PODZIEL SIĘ
Opel Astra H

Opel Astra III to dopracowane auto, które nie trapią większe usterki. Problemy mogą sprawiać jedynie silniki diesla, jednakże ich awaryjność nie odbiega od innych tego typu jednostek. Wybierając auto z wolnossącym benzyniakiem możemy spać spokojnie. Oto opinie na temat modelu Opel Astra H.

Opel Astra trzeciej generacji, nazywana także Astrą H, został pokazany pierwszy raz na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2003 roku. Początkowo była to tylko wersja 5-drzwiowa, która jest najczęściej wybieraną przez klientów. Do salonów sprzedaży pierwsze egzemplarze nowej Astry trafiły w 2004 roku. Także wtedy pojawiły się odmiany 3-drzwiowy hatchback określany przez producenta jako coupe i nazwany GTC oraz rodzinne kombi, ale w salonach można je było znaleźć od 2005 roku. To nie koniec, bo auto występowało również w odmianie TwinTop oraz sedan. Pierwszy z nich to mieszczący bez przeszkód 4 osoby kabriolet ze składanym sztywnym dachem, który zadebiutował w 2006 roku, a drugi to klasyczny sedan, którego zaprezentowano rok później. Jego promocją zajął się grający wówczas w Borussi Dortmud Robert Lewandowski wraz z dwoma kolegami z zespołu. W 2006 roku auto przeszło delikatny face lifting, który gołym okiem jest prawie niezauważalny.

Opel Astra H - tył
Opel Astra H – tył

Astra trzeciej generacji powstawała w polskim zakładzie Opla w Gliwica, niemiecki Bohum oraz belgijskiej Antwerpii. Model był sprzedawany na wszystkich kontynentach. Można go znaleźć pod różnymi markami należącymi do koncernu General Motors: Chevrolet Vectra, Holden AH Astra, Saturn Astra, Vauxhall Astra.

Wnętrze ładniejsze niż w Vectrze

Stylistyka deski rozdzielczej nie jest szczytem nowoczesnego designu, jednakże z pewnością można o niej powiedzieć, że jest ładniejsza niż w produkowanej w podobnym okresie Oplu Vectrze C. Wyposażenie standardowe obejmowało ABS, wspomaganie kierownicy, 4 poduszki powietrzne, elektryczne szyby przednie i lusterka. Za dodatki trzeba było w salonie dość słono płacić. Należały do nich m.in. skórzane fotele, automatyczna klimatyzacja oraz różne rodzaje radia. Różniły się one m.in. typem wyświetlacza centralnego nazywanego TID (trzy linie, prosty interfejs) BID (wyświetla dodatkowo wskazania komputera pokładowego), GID (informacje graficzne), CID (kolorowy, występuje z nawigacją). Na naganę zasługuje plastikowa kierownica obecna wyposażeniu Enjoy i Essentia.

Opel Astra H - środek
Opel Astra H – środek

Wewnątrz zarówno wersji hatchback, kombi, jak i hatchback wygodnie mogą podróżować cztery dorosłe osoby. W przypadku hatchbacka, auto ma długość 4,33 m, a kombi i sedana odpowiednio 4,52 m i 4,59 m. Bagażnik pomieści od 380 litrów (hatchback), 500 litrów (kombi) do 525 litrów (sedan). Widać zatem, że odmiana sedan może z powodzeniem konkurować z autami o klasę wyższymi.

Opel Astra H opinie – polecane silniki

Na rynku wtórnym dominują diesle, jednakże benzyniaki nie pozostają w tyle. Samochodów na ropę przypada mniej więcej trzy na dwa napędzane benzyną bezołowiową (wliczając w to auta przerobione na gaz).

W przypadku silników benzynowych wybór jest większy i cieszą się one dobrą opinią. Gamę otwiera jednostka 1,2 litra, która jest zdecydowanie zbyt słaba do tego auta, poprzez 1,4 litra, 1,6 litra z turbiną lub bez oraz 2 litry Turbo. Jednostki benzynowe nie sprawiają w Astrze problemów. Łatwiej będzie nam znaleźć model bez turbiny Twinport. W przypadku 1,4 dysponował on od 75 do 90 KM, a 1,6 od 105 do 115 KM. Nie należy się bać aut z gazem, gdyż do tych dwóch silników oferowano fabryczną instalację gazową, którą oznaczano EcoFlex.

Wśród diesli do wyboru był silnik 1,3 oraz 1,9 CDTi pochodzący z koncernu Fiata. Jest jeszcze jednostka 1,7 CDTI, którą zbudowało Isuzu. Wszystkie wykonano w technologii common rail. Ten o najmniejszej pojemności ma moc 90 KM, czyli tyle co benzynowy 1,4 litra. Wśród diesli polecamy silnik 1,9. Występował on w dwóch wersjach: 8-zaworowej (100-120 KM) oraz 16-zaworowej (150 KM). Silnik japońskiej marki ma od 80 do 125 KM. Najsłabsza odmiana nie jest wyposażona filtra cząstek stałych. Analogicznie jest z silnikiem 1,9, łatwo można sprawdzić czy posiadamy ową część, gdyż świadczy o tym numer widniejący na tabliczce znajdującej się we wnęce prawych przednich drzwi. Jeżeli będzie na niej oznaczenie 0,50, to filtr występuje, a większa liczba świadczy o jego braku. Wymiana filtra DPF wiąże się z wydatkiem rzędu 4 tysięcy złotych. Do usterek diesli należy jeszcze doliczyć turbosprężarkę, zawór recyrkulacji spalin EGR. W jednostkach mocniejszych zawodzić może dwumasowe koło zamachowe.

