PODZIEL SIĘ
Audi Q5

Oto 5 najbardziej niezawodnych SUV-ów w 5 kategoriach wiekowych według TUV.

Według obiegowej opinii, najbardziej modnymi i pożądanymi pojazdami, są auta typu SUV. Wybierając odpowiedni model dla siebie bierzemy pod uwagę nie tylko jego parametry techniczne, wygląd, ale także niezawodność. Co roku niemiecka organizacja TUV odpowiada na pytanie, które z nich są najmniej awaryjne. Ranking powstał na podstawie procenta egzemplarzy danego modelu, który borykał się z poważnymi awariami. Niektóre wyniki zaskakują.

12-3 lata

Pierwsze miejsce w kategorii aut najmłodszych (2-3 lata) zajął Audi Q5. Jest to drugi pod względem wielkości SUV marki z Ingolstadt, zaraz po modelu Q7. Został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2008 roku jako reakcja na dobrze przyjętego większego brata. Wygląd Audi Q5 nie pozwala się oprzeć wrażeniu, że duża część projektu powstała poprzez pomniejszenie większego modelu.

Do wyboru jest szeroka paleta silników. Wprawdzie benzyniaki sporo palą, ze względu na dużą moc (najsłabszy ma 180 KM), ale są mniej awaryjne niż diesle. Naszym zdaniem warto wybrać 2-litrowego diesla o mocy od 143 do 177 KM. Jest on narażony na mniej potencjalnych usterek w porównaniu z odmianą 3-litrową. Szwankuje także samopoziomowanie reflektorów ksenonowych.

Audi Q5 w 2012 roku przeszło delikatny facelifting. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą są inne reflektory przednie, które różnią się LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz atrapa chłodnicy.

Większość egzemplarzy jest bardzo dobrze wyposażona. Prestiż i komfort jednak kosztuje. Za Audi Q5 trzeba zapłacić co najmniej 70 tysięcy złotych, a mówimy tutaj o modelach z początku produkcji. Nowsze egzemplarze po modernizacji kosztują co najmniej 100 tysięcy złotych.

24-5 lat

W kategorii aut 4- i 5-letnich wygrał Ford Kuga. Podobnie jak Audi Q5, zadebiutowała ona w 2008 roku. Patrząc na ten model widać podobieństwo do innych samochodów koncernu (S-Max, Focus), ale nie jest to wadą. Wewnątrz razi jedynie trochę zbyt dużo srebrnego plastiku na konsoli środkowej. Na pochwałę zasługuje jednak dobrze leżąca w dłoni kierownica, która niestety szybko się wyciera. Kuga była produkowana dość krótko. Ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w grudniu 2012 roku, a w tym samym roku zaprezentowano następcę.

Wybór jednostki silnikowej nie jest dylematem. Dostępne są bowiem dwa 2-litrowe diesle (140 i 163 KM) oraz 5-cylindrowy benzyniak o pojemności 2,5 litra i mocy 200 KM (pochodzący z Volvo). Łatwo się można się domyśleć, że częściej wybieranym wariantem jest diesel. To sprawdzona konstrukcja zbudowana razem z francuskim koncernem PSA (Citroen-Peugeot). Do najczęstszych usterek należy zaliczyć problemy z zaworem EGR oraz z dwumasowym kołem zapasowym.

Ceny Forda Kuga zaczynają się od około 40 tysięcy złotych, a za najdroższe egzemplarze trzeba zapłacić 60-70 tysięcy złotych.

36-7 lat

Toyota RAV4

W tej kategorii prym wiedzie Toyota RAV4, która jest uważana generalnie za jeden z najtrwalszych aut typu SUV na rynku. Pierwsza RAV4 pojawiła się w 1994 roku., przedstawiony w rankingu model, to trzecia generacja. Japoński SUV radzi sobie w terenie nieco lepiej niż inne auta w tej klasie, co potwierdza doświadczenie Toyoty w budowaniu aut terenowych. Auto produkowano w latach 2005-2012 i w tym czasie przechodziło dwie modernizacje: w 2008 i 2010 roku. Niewygodnym rozwiązaniem jest klapa bagażnika otwierana na bok, a nie do góry.

Do wyboru były dwa silniki benzynowe o pojemności 2 litry i jeden diesel 2,2 litra o oznaczeniu D-CAT. Niestety tym razem nie można polecić silnika wysokoprężnego, który boryka się z erozją głowicy.

Ceny tego modelu wahają się od 25 do nawet 75 tysięcy złotych. Zatem z pewnością Ford Kuga z tego samego rocznika będzie tańszy w zakupie.

48-9 lat

Toyota RAV4

Wśród aut w wieku od 8 do 9 lat także bryluje Toyota RAV4, a na drugim miejscu znalazła się Honda CR-V. Powstała ona na płycie podłogowej Civica VII generacji i była produkowana w latach 2001-2006. Do 2005 roku w ofercie nie było silnika diesla. Wcześniej klienci musieli się zadowolić jednostką 2-litry o mocy 150 KM lub 2,4 litra o mocy 166 KM. Montowany nieco później diesel, to pierwsza tego typu jednostka stworzona samodzielnie przez Hondę (2,2 i-CTDi).

W tym modelu nie napotkamy raczej problemu z silnikami. Ewentualne awarie mogą dotyczyć zawieszenia. Ceny zaczynają się od 20 tysięcy złotych, a kończą na 35 tys. złotych.

510-11 lat

Honda CRV

Ponownie nie ma zaskoczenia. Na pierwszych dwóch miejscach podium stanęły opisane wcześniej Toyota RAV4 i Honda CR-V, a na trzecim miejscu znalazł się Nissan X-Trail. Auto ma dość specyficzną stylistykę. We wnętrzu uwagę przyciągają umieszczone na środku zegary, co nie każdemu przypadnie od gustu.

Na naszym rynku auto było sprzedawane w latach 2001-2007, a facelifting przeprowadzono w 2004 roku. Niestety w tym modelu również nie można polecić silników diesla. Pierwszy z nich 2,2 DI jest za słaby do tego modelu (114KM), natomiast drugi, konstrukcji Renault, nie jest zbyt trwały (2,2 dCi 136 KM). Z kolei jednostki benzynowe: 2-litry (140 KM) lub 2,5 litra (165 KM), nieco więcej palą. Za najtańszego Nissana X-Trail zapłacimy około 12 tysięcy złotych.

  • Eld

    Toyota RAV4 to naprawdę bardzo dobre auto i można je kupić w całkiem dobrej cenie 🙂 Jakbym miał więcej kasy to postawiłbym na Q5.

    • Mike

      Kuba też spoko. Chociaż przód zbyt podobny do Mondeo.