PODZIEL SIĘ
kia sorento

Pod względem bezawaryjności Kia Sorento wypada dobrze. Niestety nie cieszy się tak wielkim prestiżem jak konkurencyjne auta europejskich marek, przez co Kia Sorento jest modelem niedocenionym na naszym rynku. Jeśli jednak zamiast lansu, cenisz solidność, przystępną cenę i zależy Ci na dużym aucie typu SUV, to wybór ten powinien Cię zadowolić. Oto opinie na temat modelu.

Kia Sorento została zaprezentowana w 2003 roku. Powstała na bazie modelu Santa Fe, a produkcją zajął się zakład w Hwasung w Korei Południowej. Koreański producent w ten sposób zadebiutował na rynku dużych SUV’ów. Co ciekawe, auto jest zbudowane na ramie i ma nie tylko napęd na cztery koła, ale także reduktor. Oznacza to, że jego zdolności w terenie będą nieco większe, niż tradycyjnych bulwarówek.

Face lifting modelu przeprowadzono w 2007 roku. Zmiany objęły typowe elementy, czyli zderzak, atrapę chłodnicy, przednie reflektory. Sprzedaż zakończono w 2009 roku, a następca zaprojektowany przez Petera Schreyera miał już konstrukcję samonośną. Skupiono się bowiem bardziej na właściwościach jezdnych na asfalcie niż w terenie.

Kia Sorento I – wnętrz

Pod względem rozmiarów, Kia Sorento dorównuje największym niemieckim SUV’om z początku XXI wieku. Opinie kierowców pod tym względem są bardzo pozytywne. Koreański producent tym modelem nie tylko chciał się wybić w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych, gdzie duże SUV’y są bardzo popularne. Auto ma 4,57 m długości, a jego rozstaw osi wynosi 2,71 m. Wewnątrz bez problemów zmieści się 5 dorosłych osób. W opcji można było również zamówić 2 dodatkowe fotele mieszczące się w bagażniku, jednakże na naszym rynku niewielu klientów się na to decydowało. Tylna klapa otwiera się do góry, a nie na bok, co jest wygodniejszym rozwiązaniem. Przydatną funkcją jest możliwość podniesienia tylko tylnej szyby, dzięki czemu, aby włożyć drobną rzecz to bagażnika, nie trzeba unosić ciężkiej klapy.

kia sorento środek

 

Koreańska terenówka była oferowana w dwóch wersjach wyposażenia EX oraz LX. Pierwsza z wymienionych w standardzie posiadała automatyczną klimatyzację, a w parze z automatyczną skrzynią biegów, także tempomat.

Kia Sorento I opinie – silniki

Auto było oferowane z pięcioma silnikami, w tym tylko z jednym dieslem. Początkowo jednostka wysokoprężna o pojemności 2,5 litra i oznaczeniu CRDi miała 140 KM, ale w 2007 roku wprowadzono do oferty zmodernizowany silnik o mocy 170 KM. Jest on oszczędniejszy od benzynowych braci, ale niestety cierpi na problemy z turbosprężarką oraz nieszczelności w układzie zasilania Common Rail. Regenerowane turbo kosztuje około 700 złotych, natomiast nowy element to wydatek rzędu 2000 złotych. Auto waży prawie dwie tony, zatem nie dziwi średnie spalanie diesla na poziomie 10-11 litrów na 100 KM.

kia sorento tył

Alternatywą dla tego silnika są tylko jednostki benzynowe. Najmniejszy benzyniak ma 139 KM i pojemność 2,4 litra. Tutaj opinie kierowców są jednoznaczne. Niestety mała moc nie idzie w parze z niższym spalaniem. Z tego względu warto wybrać mocniejszy motor benzynowy. Do wyboru pozostają trzy silniki V6 o mocy 195, 241 i 266 KM. Rozwiązaniem problemu spalania może być założenie instalacji gazowej. Lepiej jednak kupić samochód bez niej i osobiście dopilnować montażu wysokiej jakości zestawu.

Sorento nie jest demonem szybkości. Osoby oczekujące dynamicznego przyspieszenia rozczarują się. Tylko najmocniejszy benzynowy silnik V6 potrafi rozpędzić to auto do pierwszej setki w czasie poniżej 10 sekund. Dieslowi zajmuje to prawie 15 sekund.

Do wyboru były trzy skrzynie biegów. Manualna o 5 przełożeniach oraz 4 i 5 biegowy automat.

Mimo że w ofercie był tylko jeden diesel, Sorento ciężko znaleźć z silnikiem benzynowym na rynku samochodów używanych. Diesle stanowią około 80 procent oferty.

Kia Sorento I – solidny napęd 4×4

W normalnym użytkowaniu producent zaleca jazdę z napędem na jedną oś. Dopiero po zjechaniu z utwardzonej nawierzchni warto załączyć stały napęd na cztery koła. Sytuację poprawia również reduktor. Kia Sorento może nie jest orłem, jeżeli chodzi o właściwości terenowe, ale radzi sobie całkiem dobrze w porównaniu z innymi samochodami klasy SUV.

Podczas zakupu warto sprawdzić stan układu napędowego. Jeżeli przy przełączaniu pomiędzy RWD (rear wheel driver), a 4×4 słychać zgrzyty, to znaczy, że będzie on wymagał nakładów finansowych. Wśród usterek należy dodatkowo wymienić częste awarie silnika tylnej wycieraczki.

Kia Sorento I opinie – zawieszenie

Kia Sorento ma stosunkowo proste w budowie zawieszenie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu tzw. belkę skrętną. Z tego względu jej serwisowanie nie powinno znacząco uszczuplić portfela właściciela.

Kia Sorento I – test bezpieczeństwa NCAP:

Kia Sorento I – opinia końcowa, cena i podsumowanie

Oferta rynkowa tego modelu nie jest zbyt bogata. Mimo tego ceny są atrakcyjne. Za egzemplarz z pierwszych trzech lat produkcji zapłacimy około 17 tysięcy złotych. Najdroższe Sorento z mniejszym przebiegiem (około 100 tys. km) z końca produkcji (2007-2009) można kupić za 32 tysiące złotych. To w tej chwili jeden z najtańszych SUV-ów na rynku. Warto więc przyjrzeć się ofercie Koreańczyków, bowiem wybór tego auta może okazać się świetnym rozwiązaniem dla osób, które potrzebują nieco bardziej wszechstronnego auta od sedana, a zarazem, nie chcą wydawać góry pieniędzy na jego zakup.

ZALETY:

  • atrakcyjne ceny
  • niska awaryjność
  • przestronna kabina, która może pomieścić nawet 7 osób

WADY:

  • awarie turbosprężarki w dieslu
  • mały wybór jednostek napędowych
  • paliwożerne i mało dynamiczne silniki

Kia Sorento I – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2003 – 2009
Silniki: benzynowe: 2,4 (139 KM), 3,3 V6 (241 KM), 3,5 V6 (195 KM), 3,8 V6 (266 KM), diesel: 2,5 CRDi (140-170 KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa manualna, 4 i 5-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni, AWD
Długość: 4567 mm, 4590 mm (FL)
Szerokość: 1863 mm, 1885 mm (FL)
Wysokość: 1811 mm
Liczba miejsc: 5, 7
Rozstaw osi: 2710 mm
Pojemność bagażnika: 441/ 1751 l
Pojemność zbiornika paliwa: 80 l
Masa własna: od 1986 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.