PODZIEL SIĘ
Volkswagen Touareg

Czy niemiecki SUV w postaci modelu Volkswagen Touareg to dobry pomysł na zakup używanego auta? Przedstawiamy jego największe wady i zalety.

Volkswagen Touareg pierwszej generacji został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2002 roku i był to pierwszy SUV ze stajni niemieckiego producenta. Co ciekawe, w tym samym roku do sprzedaży trafił Porsche Cayenne, który pożyczył od Volkswagena platformę typu E i co za tym idzie płytę podłogową o symbolu PL7. Natomiast trzy lata później z PL7 skorzystało również Audi, wypuszczając model Q7.

Nazwa Touareg nawiązuje do imienia ludu berberyjskiego Tuaregów zamieszkujący obszary Sahary, Algierii, Libii, Mali oraz Burkina Faso. Prosta stylizacja w stylu Volkswagena zdała tutaj egzamin – współgra ona z wizerunkiem luksusowego i masywnego SUV-a. Nieco lekkości sylwetce nadaję chromowana listwa znajdująca się w dolnej części drzwi. Od 2007 roku sprzedawano wersję po faceliftingu. Zmieniło się niewiele, ale auto stało się bardziej zadziorne. Przednie reflektory zostały nieco zaokrąglone, a nowa atrapa chłodnicy zyskała bardziej agresywny wygląd. Przestylizowane zostały również tylne lampy. Wielkość Volkswagena Touarega budzi respekt, ma on 4,75 metra długości i prawie 2 metry szerokości.

Volkswagen Touareg - tył
Volkswagen Touareg – tył

Egzemplarze, które znajdziemy na rynku wtórnym najczęściej są bardzo dobrze wyposażone. Mowa tutaj o skórzanej tapicerce, podgrzewanych fotelach, dwustrefowej klimatyzacji, nawigacji satelitarnej. Normą jest skórzana kierownica, choć znajdziemy egzemplarze z drewnem. O jej solidności i ergonomii świadczy fakt, że wmontowano ją również w pierwszej generacji Bentley’u Continentalu, który parę lat wcześniej został przejęty przez grupę Volkswagena. Miejsca nie brakuje. Wygodnie tym autem pojedzie pięcioro większych rozmiarów dorosłych osób, a bagażnik ma 555 litrów. Wśród usterek elektroniki można wymienić szwankujące czujniki ciśnienia w oponach.

Napęd nie bez wad

Wspomniane właściwości terenowe to zasługa dużego prześwitu, który pozwala pokonać wodę o głębokości 58 cm. Standardowo auto jest wyposażone w reduktor oraz napęd na cztery koła. Wśród usterek napędu trzeba wymienić awarie podpory wału napędowego. Niestety nie jest ona wymienna i trzeba kupić cały wał, który kosztuje ponad 3 tysiące złotych. W opcji znajdowało się również pneumatyczne zawieszenie, które pozwala regulować prześwit w zakresie od 160 do 300 mm. Tutaj jednak ostrzegamy! Nie jest ono tanie w serwisowaniu. Za komplet amortyzatorów trzeba zapłacić około 4 tysiące złotych. Najczęstszą awarią jest nieszczelność – koroduje przyłącze przewodu powietrznego do poduszek amortyzatorów. Awarie dotyczą również kompresorów.

Volkswagen Touareg - środek
Volkswagen Touareg – środek

Silniki

Volkswagen Touareg był sprzedawany tylko z dużymi silnikami (co najmniej 5 cylindrów). Wśród benzyniaków znajdziemy jednostki V6 o pojemności 3,2 oraz 3,6 litra posiadające moc od 220 do 280 KM. Jeżeli to komuś nie wystarczy, to można wybrać silnik V8 o pojemności 4,2 litra dysponujący mocą ponad 300 KM. Jest jeszcze silnik 6-litrowy W12, którego z racji rzadkości pominiemy. Wszystkie z wymienionych zapewniają dobrą dynamikę jazdy. Niestety jest to okupione wysokim spalaniem, które wynosi co najmniej 14 litrów na 100 km. To również efekt dużej masy auta, która przekracza 2,2 tony. O ile nie kupiliśmy auta wyposażonego w silnik z bezpośrednim wtryskiem FSI, które pojawiły się w 2007 roku, to Touarega można przerobić na gaz.

Volkswagen Touareg - środek tył
Volkswagen Touareg – środek tył

Turbodiesle również nienależną do małych. Najsłabsza jednostka ma 5 cylindrów i 174 KM. Zapewnia ona nieco niższe spalanie oscylujące wokół poziomu 11 litrów na 100 KM. Do wyboru jest również silnik 3.0 TDI V6 oraz 5.0 TDI V10. Generują one moc odpowiednio 225 i 313 KM i nie są przesadnie awaryjne, ale w przypadku problemu naprawa nie jest tania. Po pierwsze auto ma na tyle unikalna konstrukcję, że część warsztatów poza ASO nie chce podjąć się naprawy. Dodatkowo aby wykonać część napraw trzeba wyjąć silnik, co nie jest prostym zadaniem w momencie gdy mamy do czynienia z 10-cylindrowym motorem.

Również części eksploatacyjne nie są tanie. Im mocniejszy silnik, tym jest więcej nietypowych części. Do silnika V10 wchodzi 11 litrów oleju. Ze względu na dużą masę auta, szybko zużywa się układ hamulcowy, który jest taki sam, jak w niektórych wersjach bliźniaczego Porsche Cayenne.

Volkswagen Touareg - bagaznik
Volkswagen Touareg – bagaznik

Oferta rynkowa

To luksusowe auto można mieć już za około 24 tysiące złotych. Jeżeli jednak wybierzemy model po modernizacji, to trzeba wyciągnąć z portfela już 50 tysięcy złotych. To i tak mniej niż za bratnie Porsche Cayenne, które w przypadku samochodów wyprodukowany nie wcześniej niż w 2007 roku, będzie kosztowało o 20 tysięcy więcej. Na rynku przeważają diesle, a benzyniaki stanowią niewielki ułamek całej oferty.

Zalety:

– Bardzo przestronne wnętrze i bogate wyposażenie
– Dobre, jak na tą klasę aut właściwości terenowe
– Atrakcyjny wygląd

Wady:

– Wysokie koszty eksploatacji
– Duże spalanie
– Awaria podpory wału napędowego

Volkswagen Touareg – dane techniczne:

Produkcja w latach: 2002 – 2010

SILNIKI:

Benzynowe:

  • V6 3.2 220 KM
  • V6 3.2 241 KM
  • V6 3.6 280 KM
  • V8 4.2 310 KM
  • V8 4.2 350 KM
  • W12 6.0 450 KM

Diesel:

  • 2.5 TDI 174 KM
  • V6 3.0 TDI 225 KM
  • 3.0 TDI 240 KM
  • V10 4.9 TDI 313 KM
  • V10 4.9 TDI 350 KM

Rodzaje skrzyń biegów: 6-biegowa manualna, 6-biegowa automatyczna
Rodzaje napędu: AWD
Długość: 4754 mm
Szerokość: 1928 mm W12, V10: 1977 mm
Wysokość: 1726 mm
Masa własna: 2214 – 2602 kg
Test Euro NCAP: 5/5
Pojemność bagażnika: 555 – 1570 l W12, V10: 500 – 1525 l
Liczba miejsc: 5

Sprawdź pozostałe opinie o autach używanych w naszym serwisie w tym miejscu.