkowane w niemieckiej Kolonii oraz belgijskim Genk i kontynuowało rewolucję zapoczątkowaną dwa lata wcześniej, zastąpieniem Escorta modelem Focus.

Ford Mondeo MK3-002

Pierwszą modernizację przeprowadzono w 2003 roku. Z zewnątrz zmiany były bardziej niż kosmetyczne. Przedni grill otrzymał chromowane krawędzie, a z tyłu pojawiły się nowe lampy z białymi kierunkowskazami. Kolejny face lifting miał miejsce w 2005 roku. Wtedy zmian zewnętrznych było jeszcze mniej. Ograniczyły się one do zmian tylnych świateł, w których zlikwidowano obowiązkowe elementy odblaskowe, aby przenieść je w dolną część zderzaka. Warto o tym pamiętać wymieniając lampy na nowsze w starszym modelu. Podczas modernizacji większe zmiany zachodziły w kwestii mechanicznej. Koncern bowiem eliminował na bieżąco pojawiające się usterki fabryczne. Do tego należy również dodać zmiany w kabinie. Pojawiły się radia Sony oraz nowy panel klimatyzacji.

Mondeo było dostępne w trzech wersjach nadwoziowych: hatchback, sedan oraz kombi. W porównaniu do poprzedniej generacji sporo urosło. Jego długość to 4,8 metra i pod tym względem zbliżył się do klasy wyższej. BMW serii 5 E60 jest zaledwie kilka centymetrów dłuższe.

Ford Mondeo MK3-004

Dzięki sporym rozmiarom nadwozia, auto wewnątrz jest bardzo przestronne. Bagażnik ma 500 litrów pojemności w przypadku wersji hatchback oraz liftback, a kombi pomieści aż 520 litrów, co jest wynikiem więcej niż wystarczającym, nawet jak dla rodziny. W kabinie spokojnie zasiądzie 5 dorosłych osób. Jeśli chodzi o bagażnik, to Mondeo zbiera świetne opinie u kierowców i pasażerów. Dzięki niemu stał się też bardzo popularny.

Stylistyka wnętrza jest schludna, a plastiki po latach nie trzeszczą. Elementem, który najbardziej zwraca uwagę jest umieszczony na środku analogowy zegarek. Bardzo dobrze w dłoni leży kierownica, oczywiście o ile jest skórzana. Niestety jej wadą są wycierające się srebrne wstawki. Podczas eksploatacji można się natknąć również na problemy z utrzymaniem żądanej temperatury w kabinie. Wynika to z brudnego czujnika znajdującego się w okolicy prawego kolana kierowcy.

Amerykański koncern nie pożałował również wyposażenia. W standardzie znajdziemy m.in. elektryczne szyby z przodu i z tyłu oraz klimatyzację. Na liście wyposażenia jest w zasadzie wszystko, co wówczas było montowane w samochodach klasy średniej oraz średniej premium. Zaliczyć do tego można np. skórzane i podgrzewane fotele wliczając w to tylną kanapę, tempomat, elektryczne lusterka, radio z MP3, fotochromatyczne lusterko wsteczne. Trzeba również wspomnieć o wspaniałych sportowych fotelach Recaro.

Ford Mondeo MK3 opinie – zawieszenie

W Mondeo zastosowano w pełni niezależną konstrukcję zawieszania. To właśnie jemu auto zawdzięcza tak dobre prowadzenie. Do jego przypadłości należą jednak dość szybko zużywające się łączniki stabilizatora. Koszt wymiany nie jest jednak duży, gdyż nowy element renomowanej firmy kosztuje około 60 złotych. Tuleje wahaczy rzadko ulegają zużyciu, jednakże jeżeli tego wymagają, to można je wymienić bez konieczności kupowania całych wahaczy. Bolączką układu zawieszenia Forda Mondeo MK3 są sprężyny. Po osiągnięciu wieku około 10 lat i przebiegu 180 tysięcy km, może pęknąć sprężyna. Dotyczy to zarówno elementów z przodu, jak i z tyłu, choć te w przedniej części nadwozia są bardziej narażone na uszkodzenia, szczególnie w dieslu, ze względu na dociskający przód ciężki silnik. Jedna sprężyna wysokiej jakości kosztuje około 110 złotych.

Ford Mondeo MK3-003

Ford Mondeo MK3 – opinie silniki

Do wyboru były zarówno jednostki benzynowe, jak i diesle. Nie jest problemem, aby kupić jedną i drugą wersję, jednakże przewaga silników wysokoprężnych jest znaczna. Wszystkie jednostki napędowe były wyposażone w łańcuch rozrządu. Jakie dokładnie są opinie na temat silników?

