PODZIEL SIĘ

Do zakupu BMW serii 1 E87 raczej nie przekona potencjalnego nabywcy przestronność wnętrza oraz wielkość bagażnika. Do plusów zaliczyć należy doskonałe prowadzenie. Niestety, jak przystało na BMW, cena w stosunku do konkurencji nie jest mała. Cechą wyróżniającą najmniejszy model bawarskiego producenta jest napęd na tył.

Pomysł zbudowania kompaktowego modelu na bazie BMW serii 3 pojawił się już na początku lat 90-tych. Wcześniej jedną z odmian nadwoziowych serii 3 (E36, E46) był kompakt. Wraz z końcem kariery BMW E46 zrezygnowano z tej wersji nadwoziowej. Szybko się jednak okazało, że koncern szykował godnego przeciwnika dla brylującego w segmencie kompaktów klasy premium Audi A3. BMW serii 1 E87 zadebiutowało w 2004 roku jako 5-drzwiowy kompakt.

Prowadzenie ponad wszystko

Początkowo stylistyka opartego częściowo na podzespołach BMW E90 samochodu, budziła kontrowersje. Priorytetem dla projektantów było prowadzenie, a nie funkcjonalność. Auto ma długą, jak na ten segment maskę oraz ścięty tył. Nie bez powodu jeden z były prowadzących program Top Gear powiedział, że z boku wygląda jak zapadnięta sofa.

BMW 1 - tył

Ciasne wnętrze

Długa maska to efekt mocno cofniętego silnika. Auto jako jedyne w tej klasie ma napęd na tył, co z pewnością zadowoli fanów driftu na parkingu w zimie. Te dwa elementy sprawiają, że BMW serii 1 ma doskonałe rozłożenie mas, a to przekłada się na własności jezdne. Niestety są również minusy tego rozwiązania. Mimo że auto ma 4,23 m długości, to w środku jest bardzo ciasno. O ile osobie o mniejszych gabarytach z przodu będzie wygodnie, to z tyłu nawet one będą narzekały na małą ilość miejsca na nogi. Auto teoretycznie jest 5-osobowe, jednakże tylny napęd sprawił, że przez środek biegnie wysoki tunel środkowy, który kryje wał napędowy. To całkowicie wyklucza możliwość wygodnego zajęcia miejsca po środku tylnej kanapy. Szalę goryczy pod tym względem przelewa pojemność bagażnika, który ma 260 litrów, czyli tyle, co o klasę niższe Polo lub Ford Fiesta z tego samego okresu.

BMW 1 - środek

Ponad milion sprzedanych egzemplarzy

Te elementy jednak nie zraziły potencjalnych klientów. Prestiż i niezawodność marki oraz dobre prowadzenie sprawiło, że do 2010 roku sprzedano milionową jedynkę. W 2007 roku do gamy modelu doszły trzy wersje nadwoziowe: 3-drzwiowy kompakt, coupe oraz kabriolet. W tym samym roku dokonano modernizacji obecnego wówczas od kilku lat modelu 5-drzwiowego. Wprawdzie zmieniono światła oraz zderzaki, ale różnica gołym okiem jest prawie niezauważalna. Wisienką na torcie jest wersja 1M, którą zaprezentowano pod koniec produkcji (2010 rok).

BMW bez klimatyzacji

Mimo że cennik BMW serii 1 w salonie rozpoczynał się od 90 tysięcy złotych, to wyposażenie nie należało do bogatych. Jedną z opcji była klimatyzacja! Od 2007 roku sytuacja poprawiła się pod tym względem. Ma to swoje plusy, gdyż dzięki temu auto nie ma problemów z elektroniką, które spotykamy np. w serii 5 z tego samego okresu produkcji.

BMW 1 - środek - tył

Silniki

Do wyboru były trzy silniki benzynowe, z których każdy miał co najmniej dwa warianty mocy. Pod względem bezawaryjności polecić można każdy silnik poza jednostką 1,6 litra. W tym przypadku trzeba kontrolować napinacz łańcucha rozrządu, którego poluzowanie może spowodować przeskoczenie łańcucha, a w konsekwencji zniszczenie silnika.

