PODZIEL SIĘ
Chrysler Pacifica

Obie firmy wspólnie stworzą hybrydową wersję modelu Chrysler Pacifica.

To może być jedno z najważniejszych wydarzeń dla włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles. Producent ogłosił partnerstwo z technologicznym gigantem Google, w ramach którego powstanie hybrydowy minivan Chrysler Pacifica. Pojazd będzie mógł poruszać się bez udziału kierowcy – ma być w pełni autonomiczny. Obecnie planowana jest produkcja 100 sztuk tego specjalnego modelu, a ze wstępnych planów wynika, że na rynku Pacifica pojawi się pod koniec tego roku.

Google już od 2009 roku tworzy własny projekt samochodu autonomicznego, jednak teraz po raz pierwszy w historii za sprawą FCA wchodzi w kooperację z tradycyjnym producentem samochodów na tak dużą skalę.

FCA zaprojektuje minivany, więc będzie to dla nas proste, aby zainstalować nasze systemy samodzielnej jazdy, w tym komputery, które mają nasze oprogramowanie i czujniki umożliwiające zobaczyć, co się dzieje dookoła auta – czytamy na oficjalnej stronie Google. Projekt minivanów również daje nam możliwość przetestowania większych pojazdów, które mogą być wygodniejsze dla pasażerów w kwestii wsiadania i wysiadania.

Google jak i FCA zapowiedziały, że kooperacja dwóch firm ma także za zadanie wsparcie dla publicznego transportu.

Kierownictwo zarządzające transportem publicznym może zdecydować się na zakup autonomicznych minivanów, które będą tańsze od drogich autobusów – twierdzi dyrektor projektu autonomicznych pojazdów w Google Chris Urmson.

Chrysler Pacifica

Obie firmy wskazały, że w ramach projektu zamierzają wyprodukować w pełni autonomiczne minivany, czyli takie pojazdy, które nie wymagają interwencji człowieka od początku do końca podróży. Google w ramach testów lobbowało już w stanie Kalifornia w sprawie zmian w prawie, które usunęłyby z wymogów odnośnie produkcji pojazdów kierownicy i pedału hamulca. Niestety wysiłki firmy nie spotkały się z aprobatą. Cały czas jednak zarówno federalne jak i stanowe instytucje rewidują swoje zasady dotyczące autonomicznych pojazdów. Nie wiadomo jednak, czy w dłuższej perspektywie Chrysler Pacifica będzie wyposażony w kierownicę.

Pod wieloma względami obu firmom zapewne to partnerstwo wyjdzie na dobre. Google zyskuje wiarygodnego partnera wśród tradycyjnych producentów samochodów. FCA z kolei do tej pory nie poczyniło żadnego znaczącego kroku w inwestycję w auta autonomiczne, więc z pewnością pod względem technologicznym, może sporo zyskać na tej współpracy.

  • Mike

    Jakoś przeraża mnie wizja, gdzie nie mam wpływu na to, jak auto się prowadzi, zwłaszcza mając świadomość, że nie mogę nic zrobić w sytuacji awaryjnej, bo pojazd nie ma kierownicy i pedałów 😉 Ale pewnie i tak w przyszłości czeka nas właśnie taki scenariusz, więc trzeba się powoli mentalnie przestawiać. Z kolei Fiat nie mógł sobie wybrać lepszego partnera do takiej kooperacji 🙂