PODZIEL SIĘ
Citroen C5

Komfortowy i wcale nie bardziej awaryjny od największych rywali. Wersja sedan ma jednak mały bagażnik, ale jeśli zdecydujesz się na kombi, to najlepiej z dwulitrowym dieslem. Benzynę omijaj. Oto opinie o modelu Citroen C5.

Najnowszy Citroen C5 jest na rynku od 2008 roku. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jest to model drugiej czy trzeciej generacji. Otóż kolejna wersja pierwszego C5 pojawiła się już w 2004 roku, czyli zaledwie trzy lata po debiucie jedynki. Zmiany były na tyle małe, że wiele osób Citroena C5 II, nazywało bardziej face liftingiem. Słusznie, bo jeśli przyjrzeć się autu pod względem środka oraz zastosowanych technologii, niewiele się zmieniło. Jedynie przód i tył sugerowały, że mamy do czynienia z lekko odświeżoną wersją, która i tak mocno przypomina poprzednika.

Citroen C5 – opinie o silnikach?

Z kolei omawiane C5 z 2008, to już całkiem coś nowego, dlatego producent zdecydował się na nazwę Nowy Citroen c5 (co też podkreśla we wszystkich ofertach). Ten model już z kolei po dwóch latach przeszedł face lifting, który jednak nie zmienił auta w środku jak i na zewnątrz (poza drobnymi detalami). Więcej zadziało się pod maską, gdzie diesel 2.2 HDi (170 KM lub 204 KM) zastąpiono oszczędniejszą jednostką 2.0 HDi (140 KM lub 163 KM). Z kolei wysłużone 2.7 HDi (204 KM) ustąpiło miejsca 3.0 HDi (241 KM).

Citroen C5 II tył

Nowością w ofercie okazał się benzynowy silnik 1.6 THP (156 KM), który opracowano wspólnie z BMW. Niestety to jednostka najbardziej awaryjna, której nie polecamy. 1.6 THP trapią uszkodzenia wałków rozrządu, problemy z oprogramowaniem sterującym, wycieki oleju i awarie napinaczy. Również po ofertach w największym polskim portalu ogłoszeniowym widać, że C5 z takim silnikiem jest niepopularne. W sumie na kilkaset, znaleźliśmy zaledwie kilkadziesiąt z benzyną pod maską. Najwięcej ofert jest natomiast tych, które mają diesla 2.0 HDi o mocy 163 KM i to jest według nas najlepszy wybór. Przy sporej masie 1585 kilogramów, C5 z takim silnikiem żwawo połyka kilometry. Jednostki o mniejszej mocy, zwłaszcza benzynowe, zbyt wolno rozpędzają francuską limuzynę.

Opinie Citroen C5 – oferta rynkowa, ceny

Porównując ofertę rynkową nowego Citroena C5 z takimi konkurentami jak Volkswagen Passat, czy Ford Mondeo, zauważamy prawie dwa razy więcej ogłoszeń aut od niemieckiego jak i amerykańskiego koncernu. Co ważne, tylko kilka procent stanowią ogłoszenia krajowe, reszta to przeważnie auta sprowadzone z Francji i Niemiec. Plusem C5 jest natomiast niska cena. Najtańsze egzemplarze można kupić już za 30 tysięcy złotych. Mondeo to wydatek minimum 2 tys. złotych więcej, a Passat nawet 5 tysięcy (jeśli załapiesz się na model B7).

Citroen C5 środek

W serwisie ogłoszeniowym znajdziesz o kilkadziesiąt ofert więcej wersji kombi C5 niż sedan. To nas nie dziwi, ponieważ klasyczna limuzyna dysponuje bagażnikiem o pojemności zaledwie 467 l, gdzie konkurencja oferuje prawie o 100 l więcej! W przypadku kombi walka jest bardziej wyrównana, ale tylko do momentu, do którego właściciel Mondeo lub Passata, nie rozłoży siedzeń. C5 zapewni 1490 l, konkurencja odpowiednio 1745 l oraz 1731 l.

Citroen C5 – opinie hydropneumatyczne zawieszenie

Używany Citroen C5 nadrabia natomiast komfortem jazdy ze względu na zastosowane hydropneumatyczne zawieszenie. Nie należy się go obawiać, ponieważ to konstrukcją o niskiej awaryjności i tutaj opinie mechaników oraz kierowców są zgodne. Chyba że trafisz na C5 po wypadku. Wtedy nieustanne wycieki lub w najlepszym przypadku drobne pocenie siłowników z hydraulicznych amortyzatorów, mogą doprowadzić do uszczuplenia portfela o minimum 850 złotych – całkowity koszt regeneracji przednich siłowników wraz z demontażem. Wymiana oryginalnego elementu to już 1200 zł. Pozostałe części zawieszenia i układu kierowniczego są odporne na warunki eksploatacji w Polsce. Łączniki stabilizatorów wytrzymują około 40 tys. km, a sworznie 60-70 tys. km. Warto dodać, że hydropneumatyczne zawieszenie nastawione jest na komfortową jazdę i bardzo dobrze wybiera nierówności. Tradycjonaliści mogą jednak próbować szukać mechanicznych rozwiązań (ofert z zawieszeniem wielowahaczowym jest jednak znacznie mniej).

