PODZIEL SIĘ
Renault Clio III

Jeżeli szukacie stosunkowo taniego w zakupie i eksploatacji małego auta, to Clio zapewne spełni oczekiwania. Jego przestronność jest na tyle duża, że może również służyć jako małe auto rodzinne. Dla osób, które czerpią przyjemność z prowadzenia polecamy jednak tylko wersję Sport, która porównując do podstawowej odmiany robi kolosalne wrażenie.

Ten mały samochód był produkowany w latach 2006-2012 i już w pierwszym roku obecności na rynku otrzymał tytuł Car of the Year. Premiera Renault Clio trzeciej generacji miała miejsce rok wcześniej na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Początkowo dostępne było w dwóch wersjach nadwoziowych (3 i 5-drzwiowej), a w 2008 roku do oferty dołączyła odmiana kombi, która otrzymała nazwę Grandtour. Lifting modelu przeprowadzono w 2009 roku, jednakże tak naprawdę nie zmieniło się wiele. Wstawiono nowy przedni zderzak oraz nowe przednie oraz tylne światła. Co ciekawe, wówczas auto ponownie zostało docenione przez europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych, uzyskując pierwszy raz w historii tego plebiscytu powtórnie tytuł Car of the Year.

Renault Clio 3
Renault Clio 3

Dwa lata przed końcem produkcji pojawiła się wersja Gordini RS, która detalami różniła się od zwykłego Clio Sport. Obie wersje z silnikiem o mocy 200 KM miały zastąpić Clio V6 drugiej generacji.

Renault Clio III – wnętrze i przestrzeń

Jak przystało na francuską konstrukcję w momencie premiery, auto budziło kontrowersje wyglądem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Jego długość to 3,98 m i jest o 17 cm dłuższe od poprzednika. Zwiększył się również rozstaw osi, dzięki czemu wygospodarowano więcej miejsca w kabinie. Pod względem przestronności oraz wielkości bagażnika, Renault Clio oferuje mniej więcej tyle co konkurencja z Niemiec (Volkswagen Polo) oraz USA (Ford Fiesta). Na korzyść francuskiego hatchbacka przemawia jednak fakt, że pojawiło się ono 2 lata wcześniej od konkurencyjnej generacji Fiesty i 3 lata wcześniej od Polo.

renault clio 3 - wnętrze
renault clio 3 – wnętrze

Ze względu na dość szeroką kolumnę kierownicy, dźwignie umieszczone za kierownicą są dość krótkie. Nie zaburza to ergonomii, ale takie rozwiązanie wymaga przyzwyczajenia. Także stylizacja konsoli środkowej nie każdemu przypadnie do gustu. Słabym punktem Clio są również zastosowane materiały. Wiele samochodów z początku produkcji nosi na sobie duże ślady zużycia. Na dole możecie z kolei zobaczyć, jak wygląda bagażnik wersji kombi.

Renault Clio 3 kombi bagażnik
Renault Clio 3 kombi bagażnik

Użytkownicy skarżą się również na elektronikę. Przed zakupem warto zwrócić uwagę, czy działają takie elementy jak elektrycznie podnoszenie szyb czy elektryczna regulacja lusterek. Może również szwankować tzw. hands free, czyli system otwierający drzwi oraz zapalający silnik bez konieczności wyjmowania klucza z kieszeni.

Renault Clio III silniki – wiele benzyniaków i tylko jeden diesel

Do wyboru było 5 silników benzynowych oraz jeden diesel. Większość z nich było dostępnych w przynajmniej w dwóch wariantach mocy. Tak naprawdę najnowocześniejszy w stawce jest silnik 1,2 TCE o mocy 101 KM, który dołączył do oferty w 2008 roku. Dzięki niemu auto porusza się żwawo, jednakże przy ostrzejszej jeździe spalanie nie odbiega od równie mocnego silnika 1,4 litra.
Polecić można wspomniane benzynowe 1,4, ale także silnik 1,6 litra. Są dynamiczne, niestety mogłyby nieco mniej palić. W mieście zużycie paliwa dochodzi nawet do 9 litrów na 100 km, czyli więcej niż konkurencyjna Fiesta. Jeżeli szukacie prawdziwego hot hatch’a ,warto zdecydować się na auto z silnikiem 2 litry o mocy prawie 200 KM lub po prostu wersję Sport. Renault ma doświadczenie w budowaniu takich wozów i nieźle im to wychodzi.

