PODZIEL SIĘ
Euro 2016

Jadąc na Mistrzostwa Europy 2016 w piłce nożnej do Francji, trzeba się mocno pilnować. Oto przewodnik po zagranicznych przepisach.

W 2015 roku we Francji 69 060 kierowców straciło prawo jazdy, a ponad 70 procent mandatów było wystawionych za przekroczenie prędkości. Co to oznacza? Że nadchodzące Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, które będą miały miejsce od 10 czerwca do 10 lipca 2016 roku, to prawdziwe żniwa dla francuskiej policji.

Wybierając się na Euro do Francji musimy pamiętać o limitach prędkości. Ich przekroczenie już o 10-20 km/h wiąże się z dużym mandatem. Należy także pamiętać o winietach np. Austrii, Szwajcarii – komentuje w rozmowie z newsrm.tv Marek Krygier, dyrektor zarządzający Coyote Systems Polska.

Minimalny mandat za jazdę przekraczającą dopuszczalną prędkość o nie więcej niż 10 km/h, to 39 euro, ale już maksymalny wynosi 159 euro, czyli ok. 699 zł. Najdrożej jest, gdy dozwolona prędkość zostanie przekroczona o ponad 60 km/h. Wówczas mandat może wynieść nawet 3 119 euro, co oznacza kwotę ponad 13 000 zł!

Poniżej przedstawiamy szczegółowy cennik mandatów we Francji:

Przekroczenie prędkościMinimalny mandatMaksymalny mandat
<10 km/h39 €159 €
>10 km/h do 40 km/h159 €369 €
>40 km/h do 60 km/h500 €2 000 €
>60 km/h779 €3 119 €

Jak zatem zabezpieczyć się przed wysokimi karami jadąc na Euro 2016? Odpowiedź jest banalna. Jeździć przepisowo. Jednak, gdy emocje i piękne widoki biorą górę, można się zapomnieć. Wtedy z pomocą przychodzą nowe technologie, m.in. takie, jak system ostrzegania w czasie rzeczywistym przed zdarzeniami drogowymi, który działa nie tylko we Francji, ale również w innych krajach Europy Zachodniej oraz Polsce. Będą aktualizować na bieżąco dane o fotoradarach stacjonarnych i limitach prędkości. Pozwalają kierowcom na wymianę informacji o zagrożeniach na drodze.

Warto też pamiętać, że jadąc do Francji będziemy podróżować przez inne kraje Europy Zachodniej, w których zasady sa różne od naszych. Wielu kierowców ma na przykład przekonanie, że w Niemczech nie ma limitów prędkości na autostradach. Rzeczywiście to prawda, ale tylko na niektórych odcinkach, w wielu miejscach pojawiają się limity prędkości 110-120km/h zależne od stanu nawierzchni lub zbliżających się rozjazdów. A co ciekawe, okazuje się, że to właśnie w Polsce dozwolona prędkość na autostradach jest najwyższa w Europie.

To jednak nie wszystko co warto wiedzieć. W Belgii na przykład oraz innych krajach nie napotkamy na tabliczki ostrzegające przed fotoradarem stacjonarnym, a same fotoradary nie są oznaczone na żółto, bardzo łatwo więc o mandat. We Włoszech z kolei, popularne są odcinkowe pomiary prędkości na autostradach. Takich miejsc jest znacznie więcej niż w Polsce. Prawie 30% na autostradach.

Ograniczenia prędkości za granicą

W przypadku wyjazdów zagranicznych i na przykład Euro 2016 nie sposób nie wspomnieć o ograniczeniach prędkości w innych krajach. Jadąc na urlop korzystamy przede wszystkim z autostrad. Najważniejszą rzeczą, którą trzeba wiedzieć, to fakt, że dozwolona prędkość 140 km/h na autostradzie występuje tylko w Polsce. W Niemczech na autostradach nie ma ograniczenia prędkości, oczywiście o ile znaki nie wskazują inaczej, a większość pozostałych krajów posiada ograniczenie do 130 km/h. Dotyczy to Chorwacji, Słowenii, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Francji, Włoch oraz Holandii. W Belgii maksymalna prędkość na autostradzie to 120 km/h.

ograniczenia prędkości w UE.png

Różnice dotyczą nie tylko autostrady, ale także zwykłych dróg w terenie niezabudowanym. W krajach takich jak Chorwacja, Słowenia, Słowacja, Czechy, Włochy, Francja i Belgia ograniczenie jest identyczne, jak w Polsce (do 90 km/h). Z kolei w Niemczech oraz Austrii dozwolona prędkość to 100 km/h, a w Holandii 80 km/h. W przypadku terenu zabudowanego ograniczenie w zasadzie jest jednolite w całej Europie (50 km/h).

Więcej na temat przepisów dla kierowców w europejskich krajach, obowiązkowym wyposażeniu auta oraz dozwolonej prędkości, znajduje się w naszym poprzednim poradniku w tym miejscu.