Hydropneumatyczne zawieszenie Citroen C5 – budowa i działanie:

Citroen C5 drugiej generacji bardzo dobrze wypada w testach zderzeniowych NCAP. Uzyskał maksymalne pięć gwiazdek. To zasługa nie tylko poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, ale także dodatkowych bocznych chroniących głowę, a także zamontowanych pod kierownicą, które dbają o kolana. Ponadto w standardzie znajduje się układ ESC. Kierowca może również skorzystać z takich udogodnień jak tempomat – spotkasz go w każdym egzemplarzu. Jak na auto w dość niskiej cenie, francuska limuzyna oferuje bogate wyposażenie.

Citroen C5 – wady, problemy, opinie o modelu

Citroen C5 jest także świetnym przykładem na to, że producent w końcu zaczął dbać o jakość wykonania wnętrza. Plastiki są dobrej jakości i mogą stawać do równej walki z konkurencją. Będziesz również zadowolony, jeśli cenisz klasyczny styl rozmieszczenia przycisków na panelu środkowym. Chociaż we wnętrzu Francuzi nie mogli do końca pohamować swoich zapędów do ekstrawagancji i zastosowali nieruchomą kolumnę kierownicy. Do tego trzeba się przyzwyczaić, tak samo jak sporej liczby przycisków na samej kierownicy. To jednak nie oznacza, że Citroen C5 nie ma zwolenników. Ciekawa stylistyka, bogate wyposażenie, niska cena i wysoki komfort jazdy to plusy, których trudno nie docenić.

ZALETY:

  • oszczędna i polecana jednostka 2.0 HDi
  • wysoka jakość wykończenia wnętrza
  • bogate wyposażenie
  • niska cena
  • komfortowe zawieszenie hydropneumatyczne

WADY:

  • awaryjne jednostki benzynowe 1.6 THP
  • mała pojemność bagażnika jak na swoją klasę

Produkcja w latach: 2008 – nadal
Silniki: benzynowe: 1.6 VTi (120KM), 1.6 THP (156KM), 1.8i 16V (125KM), 3.0 V6 (211KM), 1.6 HDi FAP (110KM), diesle: 1.6 HDi FAP (115KM), 1.6 e-HDi FAP (115KM), 2.0 HDi FAP (163KM), 2.0 HDi FAP (140KM), 2.0 HDi FAP (136KM), 2.2 HDi FAP (200KM), 2.2 HDi FAP (204KM), 2.7 V6 HDi FAP (204KM), 3.0 V6 HDi Biturbo FAP (241KM)
Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: przedni
Długość: 4779 mm, kombi: 4829 mm
Szerokość: 1860 mm
Wysokość: 1451 mm, kombi: 1495 mm
Liczba miejsc: 5
Rozstaw osi: 2815 mm
Pojemność bagażnika: 467 l, kombi: 533 – 1490 l
Masa własna: od 1585 kg

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • C5 jak dla mnie bardzo ładny, zalety przeważają.Nawet pojemność bagażnika jest dla mnie w sam raz.

  • DJ

    mam używanego C5 1.8 16V, rocznik 08, jak kupowałem miało tylko 45 tys , co mnie od razu zaintrygowało,ale facet z aaa auto miał wszystko porządnie udokumentowane. Myślę, że największym wrogiem, podczas kupowania używanego samochodu są emocje, dlatego takie merytoryczne podsumowania są super

    • Jacek Ania Jaśkiewicz

      Hej DJ. A jak dziś oceniasz ten model ? Czy dobrze zrobiłeś kupując ?

  • annons

    Ta, hydropneumatyczne zawieszenie – do tego trzeba mieć dobrą “amortyzację” na koncie, jak się zepsuje. Siostrze musieli specjalnie uruchamiać linię produkcyjną, żeby wyprodukować jedną uszczelkę, bo nie było nigdzie nawet na Citroenowych magazynach. To od razu dali zrobić 6 sztuk. Skończyły się po roku. Jedyny dobry Citroen: http://www.aaaauto.pl/pl/citroen-c4/car.html?id=89582693#make=23

    • yoshua3

      Czego sie naćpałeś gimbusie?

  • Jedyne co fajne w tym aucie to wygląd, Francuzi na prawdę umieją tworzyć ładne auta.

  • wnętrze rzeczywiście wygląda imponująco, jednak ten silnik przeraza. Mam mnóstwo doniesień o awaryjności tego modelu

  • C5

    Szkoda, że autor nie wspomniał nic o udanej jednostce benzynowej 2,0 140km która jest mało awaryjna i nadaje się do instalacji LPG. A ukierunkowanie się tylko na 2,0 HDI przy realnych przebiegach ponad 200 000km jest bardzo ryzykowne ze względu na FAP, dwumasę, delikatne wtryski oraz turbo.

  • kutasiński juzef

    C5 w wersji hydro to dobre super wygodne auto które wjedzie jak trzeba w teren bo ma magiczny przycisk- po wciśnięciu auto robi się wysokie jak terenówka

  • JA A

    CITROEN C5 JEST piekny, wygodny, cichy, ale NIE KUPOWAC NIGDY CITROENA Z SILNIKEM THP!!! pada w nim rozrząd (4 lata auto, 60 tys km przejechane), koszt naprawy ok 5 tys i Citroen umywa ręce od wszystkiego, bo silnik jest produkcji BMW i wydawaj kase i płacz