PODZIEL SIĘ

Ten produkowany od ponad 50 lat samochód sportowy jest ikoną, bo nie ma chyba osoby, która by nie kojarzyła numeru 911 z niemieckim producentem samochodów. Początkowo miał 130 KM i opony o szerokości 165 mm. Najnowsza odmiana generuje nawet 475 KM i jest obiektem pożądania nie tylko mężczyzn.

Niepewne początki

Prace nad następcą Porsche 356 rozpoczęły się już w latach 50-tych. Projekt Ferdinanda Porsche, walczył o wprowadzenie do produkcji z innym, naśladującym model 356. Wnuk założyciela marki przedstawił auto zarządowi w październiku 1959 roku i zdecydowano się go wprowadzić do produkcji. Niestety ilość innowacji zaczęła przewyższać konstruktorów.

Auto otrzymało niezależne zawieszenie wykorzystujące kolumny McPhersona, suchą miskę olejową, dzięki czemu silnik został umieszczony niżej oraz dwa wałki rozrządu. Liczba komplikacji konstrukcyjnych na tyle opóźniła pracę, że premiera modelu odbyła się dopiero na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1963 roku, a seryjna produkcja ruszyła rok później. Co ciekawe, w pokazanym na targach egzemplarzu nie było silnika, a jedynie jego atrapa. Jeszcze dłużej na swoje sportowe auto czekali klienci z USA, którzy otrzymali pierwsze samochody dopiero w 1965 roku.

901 zamiast 911?

Początkowo pojazd otrzymał oznaczenie 901, jednakże ochrona patentowa trzycyfrowego znaku z zerem w środku zarezerwowana przez Peugeota w latach 20-tych pokrzyżowała niemieckiemu producentowi szyki. Ostatecznie szef i syn założyciela marki, Ferry Porsche, zmienił cyfrę zero na jeden i w ten sposób powstała znana prawie każdemu nazwa Porsche 911. Było to podyktowane względami praktycznymi, gdyż nie trzeba było zmieniać całych emblematów. Mimo tego z fabryki wyjechały 82 samochody oznaczone numerem 901.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/06/Porsche-911-Targa-991.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/06/Porsche-911-Targa-991.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Porsche 911 Targa” align=”center” prettyphoto=”true”]

Również numer 901, nie był dziełem przypadku. W momencie powstawania modelu marka rozpoczęła współpracę z Volkswagenem dotyczącą dystrybucji części oraz sprzedaży, a pierwsze wolne numery zaczynały się od 900.

11-kilowe ciężarki w zderzaku

Początkowo problemem auta było nieprawidłowe rozmieszenie mas. Silnik umieszczony za tylną osią powodował, że przednie koła miały mniejszy docisk i 911 dość niechętnie zmieniało kierunek. Aby zwalczyć tą niebezpieczną tendencję, firma dociążyła krawędzi przedniego zderzaka 11-kilogramowymi żeliwnymi ciężarkami.

Od 130 KM do ponad 300

Pierwsza generacja Porsche 911 miała zaledwie 130 KM generowanych przez silnik 6-cylindrowy o pojemności 2-litrów. Dla porównania, najnowsza odmiana 911 o oznaczeniu 991, ma w wariancie podstawowym silnik 3,4 litra o mocy 350 KM. Początkowo szerokie nie były również opony (165 mm). To o 10 mm mniej w stosunku do najwęższych opon, jakie są montowane obecnie do Fiata 500.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/06/Porsche-911-GT3-991.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/06/Porsche-911-GT3-991.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Porsche 911 konstrukcja (GT3)” align=”center” prettyphoto=”true”]

Do końca lat 60-tych zwiększano pojemność oraz moc 911-nastki. W 1970 roku pojawiła się odmiana Carrera RS, która osiągała 210 KM z silnika o pojemności 2,7-litra.

Następcy mogło nie być

Druga generacja 911, o oznaczeniu 930, pojawiła się na rynku w 1978 roku, chociaż jej powstanie nie było takie oczywiste. Szefowie firmy planowali zamiast tego wypuścić na rynek model 928 z silnikiem V8 umieszczonym z przodu chłodzonym cieczą.

