PODZIEL SIĘ
Toyota Yaris II

W przypadku Toyoty Yaris problemów nie sprawiają silniki, ale skrzynia biegów. Najbezpieczniejszym wyborem jest kupno auta z polskiego salonu od osoby prywatnej z manualną przekładnią, nawet kosztem nieco uboższego wyposażenia. Lepiej wybrać egzemplarz starszy (sprzed face lifingu), gdyż te są o wiele lepiej zabezpieczone przed korozją.

Druga generacja Toyoty Yaris miała nieco łatwiejsze zadanie od swojego poprzednika, ponieważ ten skutecznie przetarł szlak ze względu na wysoką sprzedaż, a także tytuł Europejskiego Auta Roku 2000. Pierwsza generacja Toyoty Yaris zadebiutowała w 1999 roku zastępując model Starlet. Z kolei opisywana druga generacja pojawiła się sześć lat później, ale dopiero rok po premierze zagościła w Europie i USA – początkowo była sprzedawana tylko w Japonii. W 2009 roku przeprowadzono face lifting, w wyniku którego zmieniły się tylne światła. Różnice w przedniej części nadwozia są prawie niezauważalne.

Filarem sprzedaży małej Toyoty był 5-drzwiowy hatchback. Można było jednak kupić auto również w odmianie 3-drzwiowej, a od 2007 roku, na niektórych rynkach sprzedawano wersję sedan. W tym samym roku pojawiła się odmiana sportowa TS, która miała pod maską silnik benzynowy 1,8 litra o mocy 133 KM. Jest to najmocniejsza jednostka w gamie, ale nie odniosła rynkowego sukcesu.

toyota yaris II - tył
toyota yaris II – tył

Egzemplarze sprzedawane na rynki europejskie były produkowane we francuskiej fabryce w Valenciennes, a pozostałe wytwarzano w japońskiej Suzuce. Nie wszędzie mieliśmy jednak do czynienia z nazwą Yaris. Auto występowało również jako Toyota Vitz (Japonia), a wersja sedan jako Echo, Vios lub Belta (USA i Kanada).

Toyota Yaris II mierzy 3,75 m, czyli mniej niż europejscy rywale z tego okresu. Renault Clio III generacji opisywane przez nas wcześniej ma 3,98 m, a Volkswagen Polo 3,91 m. Mimo tego, dzięki przemyślanej konstrukcji, nie ucierpiała na tym pojemność bagażnika, która jest identyczna jak w Polo i wynosi 270 litrów. Można ją dodatkowo powiększyć, przesuwając tylną kanapę. Tego typu rozwiązanie nie jest powszechne w tej klasie. Wygody dodaje również regulowany kąt pochylenia oparcia tylnych siedzeń.

toyota yaris II - bok
toyota yaris II – bok

Wnętrze małego japońskiego auta nie każdemu może przypaść do gustu. Głównie za sprawą umieszczonego na środku prędkościomierza, który na dodatek jest pozbawiony wskazówek i pokazuje prędkość w sposób elektroniczny. Dzięki niemu, gdyby pozbyć się kierownicy, deska rozdzielcza byłaby symetryczna. Na uwagę zasługuje liczba schowków. Przed pasażerem są dwa, natomiast przed kierowcą jeden, który umieszczono za kolumną kierowniczą. Cześć użytkowników narzeka na jakość plastików, a awarii mogą ulegać elektryczne lusterka oraz zamek tylnej klapy.

W podstawowej wersji wyposażenia Terra było niewiele: radio, wspomaganie kierownicy, 4 poduszki powietrze oraz ABS. Topowa odmiana Sol to już zupełnie inna historia. Poznamy ją po skórzanej kierownicy z przyciskami do sterowania radiem oraz klimatyzacji. Fabryczna nawigacja to rzadkość w tym modelu. Lista fabrycznego wyposażenia poprawiła się po face liftingu w 2009 roku.

toyota yaris II - środek
toyota yaris II – środek

Toyota Yaris II – niezawodne silniki?

