
Aż 10 milionów aut wyprodukowała Toyota na Starym Kontynencie w ciągu 24 lat. Które modele szczególnie upodobali sobie Europejczycy?
W kwietniu z taśmy produkcyjnej zjechała 10-milionowa europejska Toyota. Była to Corolla – jeden z najbardziej popularnych aut w historii. Kompaktowy sedan jest produkowany w fabryce Toyota Caetano Portugal w mieście Ovar, działającej od 1971 roku. Obecnie powstaje w niej także Land Cruiser 70 eksportowany do Afryki Południowej.
Pierwsze zakłady należące wyłącznie do Toyoty powstały w Wielkiej Brytanii w 1992 roku. Najpierw został otwarty ośrodek w Burnaston, w Derbyshire, który rozpoczął działalność od produkcji legendarnej Cariny E. Kilka miesięcy później ruszyła fabryka silników w Deeside w Walii. Obecnie w Derbyshire powstaje Avensis z nadwoziem sedan i kombi oraz Auris hatchback i Auris Touring Sports, także w wersji hybrydowej. Fabryka w Deeside w Północnej Walii wytwarza silniki 1.6 i 1.8 VVT-i oraz montuje napędy hybrydowe. W drugiej połowie 2016 roku zostanie w niej uruchomiona produkcja nowego napędu hybrydowego do Toyoty C-HR.
Również Polska przyczyniła się do rozwoju i produkcji Toyoty w Europie. W 2002 roku Toyota Motor Manufacturing Poland rozpoczęła produkcję 1-litrowego silnika do Toyoty AYGO i Yarisa oraz manualnej skrzyni biegów. Trzy lata później działalność rozpoczęła Toyota Motor Industries Poland, wytwarzająca silniki 2.0 i 2.2 D-4D.
Fakty, liczby, statystyki:
– W ubiegłym roku Toyota wyprodukowała w Europie 66 000 samochodów. Firma sprzedała 810 000 aut marki Toyota i 64 000 pojazdów Lexusa,
– 71% samochodów Toyoty sprzedawanych w Europie powstaje w lokalnych fabrykach,
– Inwestycje Toyoty na kontynencie wyniosły dotąd łącznie 9 miliardów euro,
– Toyota współpracuje z 400 europejskimi dostawcami oraz odbiera części z 600 fabryk,
– 24% samochodów Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Europie to hybrydy. W 2015 roku sprzedaż hybryd wyniosła 209 000 aut. 150 000 z nich powstało we Francji (Yaris) i Wielkiej Brytanii (Auris).