Ford Mondeo MK3Silników benzynowych było siedem. Najsłabszy ma 110 KM i pojemność 1,8 litra (dostępne również 125 i 131 KM) i pamięta jeszcze czasy poprzedniego Mondeo. Naszym zdaniem, jeżeli chcemy benzyniaka, to warto zainwestować w silnik 2-litrowy o mocy 145 KM. Jest bardziej dynamiczny, a spalanie podobne jak w mniejszych. Obie jednostki cierpią na podobne dolegliwości osprzętu (termostat, czujniki, cewki). Do wyboru były również silniki V6, z których najmocniejszy, montowany w wersji ST220, dysponuje mocą 226 KM.

Wśród silników diesla najpopularniejszą odmianą jest 2-litrowy TDCI. Dysponuje on mocą 115 KM (przed face liftingiem) oraz 130 KM (po face liftingu). W odmianie po modernizacji zmieniono wadliwą pompę wysokociśnieniową, której łuszcząca się powierzchnia może doprowadzić nawet do awarii wtrysków.

Do wyboru były również silniki diesla TDDI. Zamontowano w nich pompę rotacyjną Bosch. Niestety już w momencie debiutu były one dość przestarzałe. Ciekawą opcją jest Mondeo z silnikiem 2,2 TDCI o mocy 155 KM. Pali niewiele więcej od 2-litrowych wersji, a jego elastyczność ze względu na nisko ustawiony moment obrotowy, dorównuje nawet wersji ST220.Zapewne z tego powodu, auto z tym silnikiem, można było kupić także w odmianie ST.

Piętą achillesową wszystkich diesli montowanych w Mondeo MK3 jest koło dwumasowe. Koszt zakupu kompletnego elementu nie jest jednak tak duży, jak w innych samochodach. Za zestaw zapłacimy około 1000 złotych, a w opisywanym niedawno BMW E60, koszt będzie około dwa razy większy.

Od 2006 roku w dieslach montowanych w Mondeo pojawiły się filtry cząstek stałych, które jak w każdym aucie lubią się zatykać, gdy jest ono eksploatowane większości w mieście.

Ford Mondeo MK3 wart zakupu? Opinie, wady, problemy i zalety modelu

Mondeo to duże auto, które jest z nami dość długo. Nie ma zatem co liczyć, że znajdziemy egzemplarz z przebiegiem poniżej 150 tysięcy kilometrów. Dzięki temu może się jednak okazać, że auto ma za sobą większość awarii związanych z silnikami diesla. Warto poprosić poprzedniego właściciela o listę części, wraz z rachunkami, które zostały już wymienione.

Oferta rynkowa to w większości diesle, dzięki czemu nie kosztują one więcej niż benzyniaki. Mondeo z pierwszych lat produkcji można kupić nawet za 7 tysięcy złotych. Na bardziej zadbany i wyprodukowany po 2005 roku egzemplarz trzeba wydać około 13 tysięcy złotych. A jakie są Wasz opinie na temat auta?

ZALETY:

  • doskonałe własności jezdne
  • przestronne wnętrze oraz duży bagażnik
  • tanie części zamienne oraz serwis

WADY:

  • pękające sprężyny
  • korozja krawędzi drzwi
  • awarie koła dwumasowego

Ford Mondeo MK3 – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2000 – 2007
Silniki: benzynowe: 1.8 16V (110KM), 1.8 16V (130KM), 1.8 16V (125KM), 1.8 i 16V Duratec SCi (130KM), 2.0 (145KM), 2.5 (170KM), 2.5 ST 200 (205KM), 3.0 V6 24V ST220 (226KM), 3.0 i V6 24V (204KM); diesle: 2.0 TDDi (115KM), 2.0 TDCI (115KM), 2.0 TDDi (90KM), 2.0 TDCi (130KM), 2.2 TDCi (155KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 4 i 5-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: sedan, liftback: 4731 mm, kombi: 4804 mm
Szerokość: 1812 – 1958 mm
Wysokość: sedan, liftback: 1429 mm, kombi: 1441 mm
Liczba miejsc: 5
Rozstaw osi: 2754 mm
Pojemność bagażnika: sedan: 500 l, liftback: 500 – 1370 l, kombi: 540 – 1700 l
Pojemność zbiornika paliwa: 58 l
Masa własna: 1364 – 1578 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • A ja słyszałem o problemach z wtryskiwaczami, że prędzej czy później trzeba je będzie wymienić, a koszt wymiany wysoki

    • Misza

      pokaż mi samochód w którym nie trzeba wymieniać wtryskiwaczy. Polska cebula zawsze szuka jakiegoś ale żeby się przyyebać do samochodu.