Dla klientów lubiących czuć wiatr we włosach Porsche pokazało odmianę Targa (od 1967 roku). Początkowo nie planowano stworzyć wersji kabrio. Powstała ona dopiero wraz z drugą generacją modelu. Obawiano się bowiem zaostrzenia norm bezpieczeństwa w USA oraz panowało przekonanie, że w tak małym aucie nie ma miejsca na składany dach.

Koniec silnika chłodzonego powietrzem

Kolejny następca pojawił się w 1989 roku (964) i produkowano go do 1993 roku. Wraz z tym modelem opracowano odmianę Carrera 4, czyli z napędem na cztery koła. Czwartą generację produkowano do 1998 roku (993) i to właśnie ona była ostatnią z gamy, która pod maską miała silnik chłodzony powietrzem. Cechą charakterystyczną kolejnej, piątej generacji (996) była z kolei rezygnacja z tradycyjnych okrągłych przednich lamp. Jednakże z uwagi na opinie entuzjastów marki, następny model miał już okrągłe lampy.

Najnowsza generacja Porsche 911 (991) została zaprezentowana w 2011 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Zgodnie z tradycją, auto ma kilka cech charakterystycznych dla tego modelu, jak silnik umieszczony z tyłu, okrągłe przednie reflektory, obrotomierz umieszczony centralnie przed kierowcą oraz niezliczoną liczbę konfiguracji wersji nadwozia oraz silników.

Nową 911-nastkę można kupić w odmianie coupe, cabrio oraz targa. Każda z wymienionych rodzajów nadwozia ma wersję Carrera, Carrera S, Carrera 4 (napęd na cztery koła), Carrera 4S. Należy do tego doliczyć odmiany supersportowe jak GT2, GT3, GT3 RS, GTS. Podstawowa odmiana Carrera z napędem na cztery koła może być wyposażona w silnik 3,4 litra o mocy 350 KM lub 3,8 litra o mocy 400 KM. Są także wersję specjalne, jak np. wydana w 2013 roku jubileuszowa Porsche 911 50 Years Edition. Najmocniejsze, obecnie produkowane 911, to odmiana GT3. Auto generuje 475 KM i rozpędza się do 100 km/h w 3,5 sekundy, a maksymalnie pojedzie 315 km/h. Konstruktorzy pracują już nad odmianą GT3 RS, która prawdopodobnie będzie miała 500 KM.

[frame src=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/06/Porsche-911_50_Years_Edition.jpg” link=”https://motoday.pl/wp-content/uploads/2015/06/Porsche-911_50_Years_Edition.jpg” target=”_self” width=”620″ height=”” alt=”Porsche 911 edycja na 50 lat” align=”center” prettyphoto=”true”]

Porsche 911 brało udział w wielu wyścigach. Auto zwyciężało w takich imprezach, jak Targa Fiorano, Daytona czy 24 Hours of Le Mans.

Okazuje się, że obecnie produkowane 911 będzie wyjątkowe także z innego względu. W styczniu tego roku szef działu produktu oznajmił, że kolejne wcielenia sportowego modelu będą miały silniki doładowane, a nie tak jak dotychczas wolnossące. Według wcześniejszych informacji, turbinę miała otrzymać tylko bazowa 911. Teraz mówi się już o tym, że wolnossącą 6-cylindrową jednostkę typu bokser otrzyma tylko najbardziej ekstremalna odmiana samochodu, czyli Porsche 911 GT3 RS.

  • AdamST220

    Zapraszam na bloga o najszybszych samochodach na świecie. Tylko auta jadące przynajmniej 300km/h lub przyspieszające w mniej niż 4 sekundy do “setki”.
    najszybszeauta.com

    • 300 km/h fiu fiu hehe odwiedziłem i mogę polecić;)

  • Materiał świetny trzyma poziom i fajnie się go czyta 😉