Do wyboru były 4 silniki benzynowe oraz jeden diesel. Najmniejszy benzyniak miał 3 cylindry i pojemność jednego litra. Nie ma z nim większych problemów, ale oszczędność jest niewielka w stosunku do gorszej kultury pracy w porównaniu z silnikami 4-cylindrowymi (wibracje). Bardziej polecamy odmianę 1,3 VVT-i lub 1,5 VVT-i o mocy odpowiednio 90 i 100 KM. Pierwszy z nich warto wybrać w starszych egzemplarzach (przed 2009), gdyż wraz z face liftingiem zmieniła się jego konstrukcja, przez co części są droższe.

Ciekawą opcją jest również diesel. Silnik 1,4 D-4D o mocy 90 KM nie ma koła dwumasowego i filtra cząstek stałych (przed 2009 rokiem), co zmniejsza koszty eksploatacji. Taki egzemplarz jednak o wiele trudniej znaleźć na rynku wtórnym, gdyż stanowią one około ¼ oferty rynkowej, a znaczna część z nich pochodzi z flot, co zwykle świadczy o wysokim stopniu zużycia pojazdu. Jeszcze rzadsza jest sportowa wersja TS małej Toyoty z silnikiem 1,8 litra.

toyota yaris II - bagażnik
toyota yaris II – bagażnik

Toyota Yaris II największe problemy

W przypadku Yarisa nie ma większych problemów z jednostkami napędowymi. Piętą achillesową są natomiast skrzynie biegów. Zdecydowanie najczęściej psuje się automatyczna przekładnia CVT. Jeżeli nie była ona wymieniana lub naprawiana, to możemy być pewni, że czeka to nowego właściciela. Koszt naprawy mogą się wahać od 1000 do 4000 złotych. Ilość egzemplarzy z automatem na rynku wtórnym jest jednak niewielka. W przypadku manualnej skrzyni biegów występują problemy ze sprzęgłem. Za kompletny zestaw renomowanej firmy zapłacimy około 600 złotych.

Dodatkowo kupując Yarisa musimy się liczyć z tym, że w porównaniu do europejskiej konkurencji, rynek części zamiennych jest nieco mniejszy, co również wpływa na wyższe ceny elementów. Z drugiej strony wysokie ceny rekompensuje częściowo niezawodność, na przykład zawieszenia. Jest ono stosunkowo prosto wykonane. Z przodu znajdziemy układ z kolumną McPhersona, a z tyłu belkę skrętną.

Toyota Yaris II – test bezpieczeństwa:

Toyota Yaris II – ceny i opinia końcowa

Toyota Yaris na rynku wtórnym jest uważana za niezawodną, co widać po cenach egzemplarzy używanych. Rozpoczynają się one od około 11 tysięcy złotych, a to więcej niż za Renault Clio III, które pojawiło się na rynku rok później. Nie warto decydować się za wszelką cenę na sprowadzone z zagranicy Yarisy z silnikiem diesla, gdyż często były one naprawiane po kolizjach.

ZALETY:

  • trwałość jednostek napędowych
  • przestronne wnętrze
  • trwałość zawieszenia

WADY:

  • mniejsza dostępność zamienników
  • awarie sprzęgła i skrzyni biegów
  • korozja egzemplarzy po face liftingu

Produkcja w latach: 2005 – 2011
Silniki: benzynowe: 1.0 i VVT-i (69 KM), 1.3 i VVT-i (87 KM), 1.33 i Dual VVT-i (101 KM), 1.5 VVT-i (103 KM), 1.8 i VVT-i (133 KM); diesle: 1.4 D-4D (90 KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 4 i 5-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: hatchback: 3750 mm, sedan: 4300 mm
Szerokość: 1695 mm
Wysokość: 1530 mm
Liczba miejsc: 5
Rozstaw osi: 2460 mm
Pojemność bagażnika: 270-1085 l
Masa własna: od 980 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • evakostecka

    Mam yarisa poflotowego kupionego na aukcji efl ponad rok temu. Ogromnym plusem jest bardzo niskie spalanie. Maja one tez opinię bezawaryjnych i w moim egzemplarzu się to póki co potwierdza. ale nie ma co ukrywać…zrywne to to nie jest 🙁