Wszystkie silniki mają łańcuch rozrządu oraz bezpośredni wtrysk paliwa, ale rozczarowują jednak zużyciem paliwa. Auto waży, w zależności od wersji, 1300-1400 kg, co powoduje, że zejście poniżej 7 litrów w trasie jest trudne. Chodzi oczywiście tutaj o najsłabszą odmianę 1,6 litra o mocy 115 lub 122 KM, gdyż jednostki sześciocylindrowe o pojemności 3 litrów i z sześcioma cylindrami będą paliły więcej. Według nas, wśród benzyniaków, najrozsądniejszym wyborem jest odmiana 118i (143 KM).

BMW 1 - bagażnik

Jeżeli szukacie diesla, to wybór także nie jest mały. Wprawdzie tak naprawdę dostępny jest tylko jeden silnik, ale ma on aż 6 wariantów mocy (od 115 do 204 KM). Nie jest przesadnie awaryjny, jednakże jeżeli chcemy mieć spokój, to lepiej wybrać benzyniaka. Usterki dotyczą turobsprężarki oraz dwumasowego koła zamachowego. Za kompletnego duwmasa ze sprzęgłem zapłacimy około 1900 złotych. Oczywiście trzeba jeszcze doliczyć koszt robocizny. W przypadku turbosprężarki, za regenerowany element zapłacimy około 700 złotych, a za nowy 3000 złotych. Trzeba pamiętać, że wersja 123d ma dwie turbiny. Jest jeszcze kwestia filtra cząstek stałych, który może się zapchać, jeżeli auto jeździ tylko po mieście.

Ewidentnym plusem diesla jest mniejsze zużycie paliw przy zachowaniu wysokiej dynamiki oraz komfortu jazdy. Jedynka z dieslem jest cicha i w trasie może spalić nieco ponad 5 litrów na 100 km.

Zawieszenie

Zawieszenie BMW serii 1 jest dość skomplikowane, ale jednocześnie jest to jeden z elementów, dzięki którym auto się dobrze prowadzi. Nie zużywa się szybko, ale jeżeli będziemy musieli coś wymienić, to naprawa będzie droga. Z przodu są zamontowane podwójne wahacze, kolumna resorująca oraz stabilizator poprzeczny. Z tyłu znajdziemy tradycyjny układ wielowahaczowy. Najczęstszą usterką jest zużycie łączników stabilizatora.

BMW Serii 1 – test bezpieczeństwa:

Z wyższymi kosztami będziemy mieli do czynienia również w przypadku opon. Tradycyjnie w BMW zamontowano ogumienie typu RUN FLAT, dające możliwość jazdy z przebitą oponą.

Podsumowanie

Najtańsze egzemplarze kosztują 17 tysięcy złotych. Te po face liftingu zaczynają się od 25 tysięcy złotych, a najdroższe jedynki z końca produkcji to wydatek ponad 50 tysięcy złotych. Jeżeli jednak nie zależy wam aż tak bardzo na plakietce BMW, to lepiej rozejrzeć się za Golfem GTi, za którego zapłacimy od 20 do 35 tysięcy złotych i będzie on bardziej przestronny prawdopodobnie lepiej wyposażony.

ZALETY:

  • doskonałe własności jezdne
  • dynamiczne jednostki napędowe
  • trwałość zawieszenia

WADY:

  • bardzo ciasne wnętrze i mały bagażnik
  • drogie części zamienne
  • wysoka cena zakupu

BMW Serii 1 – dane techniczne:
Produkcja w latach: 2004 – 2013
Silniki: benzynowe: 116i (122KM), 116i (115KM), 118i (143KM), 120i (150KM), 120i (170KM), 118i (129KM), 125i (218KM), 130i (265KM), sDrive35iS (340KM), 135i (306KM), diesle: 118d (122KM), 123d (204KM), 116d (115KM), 118d (143KM), 120d (163KM), 120d (177KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 5-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: tylny
Długość: 4227 mm
Szerokość: 1751 mm
Wysokość: 1430 mm
Liczba miejsc: 5
Rozstaw osi: 2660 mm
Pojemność bagażnika: 260-305 l (cabrio), 330/ 1150 l
Masa własna: 1320 – 1450 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • Mike

    Bagażnik mały, w środku ciasno. Ogólnie wolę większe BMW od tego malucha…