Odradzamy wybór automatycznej skrzyni biegów Easytronic, która cierpi na awarie elektroniki sterującej. Do usterek należy również zaliczyć zacieranie się kompresora klimatyzacji.

Opel Astra H opinie – zawieszenie

Opel Astra III ma stosunkowo proste zawieszenie. Z przodu zamontowano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Zużywają się typowe elementy, jak łączniki stabilizatora oraz tuleje wahaczy, które można osobno wymienić. Rzadkością jest adaptacyjne zawieszenie IDS+, którego naprawa jest bardzo droga. Za nowy amortyzator do niego trzeba zapłacić ponad tysiąc złotych.

Nie rdzewieje, prawie…

Auto jest dobrze zabezpieczone przed korozją i tutaj opinie kierowców są jednoznaczne. Jest jednak jeden wyjątek. Ze względu na budowę listwy umieszczonej na tylnej klapie, zbiera się pod nią woda, co w konsekwencji prowadzi do pojawienia się rdzy.

Opel Astra H – test zderzeniowy Euro NCAP:

Opel Astra H – opinie o modelu podsumowanie

Model z pierwszego roku produkcji można kupić już za około 13 tys. złotych. Nie warto kupować aut po flotowych, które mają duży przebieg i są słabo wyposażone. Ceny modelu po face liftingu zaczynają się od około 16 tys. złotych. Wersje GTC są o około 1,5 tys. złotych droższe.

Auto jest średnio o około 2 tysiące droższe od równie dobrego Forda Focusa MK2. Z kolei o 2 tys. więcej w stosunku do Astry z tego samego okresu produkcji trzeba zapłacić za Volkswagena Golfa V.

Zalety:

+ przestronne wnętrze
+ trwałe silniki benzynowe
+ bogata oferta rynkowa i dobry dostęp do części zamiennych

Wady:

– usterki silników diesla
– korozja tylnej klapy
– awarie klimatyzacji

Opel Astra H – dane techniczne:

  • Produkcja w latach: 2004 – 2010
  • SILNIKI:
    Benzynowe:
    1.4 TWINPORT ecoFLEX 90KM (2004-2013)
    1.6 ECOTEC 115KM (2006-2013)
    1.6 turbo ECOTEC 180KM (2006-2013)
    1.6 Twinport ECOTEC 105KM (2004-2008)
    1.8 ECOTEC 125KM (2004-2007)
    1.8 ECOTEC 140KM (2005-2013)
    2.0 OPC 240KM (2004-2013)
    2.0 Turbo ECOTEC 170KM (2004-2007)
    2.0 turbo ECOTEC 200KM (2004-2013)
    Diesel:
    1.3 CDTI ecoFLEX 90KM (2005-2013)
    1.7 CDTI ECOTEC 100KM (2004-2007)
    1.7 CDTI ECOTEC 110KM (2007-2013)
    1.7 CDTI ECOTEC 125KM (2007-2013)
    1.7 CDTI ECOTEC 80KM (2004-2005)
    1.9 CDTI ECOTEC 100KM (2005-2013)
    1.9 CDTI ECOTEC 120KM (2004-2013)
    1.9 CDTI ECOTEC 150KM (2004-2013)
  • Rodzaje skrzyń biegów: 5 i 6-biegowa manualna, 5-biegowa półautomatyczna, 4 i 6-biegowa automatyczna
  • Rodzaje napędu: przedni
  • Długość: 4331 mm, sedan: 4587 mm, kombi: 4515 mm, TwinTop: 4476 mm
  • Szerokość: 1753 mm, TwinTop: 1759 mm
  • Wysokość: 3d: 1418 mm, 5d: 1458 mm, kombi: 1500 mm, TwinTop: 1411 mm
  • Masa własna: 1210–1613 kg
  • Test Euro NCAP: 5/5
    Pojemność bagażnika: 380/1295 l, GTC: 340/1070 l, kombi: 500/1590 l, sedan: 525 l,
  • TwinTop: 205/440 l
  • Liczba miejsc: 5

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.

  • Jerry

    1.6 to idealny motorek do tego auta. Polecamy!

  • Grzesiek

    Bardzo fajne auto. Świetnie wygląda w wersji 3-drzwiowej. Ja bym się skupił na 2.0 T z gazem 😛 Mój znajomy ma taką Astrę z silnikiem 1.4. Według mnie strasznie zamula… fajne auto potrzebuje kopa! pozdrawiam, Grzesiek z http://taxi-bagaz.com.pl