Renault Clio III bezpieczeństwo. Test Euro NCAP zaliczony na pięć gwazdek:

Jeżeli szukacie diesla, to wybór nie jest duży. W Renault Clio montowano sztandarową jednostkę 1,5 dCi, która pojawia się do dziś w wielu modelach koncernu. W Clio był on dostępny w wariantach 68 lub 86 KM. Aktualnie silnik ten przeżywa swoją drugą młodość w samochodach Dacia. Nie warto jednak porywać się na tę wersję jeżeli jeździmy głównie po mieście, gdyż jest on znacznie droższy w serwisowaniu w stosunku do benzyniaków. Zawodzi m.in. zawór recyrkulacji spalin, turbosprężarka oraz układ wtryskowy. Kiepsko spisuje się również elektronika silnika. Problemy z tą jednostką nie są nagminne, jednakże jeżeli się na nią zdecydujemy, trzeba mieć oczy szerzej otwarte niż w przypadku Clio z silnikiem benzynowym. Poniżej prezentujemy z kolei wersję kombi modelu.

Renault Clio 3 kombi
Renault Clio 3 kombi

Renault Clio III zawieszenie

Z przodu zastosowano układ McPhersona, natomiast z tyłu belkę skrętną. Samo zawieszenie może nie grzeszy trwałością, ale trzeba przyznać, że jest tanie w serwisowaniu. Zużyciu podlegają przede wszystkim elementy gumowe wahaczy oraz łożyska kół. Za markowe sworznie wahacza zapłacimy nie więcej niż 50 złotych. Niestety tylne łożyska zintegrowano z tarczami hamulcowymi, co podnosi koszty. Za komplet trzeba zapłacić około 400-500 złotych.

Niektórym przeszkadzać może elektryczne wspomaganie kierownicy, które powoduje, że kierownica chodzi bardzo lekko. Szczególnie jest to uciążliwe przy wyższych prędkościach. Na najwyższą ocenę zasługuje z kolei zabezpieczenie samochodu przed korozją (na dole prezentujemy zdjęcie Renault Clio III po face liftingu).

Renault Clio 3
Renault Clio 3

Renault Clio III – opinia końcowa i cena

Za kupnem Renault Clio przemawia również cena. Auto w dobrym stanie kupimy nawet za 10 tysięcy złotych. To mało zważywszy na fakt, że może ono służyć nawet jako samochód rodzinny (wersja Grandtour). Za tyle samo możemy kupić Forda Fiestę MK6, ale średnio 2 lata starszego.

ZALETY:

  • dobre zabezpieczenie antykorozyjne
  • tanie części
  • atrakcyjna cena oraz szeroka oferta na rynku samochodów używanych

WADY:

  • awarie elektroniki
  • przeciętne prowadzenie
  • dyskusyjna stylistyka

Renault Clio III – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2006 – 2012
Silniki: benzynowe: 1.2 i 16V (78KM), 1.2TCe eco2 (100KM), 1.2 i (75KM), 1.2 16V (101KM), 1.2 i 16V (65KM), 1.2 i 16V (75KM), 1.2 16V eco2 (75KM), 1.2 TCe eco2 (100KM), 1.4 i 16V (98KM), 1.6 16V (125KM), 1.6 i 16V (110KM), 1.6 i (110KM), 1.6 i 16V (88KM), 1.6 16v (125KM), 2.0 16V (140KM), 2.0 i 16V (197KM), diesle: 1.5 dCi eco2 (70KM), 1.5 dCi (86KM), 1.5 dCi (85KM), 1.5dCi eco2 (70KM), 1.5 dCi (106KM), 1.5 dCi eco2 (85KM), 1.5 dCi (88KM), 1.5 dCi (105KM), 1.5 dCi (65KM), 1.5 dCi (68KM), 1.5 dCi (75KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna i automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 3986 mm
Szerokość: 1707 mm
Wysokość: 1497 mm
Liczba miejsc: 5
Rozstaw osi: 2575 mm
Pojemność bagażnika: 288/1038 l, 403/1277 l (kombi)
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Masa własna: 1080 – 1260 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.